Er nybegynnar på feltet, men lærer fort.
Når ein skal micce opp eit kor, kor lang avstand bør det være fra microfonane. Med tanke på å få inn best mogeleg lyd, feed back etc. Kor mange micar er naudsynt med tanke på eit kor på 20-25 personar.
Nokon gode tips på gode kormicar og evt kva spesifikasjonar bør ein sjå etter
Er takksam for svar
Lyd på kor
Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen
-
- Newbie
- Innlegg: 46
- Registrert: 20 apr 2004, 09:37
- Sted: Harstad
Re: Lyd på kor
Jeg har god erfaring med å bruke 2 stk akg 214. Avstanden må du bare prøve deg frem på. Forhold som akustikk, avstand mellom mikrofoner og høyttalere og hvor kraftig koret synger vil styre dette. Noen ganger må man gå litt ned på avstanden i forhold til det ideelle, for å få nok lyd(hvis det er et band med i bildet.). Om koret er på 20 eller 40 personer gjør ikke noen stor forskjell. Men bruk god tid på å finne rett balanse ift sopran/alt/tenor/bass.
- Frode Eide
- Active Member
- Innlegg: 289
- Registrert: 27 jan 2009, 16:42
- Sted: Hitra
- Kontakt:
-
- Active Member
- Innlegg: 110
- Registrert: 11 jun 2007, 00:30
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Lyd på kor
I konsertsammenheng - så mange mikrofoner som du har tilgjengelig
I opptakssammenheng - blumlein-par
I opptakssammenheng - blumlein-par
Håkon Holmås
-
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1119
- Registrert: 28 nov 2003, 17:52
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
Re: Lyd på kor
I opptak så er det som altid fungerer best på både kor og orkester opptak decatre stereo.
Decatree med 3 stk gode Omni micer, 4007 eller Brauner VMA .
Live bruker jeg ofte stort sett sm/beta 58 og 57. Gjerne en av hver type for hver stemme gruppe.
Da har mann litt forskjellig mickarakter per gruppe.
Om mann bruker type 20-30 Sm58 kun på koret, vil man få en enorm fremheving av enkelte problemfrekvenser i sm58.
Har mann istedet f.eks max 8 like micer av hver type, reduserer mann dette problemet enormt mye, og det er lettere å få et godt resultat.
Decatree med 3 stk gode Omni micer, 4007 eller Brauner VMA .
Live bruker jeg ofte stort sett sm/beta 58 og 57. Gjerne en av hver type for hver stemme gruppe.
Da har mann litt forskjellig mickarakter per gruppe.
Om mann bruker type 20-30 Sm58 kun på koret, vil man få en enorm fremheving av enkelte problemfrekvenser i sm58.
Har mann istedet f.eks max 8 like micer av hver type, reduserer mann dette problemet enormt mye, og det er lettere å få et godt resultat.
-
- Newbie
- Innlegg: 46
- Registrert: 20 apr 2004, 09:37
- Sted: Harstad
Re: Lyd på kor
Må kanskje legge til at vi tidligere brukte en skog av shure sm 86(28 stk), og 15 stk sm 58. Dette oppsettet har en fordel, akustisk output. Du har bestandig nok lyd på koret. Ulempene er flere. Fristelsen til bare å guffe opp koret ift til orkester kan også føre til at det totale lydtrykket blir for høyt, i motsetning til å få bandet til å dempe seg. Du vil bruke mye lenger tid på rigging, innjustering av stemmer, større mikser osv. Resultatet blir allikevel ofte at noen synger sterkere, ikke klarer å holde jevn avstand til mic, dermed må du begynne å lete. Korklangen blir ofte jevnere og bedre med to gode mikrofoner. Pleksiglass rundt trommer har også vist seg effektivt for å hindre trommene i å bli fanget opp av kormikkene. Jeg har ordnet lyd for et kor i ti år nå. De beste tilbakemeldingene har jeg fått de siste 3 årene, etter at vi begynte med akg mikkene. Det kan jo være flere årsaker til dette, koret kan jo også ha blitt bedre? Vi har forsatt shure micene, men de blir sjeldent brukt.
Sist redigert av Geir Bjerkaas den 24 jun 2012, 11:31, redigert 1 gang totalt.
- Trond
- Pro Member
- Innlegg: 586
- Registrert: 23 jun 2003, 18:21
- Sted: Sogndal
- Kontakt: