Tørr gitarlyd ut i PA ?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Tørr gitarlyd inn i mikseren er best ?

Avstemmingen ble avsluttet den 17 jun 2006, 21:38

Grøtete gitarlyd med masse effekter inn er best !
3
18%
Gitarlyd kan jo spilles på en synth. Ingen hører forskjell likevel.
2
12%
Tørr gitarlyd inn i mikseren er best !!
12
71%
 
Stemmer totalt: 17

Mandal

Legg inn av Mandal »

Kenneth Jensen skrev:Med litt velvilje...
Helt enig. Med litt velvilje går alt så mye bedre. Men gitarister blir jo aldri fornøyde uansett....
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tina

Legg inn av Tina »

Men :roll: :roll:

Finnes det ingen måte å kjøre f.eks G System eller G-Force som en effektsløyfe på miksebodet, hvor gitaristen kan styre dette fra scenen ?? :o :o

...må vel evt. ha en midikabel opp til scenen...? Finnes det trådløse midibrett ?? :?: :?:
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

det morsomste jeg har sett er et islandsk band, der lydmannen under lydsjekken gikk opp på scenen og skrudde inn alle ampene slik han ville ha dem. snakk om å ta full kontroll over PA-lyden ;)
aslak skarderud
kultursenteret isak
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Hva med en mikrofon som kan trekke vekk gitarlyd, ikke legge til. Det vil jeg ha. Spøk til side: Dette er jo selvfølgelig situasjonsbestemt, som alt annet. En 57 kan selvfølgelig fint brukes på gitar ( Elliot Scheiner, Lukes prodsent/ tekniker på siste soloskiva velger 57 foran alt annet tilgjengelig!) Hva gjelder tørr kontra våt gitarlyd. Jeg ser som oftest ingen grunn til å måtte finne opp gitaristens lyd i ettertid. Det han leverer til meg er sånn han ønsker å låte( forhåpentligvis).
Kjartan Meinseth
Brukeravatar
kenneth vadset
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 16 jul 2003, 15:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kenneth vadset »

Takk Kjartan! Herregud... dere skal vel bare formidle det som gitaristen speller...
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

kenneth vadset skrev:Takk Kjartan! Herregud... dere skal vel bare formidle det som gitaristen speller...
Jekk deg ned litt da mann :shock:

Jeg råder uansett den godeste Tina til å prøve noen bra kondiser på gitarriggen sin, så får han melde tilbake her om hvilke erfaringer han gjorde seg :wink:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

kenneth vadset skrev:Takk Kjartan! Herregud... dere skal vel bare formidle det som gitaristen speller...
Ikke bare Kenneth, en vil jo gjerne prøve å få det til å passe sammen med resten au da...såfremt det ikke er en sologitarist da hehe, sic! :shock:
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
kenneth vadset
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 16 jul 2003, 15:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kenneth vadset »

Jekk dej ned sjøl...

og om det skal passe med resten bør jo den grøvste jobben ligge før mikken mener nå jeg..
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Jeg har tilgang på ganske mange kondiser i studio jeg. De blir meget sjelden benyttet på gitar og om de blir det så er det enten som rom-mikker eller sammen med en dynamisk. Med mindre man har en veldig mørk kondenser som en U67 feks. Jeg sier ikke at det ikke kan fungere, men de fleste kondiser har egenskaper som ofte ikke er ønskelig når man skal recorde gitar; som feks veldig bra høyfrekventrespons. Hva gjelder de kondiser man vanligvis har tilgjengelig i livesammenheng så hadde jeg heller ville benyttet en 421, M-88, Sm-58 i stedet. Men det er nå bare meg. Hva gjelder det orginale temaet i denne treaden så vil jeg insistere på at det er bedre å la gitaristen ta seg av effekter som er en integrert del av gitarlyden hans. Med mindre det er noe som lager store problemer for deg. Dermed basta!
Kjartan Meinseth
Brukeravatar
kenneth vadset
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 16 jul 2003, 15:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kenneth vadset »

Dermed basta!
.
Tina

Legg inn av Tina »

Men

Finnes det ingen måte å kjøre f.eks G System eller G-Force som en effektsløyfe på miksebodet, hvor gitaristen kan styre dette fra scenen ??

Må jo være bedre å putte effektene inn i "enden av mic-kabelen" enn på scenen, samtidig som gitaristen kan kontrollere galskapen.....
Evt. så kan jo effekt-styrken styres av lydmann hvis han vil....osv :roll:

Det å mikke opp en gitar er jo først og fremst for å fjerne "bisvermen" hver gang vi gitarister ikke speller clean-lyd ......
Ellers så kunne vi jo like godt plugge rett i mixeren....
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

i tilfeller der man inserter effektene er det jo ikke noe vits? hvis gitarister hadde auxet alle effektene sine hadde det kanskje vært et poeng. men det skjer vel stort sett kun ved bruk av delay og klang?

men, det kan sikkert være kult å kjøre både lyden fra etter gitarampen sammen med lyden fra før amp/effekter ut i PAen i enkelte tilfeller. men ikke jevnt over.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Lauvdal
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 15 nov 2005, 12:11
Sted: Sandefjord

Legg inn av Lauvdal »

Er da ikke noe særli å la teknikkeren kjøre på effektene. blir en hektisk dag på jobben når man aldri har sett/hørt bandet før å i tilleg skal legge til alle gitareffektene. er greit at vi skal hjelpetil litt men ikke at vi skal gjør alt!

Vi driver med SR teknikk sound reinforcment.

(fint med forkortelser vanskligere å skrive feil)
Å feire fødselsdag er sunt. Statistikken viser at de som feirer flest fødselsdager, også er de som lever lengst
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Kjart skrev:Dermed basta!
Hehe, veldig så kategorisk du var i dag da??

SM57 funker bra på mye den, men det er faktisk ikke automatikk i at den er det beste valget i enhver situasjon.
Jeg har faktisk uavhengig av dine labtester foretatt mine egne, som forteller meg at det er mulig å få et bedre resultat med andre mikker i visse tilfeller.
Sist for et par uker siden opplevde jeg at teknikeren for et band jeg vet du har jobbet med, Surferosa, fikk prøve en fet kondis på gitarriggen i stedet for den vanlige standarden. Han ble så happy at han måtte få låne mikken med seg videre!

Basta!!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

kenneth vadset skrev: og om det skal passe med resten bør jo den grøvste jobben ligge før mikken mener nå jeg..
Ser på Scandec sine sider at du bruker kondis på gitarampen du også..jaja..
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar