HANSEN Mikrofoner??!!

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

Frodelyd skrev:Hei Atle .
Hva er den mattematiske formelen for god lyd?
:D :D :D :D
Det det som oftest koker ned til når det gjelder å skape god lyd.
Er vel musikkforståelsen man har for den genreen man jobber med.
At man har mulighet til å lage et nøytralt og ryddig lyd bilde som de fleste kan like.

Det er i hvertfall en av mine tanker om begrepet god lyd:-)
Nøytralitet og ryddighet starter med gode kilder, videre til gode mikrofoner, minst middels gode pre amper og evnt. eqs, høyttaleflate som reproduserer hva man mater dem med, minus knottpøbel som skal på død og liv skru på alt som kan kødde det hele til

Formel :

GK = God kilde
GM = God mikrofon
GRF = God reproduksjonsflate
KKNPUP = Kunsterisk Knottpøbel Uten Peiling
KMTBD = Kunstnerisk ment tilnærmet balanse og dynamikk

GK x DM + GRF - KKNPUP = KMTBD

Eller noe slikt. ;-)
Atle Aamodt
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

sarath skrev:jeg aner bevegelser helt oppe i surhetsgrad 7 her.
Om jeg ikke husker feil måles surhet i PH. PH = 7 er vel egentlig litt alkalisk eller basisk, oopps dette er ikke mitt felt. Og i alle fall meget langt unna emnet Hansen mikrofoner.

Ingen har surnet så langt, men savner innlegg fra en autoritet på FIR-filtere. Trenger innput til litt "backyard science" med bruk av Soundweb sin FIR filter funksjon.
Atle Aamodt
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

Kjart skrev:Joda Atle.Jeg er helt for at lydteknikere bør kunne mest mulig av teorien bak utstyret man prøver og manipulere til sin fordel.Det er bare at mesteparten av feilene jeg ser i PA sammenheng har lite med den teoretiske forståelsen(ikke helt riktig men du skjønner nok hva jeg mener) men faktisk så enkelt som mangel på logikk,sunn fornuft og arbeidsmetodikk/moral+++++++ ikke minst:::::YRKESSTOLTHET.Rare greier synes jeg.At en PA-tekniker/bonde/lærer fra nordtrøndelag (som jobber en jobb i mnd) ikke kan alt om systemoptimalisering det kan forståes.Men at ikke kabler skal være i orden,ting skal være iorden,alt skal være sjekket for band kommer osv,osv,det synes jeg er verre.Og faktisk det værste.Lydteknikerer med total mangel på musikkforståelse og sjangerfortrolighet.Jeg liker ikke deathmetal men jeg har god forståelse for hvordan det bør låte.Dette er obligatorisk lydteknikermat og det syndes over en lav sko.Likeledes mixekunnskaper blant PA-teknikere.Det finnes andre måter å få musikk til å skyve på en å dra på Basstromma/masterfaderen.Noen ganger har jeg følelsen av at jeg er vitne til en fysikkdemonstrasjon.For guds skyld.Basstromma er ikke det viktigeste i mixen.Når hørte du sist noen plystre basstromma på vei hjem fra konserten?Bruk av klanger,typer klang,klanglengder,predelay,kompressorer,EQ osv er også overaskende ofte helt på jordet.Skal man få lydkvalteten på konserter til å nærme seg Cd-plater må kunnskapen omkring "god" mixing heves betraktelig.Just my 2 cent.
Stående applaus fra bakerste benk !!

Mellom linjene leser jeg at man har god nytte av langvarig studiojobbing mht. å lage en god miks. Alle som har jobbet en stund i studio vet dette. Mange behersker det. Og noen er gode til det. Eneste problem med studiobakgrunn er evnt. i kombinasjon med manglende evne/vilje til å innse begrensninger/hindringer man ofte utsettes for i en konsertsammenheng. Det være seg høy/stygg direktelyd fra kilder, som ikke bare evnt. lyder stygt i "egen kanal" med forsterkes via overhøring (kanskje inn i mikrofoner med særs farget off-axisrespons). Det være seg høy/ubalansert monitor, med dertil "grumsete" lekasje fra baksiden av monitorer. Det kan være summen av kamming mellom direktelyd, monitorlekasje og selve PA-flaten(pluss evnt. refleksjoner i rommet). Det kan være dårlig impulsrespons (les gjerne frekvens og faserespons) i høyttalerflaten. Det kan være dårlig polarkontroll, med det resultat at unødig mye energi skytes i reflekterende flater, som igjen blander seg inn som en "ny kilde" som igjen kan føre til kamming. Det kan være bakgrunnstøy som ødelegger tydelighet. Det kan være typisk "studiobruk" av kompressorer på svake kilder (f.eks vokal), jo det fungerer godt på selve kilden (kanskje) men reduserer gain before feedback og plukker opp mer overhøring. Det kan være ugunstig lytteposisjon for tekniker. Det kan være en lang rekke andre ting som gjør livejobben langt mer ubehagelig enn å gjøre en studiomiks. Skrive ikke dette i noe forsøk på å belære de her som jobber i denne bransjen, men siden det ganske sikkert er newbees som også leser dette, kan det være på sin plass å nevne.
Atle Aamodt
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Ja og etter å ha lest dette så går man faktisk frivillig på jobb neste dag?? :shock:
hehe.. det er ikke alltid enkelt å være "oss"!
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Ja det gjør man. Hvis man i tillegg tenker på hver eneste mic, kabel, overgang, insert, multi, plugg, kanal +++ som en potensiel feilkilde kan man nok en dag glede seg over å starte en ny dag på "kontoret".

Og i diskusjonen om hva som veier tyngst av faglig kunnskap eller musikk kunnskap; Tja, det hjelper vel ikke så mye med sjangerforståelse hvis mikseren paier og du er på jobb på ett obskurt event på en enda mer obskur øy uten mulighet for...tja, noe som helst når jeg tenker meg om. Måtte bare fikse skiten. Takk til leatherman.

På den annen side, hadde man ikke hatt musikkforståelse eller kjærlighet til musikk er kanskje ikke PA-tekniker helt den rette jobben...

Så hva veier tyngst av disse to? Kanskje personlighet og holdning?
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

EQ-Dvergen skrev:Og i diskusjonen om hva som veier tyngst av faglig kunnskap eller musikk kunnskap; Tja, det hjelper vel ikke så mye med sjangerforståelse hvis mikseren paier og du er på jobb på ett obskurt event på en enda mer obskur øy uten mulighet for...tja, noe som helst når jeg tenker meg om. Måtte bare fikse skiten. Takk til leatherman.

På den annen side, hadde man ikke hatt musikkforståelse eller kjærlighet til musikk er kanskje ikke PA-tekniker helt den rette jobben...

Så hva veier tyngst av disse to? Kanskje personlighet og holdning?
Fra mitt eget ståsted er det "kjærlighet til musikk" som er den overordnede motivasjon. All verdens teknisk vissvass er kun metoder/verktøy for å frembringe/vidreformidle et musikalsk uttrykk. Det er heller ingen hemmelighet at jeg personlig foretrekker å jobbe med jazzorientert musikk og settinger med akustiske instrumenter. Eller til tider, bra country/folk/rock, men da må bandet være bra. Fy søren som jeg hater dårlig eller middelmådig pop/rock/metall/death/black/grunge/ hiphop/ eller hva i skjærsilden alt heter, ooooops.... beklager utbruddet. Og bluesband, i form av "standard" blues. 12 taktershelvete opp og i mente. Min beundring går til dem som orker å over tid jobbe med musikk de selv finner kjedelig og uinterresant. Mitt verste mareritt er muligens å gjennoppleve 3 uker i studio med innspilling av barnegospel. Dette lukter av en ny tråd : "Mitt værste mareritt" i form av jævlig lydjobb.
Atle Aamodt
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Jeg er enig med Atle jeg!Grunnen til at jeg liker og jobbe med jazz og akustisk musikk er at kvaliteten i Norge idag ligger milevist over hva Rock,punk,og beslektede sjangrer kan skilte med.Og til syvende og sist(ikke si det noen)Det er kvaliteten på musikerne som er det viktigeste.All verdens kyndighet og teknisk kvalitet kan ikke hjelpe deg om kilden ikke holder mål.Du vil bare få en ekstrem god gjengivelse av søppel.Det hjelper ikke å steke dårlig fisk med en god stekepanne.Oooaaaa!Dårlig lignelse,men det får så være.
Mitt hatobjekt nr 1 når det gjelder musikksjangrer:Rockabillie!!!!!!!Ser jeg en idiot til som ser ut som han er dratt ut av"Siste natt med gjengen",åndsløv hårsveis,teite tatoveringer osv så blir jeg ufin!Jeg er tilbøyelig til å si meg enig med 50-tallets foreldrer:"This is the Devil´s music"Masse image og null evner,fin kombinasjon.Gjorde en gang Rockabilliefestival på Soria Moria.Vel,det er ca 5 år siden og jeg blir fortsatt sint av å tenke på det.Men det skal sies:Jeg er veldig fan av Rock jeg,tilogmed de tyngre variantene men da må det være gode saker.
Kjartan Meinseth
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

skjærsilden også!Jeg hater Rockabillie så hardt at jeg ikke klare å skrive det riktig engang.Rockabilly fer søren.
Kjartan Meinseth
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Såså gutter, nå må dere ikke glemme at vi faktisk driver i et serviceyrke her da. Både ovenfor musikere og "bøgen". Ingen musiker som har stått i kjelleren i timesvis og øvd på samme kjipe låtene trenger å få den rett i fleisen når de fremfører dette for publikum. Jeg har hørt mange stygge eksempler på dårlige meldinger fra andre enden av multikabelen.. Jeg må selvsagt ærlig innrømme at det kan koke over hos meg og til tider, men prøver å holde det litt igjen... Ikke alltid like lett nei, men uttrykket " kunden har alltid rett" gkelder også for oss. :wink:
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

John Idar Bakke skrev:Såså gutter, nå må dere ikke glemme at vi faktisk driver i et serviceyrke her da. Både ovenfor musikere og "bøgen". Ingen musiker som har stått i kjelleren i timesvis og øvd på samme kjipe låtene trenger å få den rett i fleisen når de fremfører dette for publikum. Jeg har hørt mange stygge eksempler på dårlige meldinger fra andre enden av multikabelen.. Jeg må selvsagt ærlig innrømme at det kan koke over hos meg og til tider, men prøver å holde det litt igjen... Ikke alltid like lett nei, men uttrykket " kunden har alltid rett" gkelder også for oss. :wink:
Kunsten er å styre unna jobber man ikke kan fordra. Det gjør i alle fall jeg i den grad det er mulig. Å fy søren, slo på TV'en nettopp. Chris DeBurgh eller hva han heter, synger inn i skjærsilden surt :? . Når man snakker om solen........
Atle Aamodt
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Får sitere en av gutta i crewet til Pearl Jam som hadde et bra synspunt på musikere.......


"Hey, they're musicians, not rocketscientists"

:lol:
Svar