Sys-tek

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Sys-tek

Legg inn av John Idar Bakke »

Hva er definisjonen på en bra systemtekniker? Og hva bør en systemtekniker i første rekke tenke på ved en leveranse?

(nå er dette et aldri så lite forsøk på å få en saklig diskusjon her slik at vi kanskje kan lære litt av hverandre. Jeg vil derfor ha meg frabedt tøv og fanteri fra anonyme læregutter/jenter)
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
lydkailln
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 10 apr 2005, 01:55
Sted: steinkjer
Kontakt:

Legg inn av lydkailln »

Heisan.
En bra systek er en som klarer å legge opp linjene etter rider,har det ryddig,har sjekket at ting spiller rippellfritt OG SOM ER HYGGELIG, OMGJENGELIG OG IKKE STÅR OG PRØVER Å VERE VERDENSMESTER.
hælsing i frå Odd Eystein Noem ifrå Steinkjer
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Hehe, skjelden Systek'en prøver å være verdensmester, har dog møtt noen bands teknikere som "lider av" dette..

En god systek skal:
-Ha valgt riktige leker.
-Rigget disse på en god måte.
-Ha god oversikt
-Få ting unna, holde tidsskjema
-Ha kaffe på lur
-Ikke "assistere" med miksingen (uansett om det hjelper eller ikke)
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

I tillegg er det jo fint om systek har lest rider, og tatt en telefon til gjestetek, hvor eventuelle uklarheter og andre ting kan oppklares.
Mye hyggeligere om gjestetek vet hva denne kommer til, og ofte starter dagen bedre da.

Om systek har rigget klart alt som kan være forventet klart, og faktisk SITTER og venter på gjestene, gjerne med kaffen klar, vet man at dette kan bli en bra dag på jobb! :-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
TorjeG
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 06 aug 2005, 19:21
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av TorjeG »

Mye bra her.
Synes også at en av de viktigste oppgavene til en sys-tek (bortsett fra det med kaffen, da) er å ta kunden/gjesteteknikeren/jobben sin på alvor, uten særlig hensyn til størrelsen av arrangementet. Det være seg alt fra festivaler til promokonsert i den lokale pølsekiosken

:)
Torje Helland Graff
Lydproduksjon Tromsø
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det aller viktigste er at vedkommende faktisk kan systemet han/hun leverer. Fikk ved en anledning levert et system der systekken knapt kunne koble opp 4 bokser flood mot et amprack, og som han i tillegg ikke hadde anelse om hvordan det skulle stackes, hvordan prosessoren skulle tilkobles ampracket, innstillingene på prosessoren, returer ifra foh osv. Er du systek på et system så må du kunne systemet til fingerspissene, ikke drive å tulle rundt og ringe sjefen som er på ferie. Fikk faktisk levert feil insert og fx-rack fordi fyren ikke visste at det er forskjell på insertpunktene mellom en Venice 320 og en Mh3.
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Helge skrev:Det aller viktigste er at vedkommende faktisk kan systemet han/hun leverer. Fikk ved en anledning levert et system der systekken knapt kunne koble opp 4 bokser flood mot et amprack, og som han i tillegg ikke hadde anelse om hvordan det skulle stackes, hvordan prosessoren skulle tilkobles ampracket, innstillingene på prosessoren, returer ifra foh osv. Er du systek på et system så må du kunne systemet til fingerspissene, ikke drive å tulle rundt og ringe sjefen som er på ferie. Fikk faktisk levert feil insert og fx-rack fordi fyren ikke visste at det er forskjell på insertpunktene mellom en Venice 320 og en Mh3.
Her er det vel "sjefen" som har gjort feil, ved å sende en prøttis på leveranse... Han stakkaren gjorde vel sikkert sitt beste, og mer kan man ikke forlange av noen! Men det vitner jo om dårlig kvalitetssikring da!
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Hei...

Holder i disse dager på å avrunde ein seks ukers turnè i USA. Har i disse ukene surfet fra den eine dårlige systek'en til den andre. Dette landet er eit u-land når det gjelder systek'er.

Det viktigste for meg på turnè er ein systek som:

1: Har orden!! Få ting er værre enne å starte dagen med å leite etter miksebordet under ein haug med søppel og gamle colaflasker - eller vente på folk som kommer for seint.

2: Veit kor send/returer, strøm, stativer, kabler og mikrofoner er, var og være skal - og som gjerne tar notater og sørge for at linjer kommer på rettsted ved første forsøk.

3: Jobber effektivt og kan holde gjeldende tidsskjema. Er tidsskjema umulig å holde så sørg for at innvolverte parter veit om dette i forkant.

4: Ikkje bruker opp min dyrebar tid på å prate med kjæresten i telefonen, eller drikke alkohol, eller fortelle om noko kompisen hans nettopp har kjøpt seg.

Det er ikkje så viktig for min del om systeken ikkje hører forskjell på god/dårlig lyd eller ikkje kan programmere digitale delefiltere, det kan eg lett fikse sjølv, men eg trenger ein systek som vil være på jobb, som er stolt av jobben sin og som gjørt det han/ho kan for å hjelpe meg med det praktiske.

Kaffe er alltid digg, uansett!

-RUBEN LERVÅG-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Mye fornuftig som er nevnt her nå.

Jobber ofte som sys-tec selv og bortsett fra den selvfølgeligheten det er å kunne systemet til fingerspissen, er det viktigste for meg det å være ryddig i alle aspekter. Både når det gjelder systemet og alt det som foregår rundt rundt. Hvis ampland ser ut som spagetti og du ikke husker hvilke linjer som går hvor og hvilke monitorkurser som er hvor er du ute og kjøre. Teknikere som kommer skal med en gang forstå at jeg tar jobben seriøst og at jeg virkelig selv mener at jeg skal gjøre jobben deres så lett som mulig. Man kommer på tiden og holder alle avtaler. I tillegg er jeg representant fra et firma og skal være en servicefokusert person. Jeg drikker ikke på jobb, selv om det ofte er masse gratis alkohol og jeg prøver å fremstå som serriøs, samtidig som jeg ikke overdriver;) Har vert borti den typen også.

Kaffe er en ting dere aldri vil få av meg, da jeg selv mener at kaffe er djevelens munnvann:) Vafler vil du derimot kunne dukke borti hvis noen treffer meg på festival. Fin sørlandstradisjon der altså.
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Spørs jo litt hva John Idar mener; systech på klubb-babysitting, systech på tur for ett firma eller hva?
Mange som har skrevet mye rart her :D

Uansett synes jeg det er noen essensielle prinsipper som gjelder.
1: Kunne systemet ditt! Inkluderende PA m/amper, mixer , alle duppedingser i rackene, hver jævla kabel, mic,. osv... og kansje det viktigste: s t r ø m
2. serve artist og crew 105%
3. Har du noia mot kabler har du lite og gjøre som sys-tech..
4. Du bør kunne svare på alle! ( ok, de fleste da:))) spørsmål fra crew!
Mvh
Joachim Venberget
kristina ringvold
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 12 feb 2004, 16:21
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kristina ringvold »

Heia!Jeg setter også pris på at systechen kjenner rommet, og vet hvordan det oppfører seg med publikum i.Og er sån passelig edru og henger et sted i nærheten av front.Men god oversikt,ærlighet og med godt humør henger høyest for meg.Hvis systechen mister oversikt, eller ikke finner ut av feil vær for all del ærlig.....
Spørsmålet er jo hvor mye man som systech på klubb skal sette seg in i produksjonens medbrakte mixerbord..Hvis bandteknikern går i gulvet bør man jo kunne fullføre konserten, eller er det da ikke vår jobb...(Liker både kaffe og vaffler!) :wink:
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Joachim skrev:Mange som har skrevet mye rart her :D
sure 'nuff!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

Den dagen jeg serverer kaffi og vaffler, er det på tide å få lagt meg inn! Neste blir vel å mate tekniker også!

Blir flau når jeg kommer som tekniker å det er en som spør om "kaffi, te?" "noe mer?" Man må huske på hvem som er artist og hvem som er på JOBB!!! Alt for mange late teknikere som tror de er større enn artisten, get real...

Ellers så får bandteknikeren det som han vil, enten om det er 7 monitorkurser på en scene med plass til 4 personer, eller 40 kanaler på rorbua :lol:

PS! Litt morgengretten i dag... :lol:
Sist redigert av Torodd Olsen den 06 apr 2006, 13:50, redigert 1 gang totalt.
Borrmann
Newbie
Innlegg: 29
Registrert: 19 sep 2005, 01:16

Legg inn av Borrmann »

Jepp, det er nok bedre om gjesteteknikeren soser rundt og leter etter kaffe selv.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

Torodd Olsen skrev:Den dagen jeg serverer kaffi og vaffler, er det på tide å få lagt meg inn! Neste blir vel å mate tekniker også!

Blir flau når jeg kommer som tekniker å det er en som spør om "kaffi, te?" "noe mer?" Man må huske på hvem som er artist og hvem som er på JOBB!!! Alt for mange late teknikere som tror de er større enn artisten, get real...
er det noe bedre at systek tror han er større enn artisten da? ...
aslak skarderud
kultursenteret isak
Svar