Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Hans A. Moen »

Espen Hammer skrev:Angående den Spirit King greian.. ÅFFER!! i granskauen kopiere Venice?? ærre mulig? for lite aux, tungvindt master seksjon osv. osv..

Ikke si det da? Jeg hadde tenkt å kjøpe meg en Midas Venice... Er det derfor det ligger mange ut til en god bruktpris?
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Hans A. Moen »

Jeg kom forresten på et behringerprodukt som er bra kontra pris.

Hørte en Behringer Eurolive B215A, aktiv monitor/høyttaler her om dagen. Motivasjonen var en test i bladet "tunes".
Vanlig plastikkasse. en designsammensmelting av Mackie og JBL.
Bilde

Denne låt komisk bra til prisen, ca 2850,- på MB deal.
De negative sidene var trang, forvrengt og ufokusert i toppen (2000Hz++) og litt nasal. Den positive overraskelsen kom i punshen du fikk i bassområdet.
Den låt faktisk så bra at jeg kjøpte en :P

Veldig fin til bruk på konserter hvor du VET det kommer til å være mye øl på scenen. Den type band som ikke er så nøye om hvordan monitoren låter, bare det er høyt.
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Til Snickers: Hvordan klarer du å få et Array til å spille 150 dB med 16 bokser som spiller 120 dB? Når man henger opp et Line Array vinkler man kassene slik at hver høyttaler dekker en viss del av salen/plassen du spiller for. Jo mindre splay du bruker, jo lengre kast får man. I praksis vinkler jag kassene mine mellom 1-7 grader. Poenget med et Line Array er at koblingen mellom kassene gjør at du får et lenger kast enn konvensjonelle bokser. For å få et slik tall som du har, er alle boksene plassert på ett punkt, og det er ikke så lett! :D

Jeg brukte Mapp for moro skyld for å sjekke hva 16 Milo klarer å levere på 1 m med alle kassene i 0 grader: 142,6 dB (C). Tatt i betraktning at Meyer måler dem til 140 dB max målt med musikk, er jo ikke dette særlig imponerende... Arrayet ble 6,5 m langt, og da ble den målemikken 1m fra litt tåpelig!

Derimot klarte jeg å få 16 Milo til å spille rundt 150 dB (C) på andre måter. Sjekk vedlegget!
16 Milo 150 db.htmlSFR.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
PM, tlf +47 951 00 515
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

lydonen skrev:Ja hvilke referanser finnes for "Beatiser" da?
De er relativt nye på markedet, men de har mange referanser i østen. De er under etablering i Europa og USA.
lydonen skrev:Hvilken software bruker du/ de for å beregne arrayet og forutsi dekningen?
Ease Focus.
lydonen skrev:Ser at Smart-serien har fem forskjellige hull for å feste flyramma, mine linearray har 20-30.
Smart har 10 ulike fester. Dine har:
Sound Project: 9
S 1210 kan leveres med fler, men de er ikke relevante for vertikal array
VRX har to?

Så var det egentlig noe som helst sant i den påstanden?
lydonen skrev:Logoen er knabbet fra Mackie, uavhengig av om mackie har latt seg inspirere til designet. Forskjell på inspirasjon og tyveri.
Ok, så når du bestemmer at det er knabbing så er det det, mens ellers er det inspirasjon?
lydonen skrev:Design har de knabbet fra L'acoustics Kiva på smart-serien i hvertfall
Ok, så de har all rett til å lage fronter som ikke er plane? Rimelig mange av favorittene dine som sliter da, men da er det vel inspirasjon da kanskje?
lydonen skrev:Hummer (som er et navn noen andre allerede garantert har som reg varemerke) har vel et forholdsvis "unikt" design. Og jeg ser at de er svære
Eh, ja, men om et navn eller en bokstavkombinasjon er brukt i en eller annen sammenheng er selskapet som bruker det på en høyttaler useriøst? Sliter ikke da Nexo og Sound Projects litt også da? Å nei, det var inspirasjon det ja.
lydonen skrev:men å singel-flighte dem er..ja la oss si unikt det også.
Man får selvsagt den flighten man ønsker. Disse flightene er beregnet for manuell håndtering. Med to i en ville de veie over 150kg. Ønsker man 8 moduler i en flight med nedfellbare lemmer er det heller ikke noe problem, men da er man avhengig av løfteutstyr.
lydonen skrev:Produktarkene viser merkelig nok ingen konkrete bilder av riggene i vanlig bruk, men de er vel nye på markedet da..
Vel, det gjelder jo for Soundprojects, Nexo og JBL, er dette også inspirasjon?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev: De er relativt nye på markedet, men de har mange referanser i østen. De er under etablering i Europa og USA.
ingen referanser altså.

Snickers-is skrev: Smart har 10 ulike fester. Dine har:
Sound Project: 9
S 1210 kan leveres med fler, men de er ikke relevante for vertikal array
VRX har to?

Så var det egentlig noe som helst sant i den påstanden?
Hmm, Linex flybaren min har 25 punkter, mens GeoS-bumperen har noe lignende. Beatiser Smart-ramma på bildet jeg linker til har fem forskjellige flypunkter. http://www.midgardaudio.no/pro/prod/smart.shtml
JBL har ingen single-point flyløsning til VRX.

Så det som ligger i denne påstanden er jo det at disse produktene virker litt lettere å applikere.
Snickers-is skrev: Ok, så de har all rett til å lage fronter som ikke er plane? Rimelig mange av favorittene dine som sliter da, men da er det vel inspirasjon da kanskje?
Jeg har ingen spesielle favoritter, men at Beatiser har kopiert KIVA er det jo liten tvil om. Har du konkrete eksempler på det du kaller for anvendt inspirasjon som skulle gi det du antar er mine favoritter grunn til å slite, vennligst presenter FAKTA!?

Snickers-is skrev:
lydonen skrev:Hummer (som er et navn noen andre allerede garantert har som reg varemerke) har vel et forholdsvis "unikt" design. Og jeg ser at de er svære
Eh, ja, men om et navn eller en bokstavkombinasjon er brukt i en eller annen sammenheng er selskapet som bruker det på en høyttaler useriøst? Sliter ikke da Nexo og Sound Projects litt også da? Å nei, det var inspirasjon det ja.
Hvilke registrerte varemerker tilhørende andre benytter Nexo og Sound Projects seg av? Hummer er et registrert varemerke tilhørende general Motors.

Snickers-is skrev:
lydonen skrev:men å singel-flighte dem er..ja la oss si unikt det også.
Man får selvsagt den flighten man ønsker. Disse flightene er beregnet for manuell håndtering. Med to i en ville de veie over 150kg. Ønsker man 8 moduler i en flight med nedfellbare lemmer er det heller ikke noe problem, men da er man avhengig av løfteutstyr.
Har man kjennskap til logistikk og kunnskaper om rigging av store høyttalersystemer, og ikke minst transport av disse er den foreslåtte transportmetoden til Hummer (uten ® ) rett og slett håpløs. Rett og slett!
Snickers-is skrev:
lydonen skrev:Produktarkene viser merkelig nok ingen konkrete bilder av riggene i vanlig bruk, men de er vel nye på markedet da..
Vel, det gjelder jo for Soundprojects, Nexo og JBL, er dette også inspirasjon?
Soundprojects, Nexo og JBL gir jo en rekke eksempler på riggene sine anvendt i konsertsituasjoner på hjemmesidene sine. De oppgir også rikelig med referanser. Så inspirasjon får de vel fra egen suksess heller enn tyvlåning og plagiering.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Dag Blix
Active Member
Innlegg: 210
Registrert: 09 nov 2006, 21:51
Sted: Veitvet Oslo

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Dag Blix »

klassisk pissing contest. ingenting er feil, alt er rett i forhold til en fri variabel.

Snickers-is. Åffer gidder du å diskutere med denne gjengen? Du ser vel at de aldri vil gi seg. Alle her inne vet jo noe om noe, åffer gidder dere bruke så mye energi på å motbevis hverandres kunnskap når dere kunne heller hjulpet hverandre å¨utfylle hverandre? ying yang lyd lissom?

gøy å lese da.
Danmon Norge AS

ingeniør - teknisk avd

Queen fan.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Dag Blix skrev: Snickers-is. Åffer gidder du å diskutere med denne gjengen? Du ser vel at de aldri vil gi seg.
Hyggelig.. sak og ikke person, prøv å huske det da..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Pål Michael Bratås skrev:Jeg stusser på et par andre ting: Hvorfor spiller en kasse med 2x12 og 2x8 og to horn 126dB? De minste aktive høyttalerne våre med 10" og horn spiller 128dB.
En 10" i en bassreflekskasse som leverer ca -3dB ved 50Hz (regner med du sikter til RCF 310) vil måtte ha en slaglengde på ca 5,2cm p-p. Det vil være naturlig å anta at dette er RCF sine egne basser selv om de ikke finnes i deres sortiment av råelementer. Uansett, RCF har så vidt meg bekjent ikke laget elementer som har mer enn 8,6mm p-p på en 10". Det kan selvsagt være mulig jeg tar feil her, men la meg samtidig legge til at jeg har tilgode å se et element for pro audio, uansett fabrikat og pris, som har mer enn ca 16mm p-p. En del produsenter oppgir litt andre data, for eksempel B&C som ganger tallet med ca 2, eller Beyma som eksempelvis på sin dyreste 12" Neo oppgir 16mm, mens magnetgeometrien tilsier 9mm.

Det er egentlig fem måter som ansees som korrekt:
1: Man oppgir magnetgapgeometrien.
2: Man oppgir x-max, den bør da være magnetgeometrien + ca 15%, litt etter hva man har av magnetgapdybde.
3: Man oppgir x-max etter en av de to ovenstående, men da ikke fra 0-P (slik den egentlige definisjonen er) men fra P-P og opplyser om dette.
4: Man oppgir målt x-max (altså, man oppgir at kraftfaktoren er innenfor 18 eller 30%, som er de vanligste grenseverdiene, ved så og så lang slaglengde).
5: Man viser målekurven.

Dette er kanskje ikke så relevant for deg, men det jeg forsøker å si er at det er visse fysiske parametre som gjør det umulig å klemme ut 128dB fritt felt eller 2-pi av en 10" pro-bass ned til 50Hz. Om man imidlertid bestemmer seg for at den ikke skal levere noe under 100Hz så vil man kunne matche en 12" som leverer ned til omkring 80Hz.

Det benyttes i blant en annen metode for å kalkulere lydtrykk. Man bruker en måling av systemets totale følsomhet, bruker elementenes termiske effekttålighet og kalkulerer deretter hvor mange dB dette vil gi. Jeg forsøkte å presisere dette i innlegget, men uttrykte meg kanskje litt uklart, uansett er jeg av den oppfatning at det er mest interessant å vite hva høyttaleren kan levere i hele sitt arbeidsområde.
Pål Michael Bratås skrev:Også synes jeg HF virker underdimensjonert. 2 stk 1"? Eller har jeg sett feil?
Diskantene er Celestion 1730, en 1,75" driver med 1" throat. Hvor store diskanter man bruker er ofte en vanskelig avveining. Det er stort sett bare TAD som har laget drivere som reelt sett går skikkelig opp i diskanten med 2" throat. Jeg bør kanskje i samme åndedrag nevne Coaxdriverne til BMS og B&C, men utover disse, skal man ha noe som går hele veien opp er 1,4" og 1,5" det største man kan gå for. Man taper da enten SPL eller de laveste frekvensene i diskanten. Halverer man diameteren på diskantmembranen må man dele en oktav høyere for samme SPL osv. Dette gir imidlertid en ikke ubetydelig gevinst ift power compression. Om man dobler membrandiameteren dobler man normalt også spolediameteren. Dette øker selvsagt den teoretiske følsomheten dersom bevegelig masse holdes lik, men om man skal utnytte dette til å gå lenger ned i frekvens vil en dobling av diameteren innebære en økt teoretisk SPL kapasitet på 12dB, men effekttåligheten øker bare med 3dB SPL. Man må derfor vurdere ved hvilke frekvenser man ønsker å bruke mellomtonen, og ved hvilke man ønsker å bruke diskanten. Gaia-systemet bruker en enslig 20mm diskan, men den deles i området 6-7kHz. Den holder greit følge med 8 stk 15" med omkring 5cm linear slaglengde. Hadde jeg delt den ved 2kHz hadde den vært historie for lenge siden.
Pål Michael Bratås skrev:Jeg kan ikke så mye om spec og sånn, men betyr ikke half space at man legger til 6dB fordi kilden man måler står på gulv? Spiller den da 120dB når den er flydd?
Den vanligste metoden for å oppnå half space er ved å montere et element i en baffel som deler et ekkofritt rom fullstendig i to. Det finnes da med andre ord ikke noe rom bak høyttalerne. Jo bredere og høyere et line array er jo lenger ned i frekvens vil det spille i half space. 2x16 Hummer vil nok i praksis gjøre det under 100Hz. For å referere til Gaia igjen, her spiller to stk 8" sammen i et horn. Hornåpningen er 1,7 kvadratmeter (85*204cm) og det gir half space effektivt ned til 135Hz (de kan trekkes noe lenger ned også, men her tar 15-tommerne med digitalt styrt spredningskontroll over så jeg har ikke ekkofrie målinger på eksakt hvor avrullingen ligger. Jeg har heller ikke stort nok kammer til å måle dette nøyaktig). Horisontalspredningen på et line array er på mange måter gitt av konstruksjonens bredde, da snakker jeg om de laveste frekvensene. Vertikalspredningen til en modul og til flere moduler er som kjent ikke lik. Men på ett punkt vil man passere det antallet moduler som bestemmer om systemet går over i half space ved sin laveste arbeidsfrekvens. Det er også viktig å nevne at dette ikke kan beregnes likt for alle høyde/breddeforhold. En gitt bredde har en minimum frekvens for såkalt baffelstep, altså der konstruksjonen går over i 4-pi (rundstrålende).

Derfor mener jeg det vil være relevant å bruke half space for såpass store line array i praksis. For mindre line array vil det være avgjørende om det er vegg bak arrayet, da selvsagt relativt nær.

Det jeg ikke har nevnt noe om, som kan være relevant i alle innendørssituasjoner er room gain. En liten høyttaler som er beregnet for klubber på 50kvm vil få temmelig bra med gain nedover i frekvens. Man kan få gain på 6dB så høyt opp som 35-40Hz i mange rom, dette er da selvsagt ikke medregnet stående bølger i rommet.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

lydonen skrev: Hmm, Linex flybaren min har 25 punkter, mens GeoS-bumperen har noe lignende. Beatiser Smart-ramma på bildet jeg linker til har fem forskjellige flypunkter. http://www.midgardaudio.no/pro/prod/smart.shtml
JBL har ingen single-point flyløsning til VRX.
Du snakker altså om opphengsramma og ikke om vinklingen av modulene?

Linex har jo for eksempel en tilleggsbrakett for ettpunkts feste som ligger over selve opphengsramma. Dette kan jo gjøres på en hver opphengsramme om man ønsker et ettpunkts feste.

Imidlertid ser jeg ikke helt hensikten med å bruke en ettpunkts opphengsløsning. Det er mulig jeg ikke ser dette helt som en del andre, men når arrayet er hengt opp MÅ du (imo) ta målinger om du er det minste interessert i å få optimal lydfordeling. Skal du endre en eneste vinkel i arrayet vil hele arrayet tilte og du må heise det ned, demontere det til akseptabel vekt, bytte opphengspunkt, heise alt opp igjen og håpe at det blir bra. Hvorfor ikke bruke en strekkfisk på et sekundært feste? Da har du support til å endre en vinkel uten at hele arrayet tilter særlig mye. Om dette skal ende i en ettpunkts løsning kan man få noe tilt, men dette kan enkelt justeres uten demontering.
lydonen skrev:Jeg har ingen spesielle favoritter, men at Beatiser har kopiert KIVA er det jo liten tvil om.
Jeg er uenig. Kiwa har en bølgeformet front. Beatiser har en clean cut halvsirkel inn i fronten. Det er heller ingen andre særpregede designelementer til felles.
lydonen skrev:Har du konkrete eksempler på det du kaller for anvendt inspirasjon som skulle gi det du antar er mine favoritter grunn til å slite, vennligst presenter FAKTA!?
Tror du Nexo, Geo, Linex eller liknende er unike navn som ikke var i bruk da Nexo og SoundSystems tok dem i bruk? Hva er egentlig din grense for hva som er en kopi? Se på Outline og Nexo, se på alle line array med flat front, alle med V-front eller V midt på fronten. Er de kopier hele gjengen, eller må det stå made in China på det for at det skal være en kopi? (Det står jo, eller skal stå Made in China på de fleste uansett da, enten på komponentene eller på konstruksjonen). Jeg synes den debatten er fullstendig idiotisk.
lydonen skrev:Hvilke registrerte varemerker tilhørende andre benytter Nexo og Sound Projects seg av? Hummer er et registrert varemerke tilhørende general Motors.
En Geo:
Bilde

En Hummer:
Bilde

Begge stammer fra GM, men selvsagt er ingen av varemerkene registrert i kategorien som gjelder lydutstyr.
lydonen skrev:Har man kjennskap til logistikk og kunnskaper om rigging av store høyttalersystemer, og ikke minst transport av disse er den foreslåtte transportmetoden til Hummer (uten ® ) rett og slett håpløs. Rett og slett!
Har du sjekket om de har registrert Hummer?

Hvor mange steder i verden har du spilt forresten?
lydonen skrev:Soundprojects, Nexo og JBL gir jo en rekke eksempler på riggene sine anvendt i konsertsituasjoner på hjemmesidene sine. De oppgir også rikelig med referanser.
Nå må du bestemme deg da. Er det et krav at man har dette i produktarket eller ikke? Eller gjelder dette kravet bare for kinesiske produkter?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Hans A. Moen skrev:-Placebo +psykoakustikk kanskje? ;)
Hehe,

[pirkemodus]
siden jeg er så heldig å få være delta i en multinasjonal forskningsgruppe på psykoakustikk så synes jeg det er viktig å skille mellom hva som kommer via ørene og hva som kommer via andre sanser. Ikke ignorere, men bare holde fra hverandre.
[/pirkemodus]
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Dag Blix skrev:klassisk pissing contest. ingenting er feil, alt er rett i forhold til en fri variabel.

Snickers-is. Åffer gidder du å diskutere med denne gjengen? Du ser vel at de aldri vil gi seg. Alle her inne vet jo noe om noe, åffer gidder dere bruke så mye energi på å motbevis hverandres kunnskap når dere kunne heller hjulpet hverandre å¨utfylle hverandre? ying yang lyd lissom?

gøy å lese da.
Hehe, ja, du kan så si. Det blir raskt ganske tydelig at det er noen forumtroll her, men av en eller annen grunn er det bittelitt gøy og ganske utfordrende, i hvertfall en liten stund.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Pål Michael Bratås skrev:Til Snickers: Hvordan klarer du å få et Array til å spille 150 dB med 16 bokser som spiller 120 dB? Når man henger opp et Line Array vinkler man kassene slik at hver høyttaler dekker en viss del av salen/plassen du spiller for. Jo mindre splay du bruker, jo lengre kast får man. I praksis vinkler jag kassene mine mellom 1-7 grader. Poenget med et Line Array er at koblingen mellom kassene gjør at du får et lenger kast enn konvensjonelle bokser. For å få et slik tall som du har, er alle boksene plassert på ett punkt, og det er ikke så lett! :D

Jeg brukte Mapp for moro skyld for å sjekke hva 16 Milo klarer å levere på 1 m med alle kassene i 0 grader: 142,6 dB (C). Tatt i betraktning at Meyer måler dem til 140 dB max målt med musikk, er jo ikke dette særlig imponerende... Arrayet ble 6,5 m langt, og da ble den målemikken 1m fra litt tåpelig!

Derimot klarte jeg å få 16 Milo til å spille rundt 150 dB (C) på andre måter. Sjekk vedlegget!
16 Milo 150 db.htmlSFR.jpg
Dette er selvsagt et poeng, men det er rent måleteknisk. Som jeg skrev i innlegget: "Normalisert til 1 meter". Man er jo ikke interessert i 150dB da dette ville drepe dem som står nærmest på ganske kort tid.

Det relevante er energisum. Dersom et array skal spille best og høyest mulig på lengst mulig avstand vil man vinkle alle modulene likt. Selv med en spredning på 1 grad vil absolutt alle frekvenser ligge godt innenfor på lange avstander. Om man har en punktkilde med samme energioverføring som et linearray og dette spiller 150dB på 1m vil man kunne måle det på 1 meters avstand. På for eksempel 50 meters avstand vil den allikevel oppføre seg likt som et line array.

Vinkling av moduler i forhold til andre plasser blant publikum vil selvsagt være relevant, men det eneste ekte line array er det som er helt rettlinjet. Alle J-formede line array vil fragmentere energidistribusjonen slik at den går delvis over fra sylindrisk til semi-sfærisk. Et array der alle modulene er vinklet, og alle overganger har samme vinkel (altså en konstant bue) vil med andre ord ikke være et line array over hodet, men en asymmetrisk punktkilde.

Derfor vil også et lydtrykkstall på 150dB ved 1 meter være et veiledende tall for omregning av lydtrykket på lange avstander.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev: Du snakker altså om opphengsramma og ikke om vinklingen av modulene?

Linex har jo for eksempel en tilleggsbrakett for ettpunkts feste som ligger over selve opphengsramma. Dette kan jo gjøres på en hver opphengsramme om man ønsker et ettpunkts feste.

Imidlertid ser jeg ikke helt hensikten med å bruke en ettpunkts opphengsløsning. Det er mulig jeg ikke ser dette helt som en del andre, men når arrayet er hengt opp MÅ du (imo) ta målinger om du er det minste interessert i å få optimal lydfordeling. Skal du endre en eneste vinkel i arrayet vil hele arrayet tilte og du må heise det ned, demontere det til akseptabel vekt, bytte opphengspunkt, heise alt opp igjen og håpe at det blir bra. Hvorfor ikke bruke en strekkfisk på et sekundært feste? Da har du support til å endre en vinkel uten at hele arrayet tilter særlig mye. Om dette skal ende i en ettpunkts løsning kan man få noe tilt, men dette kan enkelt justeres uten demontering.
Beatiser arrayet var jo illustrert med bruk av single point hang. Derfor sammenligningen. Og hvem justerer linearray med strekkfisker? Er det vanlig?? Geosoft og Sparc gir meg forutsigbare kalkulasjoner og jeg henger arrayet i henhold til dette. Fra ett enkelt punkt.
Snickers-is skrev: Jeg er uenig. Kiwa har en bølgeformet front. Beatiser har en clean cut halvsirkel inn i fronten. Det er heller ingen andre særpregede designelementer til felles.
Så sier vi det

Snickers-is skrev: Tror du Nexo, Geo, Linex eller liknende er unike navn som ikke var i bruk da Nexo og SoundSystems tok dem i bruk? Hva er egentlig din grense for hva som er en kopi? Se på Outline og Nexo, se på alle line array med flat front, alle med V-front eller V midt på fronten. Er de kopier hele gjengen, eller må det stå made in China på det for at det skal være en kopi? (Det står jo, eller skal stå Made in China på de fleste uansett da, enten på komponentene eller på konstruksjonen). Jeg synes den debatten er fullstendig idiotisk.
Skal du oppnå ett hår av troverdighet bør du forholde deg til at "merkevarene" du selger har stjålet navn og design. Jeg skjønner at fra ditt ståsted er debatten idiotisk, men fra mitt ståsted er det idiotisk å markedsføre Venice-kopier kalt "Spirit" (som alle i markedet allerede kjenner som et kjent Soundcraft-billigmerke) som et eget, frittstående merke og noe kvalitetsmessig helt utenom det vanlige. Slik jeg leser DM'ene dine ønsker du å hjelpe Norsk lydbransje opp av hengemyra med disse produktene og få PA til å låte hi-end, men for meg er dette billig hifi-bransje markedsføringsretorikk og forsøksvis stigmatisering av en meget oppegående bransje. Jeg tror ikke produktene dine kommer til å få det til å låte hverken bedre eller verre der ute i de mange konsertlokaler, så å fremstille seg selv som konsertlydens redningsmann får du ta for egen regning..

Sitat:
Pressemelding: Midgard goes Pro
I forbindelse med en rekke forespørsler både fra studio og live performance-bransjen i Norge har vi valgt å satse innen dette segmentet. Det betyr på ingen måte at high end/hifi skal trappes ned. Imidlertid er det jo ingen hemmelighet at det i veldig mange oppsett ligger et potensial for bedre lyd på konserter.


Når det gjelder navnet GEO, kan jeg ikke finne referanser på at dette er noe GM bruker som varemerke. Hummer derimot er ett av deres sterkeste varemerker, og alle ser vel at Beatisers bruk av navnet Hummer er soleklar misbruk og utnyttelse av GM's varemerke.

Snickers-is skrev: Har du sjekket om de har registrert Hummer?
Det har de jo selvfølgelig ingen anledning til, det er like beskyttet som "coca-cola" men på patentkontoret i Guangzhou gjelder sikkert egne regler så der kan det jo være de har lagt inn en registrering
Snickers-is skrev: Hvor mange steder i verden har du spilt forresten?
Spiller?? Jeg spiller vel ikke, jeg er lydmann.. noe som er kinavare-diskusjonen uvedkomment..
Snickers-is skrev:
lydonen skrev:Soundprojects, Nexo og JBL gir jo en rekke eksempler på riggene sine anvendt i konsertsituasjoner på hjemmesidene sine. De oppgir også rikelig med referanser.
Nå må du bestemme deg da. Er det et krav at man har dette i produktarket eller ikke? Eller gjelder dette kravet bare for kinesiske produkter?
Hva må jeg bestemme meg for? Jeg vil bare se og høre Beatisers referanser, siden oppegående produsenter vanligvis presenterer slikt..Du åler og vrir deg...
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Hans A. Moen »

Snickers-is skrev:
Hans A. Moen skrev:-Placebo +psykoakustikk kanskje? ;)
Hehe,

[pirkemodus]
siden jeg er så heldig å få være delta i en multinasjonal forskningsgruppe på psykoakustikk så synes jeg det er viktig å skille mellom hva som kommer via ørene og hva som kommer via andre sanser. Ikke ignorere, men bare holde fra hverandre.
[/pirkemodus]
Du skrur klang/EQ/whatever forskjellig blindt eller visuellt fordi en har preferanser for hva som er "rett". Om en ser på skjermen og parametre mens en skrur oppstår det konflikt i mellom hva som høres rett ut og hva som ser rett ut rent teknisk.

f.eks minimum 25ms pre-delay kan SE logisk ut på skjermen, men blindt kan en brått skru noe annet.

Psyken tilsier at under 25ms pre-delay på reverb er "feil", mens det i blinde låter riktig.

Psykoakustikk. ikke en placeboeffekt.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Snickers-is »

Det er jeg ikke uenig i, følte bare at det var litt på siden ift det jeg skrev der jeg siktet til placebo.

Imidlertid er jo ikke 25ms pre delay mer enn 8,5 meter så jeg ser forstår ikke hvorfor det skulle være særlig ulogisk.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Svar