Side 4 av 4

Lagt inn: 27 okt 2004, 02:30
av Fornes
Etter det jeg har fått beskjed om så stemmer det at det er lovpålagt grense innenfor Bergen Kommune på diskotek- og konsertmusikk som ligger på 110dB gjennomsnitt.
Har også sett litt i arkivene der jeg jobber, og der fins det en del brev fra Teknisk Hygiene i Bergen Kommune som bekrefter dette.

Praksisen er: Spiller man over 110dB i snitt når kontrolløren er der får man en vennlig oppfordring om å skru ned. Kontrolløren stikker da og tar seg en kopp kaffe, og kommer tilbake etter 20 min. Hvis lyden ikke er skrudd ned til et akseptabelt nivå innen den tid klipper han kablene.

Lagt inn: 27 okt 2004, 10:56
av Helge A. Bentsen
Da bør vedkommende kontrollør ha med seg lovteksten før han fisker frem avbitern, ellers så er det mulig jeg hadde satt meg oppå han til konserten var ferdig. Klippe kabler? Vandaler!

Lagt inn: 27 okt 2004, 22:29
av Fornes
Tja.... vi er jo fullstendig klare over akkurat den biten... så vi kan ikke akkurat skylde på ignoranse. Vi har også plikt til å opplyse eksterne lydteknikere om ting som dette.
Personlig har jeg en teori om at dette er karer som har blitt mobbet grovt i oppveksten og nå nyter å ha makten til å ødelegge kvelden for hundrevis av mennesker... mye som skjenkekontrollen og røykepolitiet.

Lagt inn: 22 jul 2005, 01:25
av Odd Arild Larsen
Hei !
Jeg er ny her på Lydforum, og har med stor interesse lest det som er skrevet om "ridere" Brukte søkeordet "teknisk rider" på kvasir og fikk opp endel ridere til Norske band. Må si at endel av disse tok motet fra meg, på flere måter:

1. Krav til mikser, flere ridere hadde veeeldig dyre Midas miksere som forventet standard, og under "uønsket" var f.eks. den nye Soundcraft GB 4/8 og Midas Venice. Jeg synes det er litt trist at det må være nødvendig med denne standarden. Flere av oss som driver små lydfirma vil aldri ha muligheten til å kunne levere den pakken som kreves.

2. Ordlyden i riderne er en veldig streng tone, der det står: " forventes, uøsket, minimumskrav", etc. Man kan jo bli skremt av mindre...

Vet ikke om dette er en trend, men ser at ridere som er satt opp av store PA firma varierte veldig når det gjaldt krav til utstyr.

Flere av de "store" hadde overkommelige krav, som f.eks. 24 kanals miks, 2 parametriske mellomtoner, 6 aux, 4 grupper, uten noe nærmere spesifikasjon mht.merke, etc.

Har også opplevd å få en mektig rider, hvor jeg har leid inn manglende utstyr, for å oppleve at artisten ikke har bruk for dette, og klarer seg med mye enklere oppsett. Eller skaffet ting som tekniker har krevd, hvor det viser seg at artisten reiser uten nevnte tekniker, og at jeg selv må skru lyd, og kunne brukt utstyr som jeg allerede har....

Lagt inn: 22 jul 2005, 08:36
av John Idar Bakke
Odd Arild Larsen skrev: Har også opplevd å få en mektig rider, hvor jeg har leid inn manglende utstyr, for å oppleve at artisten ikke har bruk for dette, og klarer seg med mye enklere oppsett. Eller skaffet ting som tekniker har krevd, hvor det viser seg at artisten reiser uten nevnte tekniker, og at jeg selv må skru lyd, og kunne brukt utstyr som jeg allerede har....
Det er kanskje derfor det er greit å ta en telefon og undersøke først?.. :D

Lagt inn: 22 jul 2005, 16:14
av Frode Trondahl
Fornes skrev: Praksisen er: Spiller man over 110dB i snitt når kontrolløren er der får man en vennlig oppfordring om å skru ned. Kontrolløren stikker da og tar seg en kopp kaffe, og kommer tilbake etter 20 min. Hvis lyden ikke er skrudd ned til et akseptabelt nivå innen den tid klipper han kablene.
Hadde han klippet LK multien, hadde det nok både blitt bråk. og dyrt for vedkommende kontrollør.

Hadde nok fått han til å klippet 80 amp trefasen med strømmen på istedet. Da hadde det nok blitt stille fra den kanten :-), tenker jeg.

Lagt inn: 24 jul 2005, 03:44
av Hallgeir
Velkommen skal du være Odd Arild.
Problemet i Norge er vel at vi er så rike her at flere har råd til bedre utstyr. Norge er sikkert ett av de landene i verden med høyest standard på utstyret. Jeg opplever veldig ofte at teknikkere fra "små" Norske band stiller mye høyere krav til utstyr enn "større" utenlandske band. Det er jo et luksusproblem og som nevnt over vil en telefon til den teknikeren som kommer ofte resultere i god tone.

Lagt inn: 24 jul 2005, 14:42
av Trond
Her må du vurdere kva slags jobber du har mest av.

Viss du møter på eit band som ikkje synes at GB4 er godt nok så er det kanskje bedre økonomisk for deg å seie nei til jobben enn å kjøpe seg MH3.

Personleg så takker vi ofte nei til jobber når eg veit at vi ikkje tilfredstiller dei tekniske krava. Så isteden for å jobbe ræva av med for å tilfredstille nokon som ikkje blir fornøgde allikavel så tar eg heller ein annan jobb for eit par tusen mindre og koser meg istaden.

Det koster penger å ha ein H1000 stående til eit par jobber i året.

Storforlangende

Lagt inn: 15 okt 2005, 02:38
av Jens Tore Fremmegård
Har ofte måtte ta en telefon å forklare gutta i kjellerbandet at: Nei, dere trenger ikke dette.

Bruker ofte å spørre bandet: "Vet du hva du trenger dette til". Ofte kopierer de bare ridere til mer kjente band. Irriterende

Lagt inn: 19 okt 2005, 11:28
av Jens Tore Fremmegård
Har lært at det er en ting som jeg alltid bør ha med meg selv. En kasse med mine kjære mikrofoner.

Som lite lydfirma ligger bare et par GB4 på innkjøpslitsta mi foreløpig. Har ikke råd til en MH4 i første omgang, og i alle fall ikke en Midas H1000.
Hvorfor skal alle på død og liv ha en H1000 når man får miksere til 1/4 av prisen med samme funksjonalitet og god lyd.

Viktig å tilpasse ridere til forskjellig typer lokaler. Og viktig å kunne tilpasse seg til forskjellig utstyr. De fleste av oss får bra lyd ut av det meste.

Og angående lydnivå, så har jeg ikke så store problemer med det. Har skrud så mye lyd i kristne sammenhenger at jeg er vant til å lage trøkk uten hørselsskader.