gjennomsiktige monitorer

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
DaOoPs

gjennomsiktige monitorer

Legg inn av DaOoPs »

Hvem er det som lager disse gjennomsiktige monitorene ?
Funker de bra ? Men tanke på materiale som dette er laget i tilbyr jo kun det motsatte av gode lydgjengivelser??
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Både Martin Audio og Turbosound har gjennomsiktige monitorer. Har ikkje brukt dei sjølv nokon gong.

Kan forestille meg at på dei jobbene dei brukes er det visuelle og estetiske mykje viktigare enn lydkvalitet. Sett dei fleire gonger i ulike tv-show der det meste er playback. Kven bryr seg om scenelyden da?

-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

blir gjerne brukt på grand prix og slike ting ser jeg.. men tror nok ikke at de låter dårlig!!?? hehe
Jeg tror nok de låter bedre enn de ser ut som.. for jeg må ærlig inrømme at jeg synes det ser for opprivende ut
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Jeg syns de er sinnsykt fete! Hvem vil vel ikke ha dem i en tv-produksjon? Men man må sikkert være rimelig tender når man er på veien med dem. Tar vel ikke så lang tid før de ikke er så pene lenger og det er jo som kjent ikke bare å pusse ned pleksiglass når det blir ripete.
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Bjørn A. Larsen
Active Member
Innlegg: 203
Registrert: 23 jun 2003, 23:37
Sted: Oslo

Legg inn av Bjørn A. Larsen »

Har selv brukt turbo sin versjon av denne, og synes ikke den fjerner seg nevneverdig fra "originalen" mtp lydkvaliteten. Dog så er dem fryktelig harry!!! (Slik at dem gjør seg i show som MGP :) )

Ang. riper o.l. så tror jeg de er laget av et slags akryl-laminat, og ikke helt vanlig plexiglass. Dessuten kan mye ordnes med kontaktpapir på de mest utsatte stedene tenker jeg...

Bjørn
Bjørn A. Larsen - Lydtekniker
Kyrre S. Fledsberg
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 14 okt 2004, 18:43
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kyrre S. Fledsberg »

Jeg gjorde monitor på Nobelkonserten i år. Avab har fått bygget 8 plexi monitorer som er identiske i størrelse og komponenter med TFM-330. Det finnes så vidt jeg vet ikke noen produsent som leverer dette selv. Pga materialet, som er plexiglass, ligger kabinettresonansen noe høyere i disse enn i orginalen. 630-800 Hz er enda med påtrengende i disse enn i Standard 330. Avab CAC har nylig byttet filter i alle monitorrack til Klark DN-9848. Det finnes nå presets til TFM-230, 330 og plexi. Dette er en KLAR forbedring fra tidligere DN-800 filter. I praktisk bruk er det etter min mening ikke lenger noe som skiller plexi fra TFM-330. Våre gjestende teknikere var alle godt fornøyd med hvordan plexi versjonen fungerte.
Det blir lett fettflekker og riper på disse kassene så de brukes kun til TV show av en viss størrelse.
Kyrre S. Fledsberg
DaOoPs

Legg inn av DaOoPs »

Virker jo egentlig litt underlig da, når man ser fabrikat etter fabrikat bygger monitorene på samme måte omtrendt. Med massivt tungt, hardt tre, og fyller de med dempningsstoff. Hvorfor i alle dager har de dempningsstoff i de da, hvis det låter omtrendt like bra uten ? Neste blir vel PA-høytalere i plexi-kabinett, lol. Eller kanskje med neon-blå lysdioder inni.
Hadde de vært i nærheten av de vanlige trakassene, så tror jeg nok at flere hadde produsert slike, for helt rå designmessigt, får de terningskast 6. Og vektmessig så må de jo bli en del lettere også.
Kyrre S. Fledsberg
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 14 okt 2004, 18:43
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kyrre S. Fledsberg »

Som jeg skrev i forrige innlegg er det ikke produsentene selv som bygger disse. De er kun produsert for å tilfredsstille designere med monitorfobi. Det er slett ikke alle monitorer som har demping. Dette henger sammen med det øvrige designet av høytaleren. Med TFM-330 er det ikke noe stort problem å utelate dette. Plexi-monitorene er MYE tyngre enn standard.
Kyrre S. Fledsberg
ET
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 06 sep 2004, 17:47
Sted: Aust-Agder

Legg inn av ET »

Jeg hørte at det var Tannoy som sto bak disse. Er jeg helt på vidda nå?
ET
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

ET skrev:Jeg hørte at det var Tannoy som sto bak disse. Er jeg helt på vidda nå?
ET
Ja nå er du vel mitt på Hardangervidda et eller annet sted :lol: .

Det var Martin som laget de første Plexi monitorene til Grandprix i Estland( håper landet er rett, det var i hvertfall i det området av verden :lol: )
Svar