Audio eller VCA-grupper?
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Pro Member Gold
Audio eller VCA-grupper?
Hvis du må velge, hva hadde du prioritert av audio eller VCA-grupper på en analog mikser?
-
- Active Member
Re: Audio eller VCA-grupper?
Enkelt valg for meg. Helt klart audiogrupper og de mulighetene de gir. VCA blir til sammenligning lite verdt i forhold, da man allerede har tilgang på alle fadere.
Men når det er sagt liker jeg å bruke VCA når det er tilgjengelig, spesielt når du har f.esk. klangreturer heeelt til høyre på mikseren og avstanden mellom de ytterste faderene blir stor.
Men når det er sagt liker jeg å bruke VCA når det er tilgjengelig, spesielt når du har f.esk. klangreturer heeelt til høyre på mikseren og avstanden mellom de ytterste faderene blir stor.
Live Hurts
- Mats
- Active Member
- Sted: Ørje
- Kontakt:
Synes det er mye greiere med VCA'er.. Synes det blir så knotete med klangreturer og audiogrupper. Greit nok å sende vokalklang til vokalgruppe, men hva gjør man om man er nødt til å bruke vokalklang på blåserekka som ligger på en annen gruppe? Om man da drar ned master for blåsegruppa så er det fortsatt like mye klang. 

Mats Raknerud
Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
-
- Active Member
- Sted: Oslo
Dette blir jo som å sammenligne epler og appelsiner. Audiogrupper og VCA-grupper er to ulike funksjoner som har hver sine bruksområder, så det varierer jo fra jobb til jobb hva man har bruk for. Jeg sier; ja takk, begge deler.Helge A. Bentsen skrev:Hvis du må velge, hva hadde du prioritert av audio eller VCA-grupper på en analog mikser?
Når det er sagt så kan jeg ikke komme på en eneste mikser som har bare VCA-grupper og ingen audiogrupper. Noen som kan komme på noen...?
Mvh
Anders
-
- Pro Member Gold
Spectra-serien til APB.Anders Svinndal skrev:Dette blir jo som å sammenligne epler og appelsiner. Audiogrupper og VCA-grupper er to ulike funksjoner som har hver sine bruksområder, så det varierer jo fra jobb til jobb hva man har bruk for. Jeg sier; ja takk, begge deler.Helge A. Bentsen skrev:Hvis du må velge, hva hadde du prioritert av audio eller VCA-grupper på en analog mikser?
Når det er sagt så kan jeg ikke komme på en eneste mikser som har bare VCA-grupper og ingen audiogrupper. Noen som kan komme på noen...?
Mvh
Anders
-
- Active Member
Da kan man like greit dra i faderne på hver enkelt kanal, og hvis du har en comp-insert på gruppa kan du bare ta en kikk på den etter at du har gjort det...Mats skrev: Om man da drar ned master for blåsegruppa så er det fortsatt like mye klang.
Jeg skjønner hva du mener Mats, men det finnes måter å jobbe seg forbi det du nevner her.
For min del bruker jeg aldri audio-grupper til å "samle" kanaler til færre fadere (som VCA). Bruker kun gruppe hvis jeg vil komprimere i gruppe, eller ha flere inserts på en kanal.
Live Hurts
- Mats
- Active Member
- Sted: Ørje
- Kontakt:
Jeg ser den.. Helt enig i at VCA og audiogrupper har helt forskjellige bruksområder, og at å sammenligne blir vanskelig.
Men jeg klarer meg fint uten audiogrupper. En annen ting som er veldig lettvint og flott med VCA er at de kan brukes som mutegrupper også. Og i disse dager som man plutselig sitter og gjør 40 - 50 linjer på en digitalmixer med 16 inputfadere og 12 busfadere så er det jo veldig greit med VCA'er spør du meg..
Men jeg klarer meg fint uten audiogrupper. En annen ting som er veldig lettvint og flott med VCA er at de kan brukes som mutegrupper også. Og i disse dager som man plutselig sitter og gjør 40 - 50 linjer på en digitalmixer med 16 inputfadere og 12 busfadere så er det jo veldig greit med VCA'er spør du meg..

Mats Raknerud
-
- Active Member
- Kontakt:
Det som er litt fiffig dersom du komprimerer en gruppe er å legge de samme kanalene på en VCA.Per Erik Finstad skrev:Bruker kun gruppe hvis jeg vil komprimere i gruppe, eller ha flere inserts på en kanal.Mats skrev: Om man da drar ned master for blåsegruppa så er det fortsatt like mye klang.