LS 9 - tips & triks

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av lydonen »

Kaj G Dahl skrev:Er det noen som har prøvd å bruke ls9 som rent monitorbord? lydonen..?
Har brukt det noen ganger som monitorbord, og dersom 32 inputs er nok er det helt flott. Du trenger ikke outboards i det hele tatt heller.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Får vel litt begrensninger hvis monitorene må tunes veldig?
nå husker ikke jeg i farta hvor mange 31 bånd EQ man kunne bruke da..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av lydonen »

man kan forsåvidt bruke parametrisk 4-ch eq til tuning også, men i utgangspunktet har du jo tilgang på 8 ch's med full 31-bånd eq eller opptil 16 ch's med flex-eq, som gir maks 15 bånd tilgjengelig samtidig per eq.

Trenger man mere enn 15 bånd for å tune en monitor er man ofte kraftig ute og sykler, tror man virkelig skal vite hva man holder på med for å få et bedre resultat med over 15 bånd i bruk enn hva man ville gjort med flat eq. De fleste anvendte tilfeller jeg har sett har endt opp med å senke gain med 6dB over hele frekvensområdet og skape en ulinjær frekvensgang. På godt Norsk har operatøren stort sett kun oppnådd å fornærme konstruktøren av monitoren.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av kleistad »

har jobbet mye med ls9 som monitormikser... funker utmerket. hittil har alle vært fornøyd 8)
Kristoffer Leistad
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Espen Hammer »

Hepp.
Jeg husker jeg la opp LS9 med en "split" kanal på lead vocal. men jeg fikk ikke lyd igjenom den.. altså.. jeg routa inngang nr 25 inn på stripe nr 25 og 26. fikk signal inn på begge, men fikk ikke sendt signal til monitorer (aux 1-5) fra stripe 26. Noen triks for å få til dette? Nå har jeg strengt tatt ikke behov for det til vanlig, men kunne jo vært kjekt og vite.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Tom Hansen »

Testa det, og det virker helt fint det. Routingen fungerte akkurat som du skulle brukt split på kabelen.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Espen Hammer »

hmm. ja ja.. får sjekke ut det til helga igjen da.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Tom Hansen »

olegutten skrev:har i dag bestilt en OctoPre LE til dette formålet. Gir tilbakemelding når den er er tilkoblet og prøvd. LS 9 - 16 har bare 8 utganger ink L - R så de ekstra utgangene kan komme godt med innimellom..........
Har du fått utstyret? Er litt spent på hva resultatet ble.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

nei den har ikke kommet enda...... lurer på om de er tom på lager..... Men har ikke fått beskjed om det heller........ sjekker rett over påske......

ole
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

Har nå montert lys i doghouse. Dette funker kjempe bra.
Lys i doghouse.JPG
Kabling i doghouse.JPG
Ole
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

Fikk Octopre LE i dag. Tok den ut av esken i dag og kikket på den. ADA konverteren var montert i når den kom. Sikkert derfor den ikke kom med en gang......... Har ikke kjørt lyd gjennom den enda.

Første intrykket når jeg tok den opp av esken:

"Venice feeling" på knappene... (noen av pottene hadde mindre motstand enn andre)
ekstern strømforsyning????

Sjekker lyden i løpet av helgen.......

Ole
Per-Åge Themte
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 02 mar 2006, 17:28
Sted: Bergen

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Per-Åge Themte »

Hei!

Skal til å handle en LS9-32 til en kirke nå, og lurer på et par ting.
- Hvor store blir opptakene på LS9? Tenker å ta opp tale + enkel sang. Blir kvaliteten på sang rimelig grei?
- På M7CL er det visse prosessorbegrensninger på hvor mange freq man kan trekke av på EQene? Er disse like på LS9, eller er det mindre kapasitet?

Går fra en GL2200, så PA'n kommer til å låte helt sinnsykt mye bedre.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Trond »

Viss eq står i flex modus, så kan du trekker fra 15 bånd, i tilegg til 4 fullparametriske bånd som du kan bruke på alle utganger.

I fleste tilfeller så skulle vel det vere nok, trenger du meir så kan det ofte vere lurt å begynne på nytt :D

Du kan og sette eq i full modus, men da får du 1 eq mindre tilgjengelig.

Eg pleier uansett oftes å ha med ein ekstern eq, blir ikkje heilt komfortabel med "lyden" i den grafiske i ls-9, men funker jo i mange tilfeller tilfredstillende nok.

Har ikkje tatt opp, så det kjenner eg ikkje til, men vil vel tru det blir komprimert ein del. Teknikaren til Åge og Mikael Wie gjorde opptak med den, og han hadde vel ikkje gjort det viss det ikkje vart brukanes.

Lykke til med ellers eit fint bord.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av Tom Hansen »

Opptakene blir helt ok. Ligger på rundt 3-4 MB pr. låt ved høyeste oppløsning.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LS 9 - tips & triks

Legg inn av olegutten »

Har lekt litt med Focusrite Octopre LE burken...... Er fornøyd med den. Låter greitt. Har sammenlignet den med preampene inni LS 9'en. LS 9 preampene låter litt rundere....... Måtte skru opp litt i bunn og trekke fra litt på 3750hz hos octopre'en for at de skulle låte ganske likt. I denne prisklassen er det ingen andre (som jeg vet om ihvertfall ) som gjør det denne gjør.
VU meteret kunne med fordel vært byttet ut med tre - fire ledder pr kanal slik at en har direkte oversikt over inngansgnivået istedet for en som deles på alle 8........

pluss

låter bra


Minus

litt kjiipe potter
ekstern strømforsyning
1 Vu meter

De tre "negative" tingene overgår ikke den ene positive. Jeg mener dette er en vinner i denne prisklassen og en grei måte å utvide digital mikseren........

Ole
Svar