Har du noensinne gått fra en gig?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Helge Taksdal
Newbie
Innlegg: 10
Registrert: 03 mar 2006, 18:40
Sted: Sandnes

Har du noensinne gått fra en gig?

Legg inn av Helge Taksdal »

Fordi du har følt deg dårlig behandlet, jeg kan tenke meg de fleste har en eller annen erfaring med dette, men hvor trekker dere grensene for hva som er nok? Dette er et aspekt ved livelyd som interesserer meg, fordi i min lille fartstid som lydtekniker har det kommet raskt frem at enkelte mennesker er umulige å jobbe med.
Helge Taksdal
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

hehe, har vel heller fått en kar eller to til å gå fra en gig..
Ikke kolleger, men type eldre herre på dansegalla som vil komme med innspill, rettet ovenfra og ned..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

aldri. det handler om å være profesjonell. har jeg møtt mange rare folk? ja.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Nei, har aldri gått fra en gig! Man gjør bare ikke det!

Men jeg har fått en gig utsatt, hvor publikum og band venter på spisende teknikere.... Sånn går det når arrangører ikke skjønner at det tekniske crewet som står fastlåst i en idrettshall med opprigg og prøver, ikke kan kjøre flere kilometer for å spise! Og at arrangør ikke har brydd seg å lese hva som står om catering i kontrakt er vel ikke vårt problem? ;-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

ikke gått. men..

Legg inn av Espen Hammer »

Jeg har fått noen "forstå seg på lyd" karer i 50 årene til å dra. Som tydeligvis ikke skjønner at ordet "Rocke konsert" inbærer litt mere lyd enn det tilvanlig er på den lokale pub`en i landsbygda.

Ellers så gjorde jeg utelyd på en skole i tr.heim for noen år siden, å der fikk jeg rimelig kjeft av en lærer, som til slutt snakket med rektor, men han skjønte såppas at om dem skal ha konsert der i skoletiden, så må det også være lydprøver før konserten, så da dro læreren. heh
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av TorjeG »

Hehe, mange bra historier.

Det drøyeste jeg har opplevd som lydtekniker var da jeg måtte ta jobben som utkaster, og fysisk kaste ut to fulle polakker fra en ska-konsert på et ungdomshus jeg har jobbet mye på. To ganger! Andre gangen hadde den ene polakken lurt seg bak og inn på scena, der han "koste" seg sammen med trommisen. Da var det på med på med hanskene, og på ræva ut med dem.

Ganske gøy igrunn :P
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har en føkkings hestkuk av en arrangør i dag, det var like før jeg og crewet halte han ned på kaia og heiv han utfor. Alt var et problem i dag, til og med strøm. I kontrakten står det 63A 3-fase levert ved scenekant, ikke innerst i kjelleren. Når man gjør slike fuck-ups, kan man godt bruke litt mindre enn 4 timer på å kjøre bort på kulturhuset for å låne en strømkabel. Og ihvertfall sørge for å få med seg rett kabel.... Flaks for han at jeg hadde noen overganger i strømkassa, ellers skulle han fått stativkassa rundt halsen idet han gikk utfor kaia :evil:
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Karl-André Tvedt »

Man kan ikke forvente all verden av frivillige, men som " frivillig " arbeider jeg av og til ved et av landets mange student hus, her har jeg mange eksempler på hva som ikke skal skje før og under en gig. Har ofte komt på jobb som systech og lydtekniker for å finne en scene full fra gårsdagens konsert. Folk som ikke møter opp, eller står og ser rart på deg og bandet når man prøver å losse inn utstyr.
Er blitt flinkis på å løpe og løse problemer med gaffa og hurtiglodding:P
En gang så fikk en av de som jobber på huset, en kasse sprudlevann siden han var den eneste de klarte å overtale til å gjøre den giggen. Det ender med at han blir så skeiv i gangen at vaktene kaster han ut rett før konserten begynner. Vel.. Han jobber ikke der lenger :P
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Hold dere unna franskmenn!

Legg inn av Tor Dehli »

Har ikke gått fra en konsert enda, men hadde veldig lyst på den siste jobben!

* I forkant hadde arrangøren hatt problemer med å bestemme størrelsen på konserten. De endte opp med å be om en liten konsert, max 300 pers. Når vi skulle rigge opp viste deg seg at de hadde ombestemt seg, og ville ha en stor utendørskonsert i stedet. Utstyret fikk kjørt seg, for å si det sånn...

* På fredagen skulle de kun ha en "mini-konsert", for å vise folk hva som skulle skje på lørdagen. Men selv om konserten ikke skulle være stor, så hadde det vært greit med litt mere enn 1t 20m til å rigge komplett PA, band, lys og strøm. Hvertfall sålenge publikum gikk og maste om når vi skulle starte...

* På lørdagen ble vi lovet 4 timer, og fikk 2. Når da arrangøren kom en time før start, og sa vi måtte starte om 30 min, DA hadde jeg lyst til å gå...

* Kravet mitt var Trefase 32, men jeg kunn strekke meg til Trefase 16, dersom jeg fikk beskjed på forhånd. Men vi endte opp med å kjøre konserten på TO 16A kurser...

* Og på toppen av det hele var disse franskmennene svært vanskelige å snakke engelsk til...

Men de Franske babesene, de var fine...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Svar