Lydtekniker trenger pris-tips...

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

tomarius
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 09 feb 2005, 10:49

....

Legg inn av tomarius »

Ja... også finnes det firmaer som tar seg så OVERBETALT at vanlig folk (barneteater, revygrupper, skoler osv osv) ikke har RÅD til å gjennomføre sine forestillinger ol med lyd/lys utstyr.

Jeg synes seriøst de større firmaene får slutte å syte om at de mindre og "useriøse" tar fra de store jobbene!! Herregud!! Dette er omtrent som om Meny skal klage på at Rema 1000 er billigere å ødelegger markedet fordi maten står på paller i butikken.

Skjerpings folkens!
Tom M.
Kick Lyd & Lys
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Enig med Tomarius jeg,
Prissamarbeid er ikke bra, og heller ikke lovlig.
Irritasjon over mindre firmaer som ødelegger markedet er vanlig, men å stemple disse som useriøse drittsekker er vel drøyt. De som ikke kan drive butikk forsvinner raskt. De som klarer å leie ut billig og likevel tjene penger får vi heller ta lærdom av.
Jeg hører en del klaging på våre priser også, og ser av og til at andre har tatt "for lite betalt", det er naturlig å prise dynamisk så dette er bare sunt.

Det er et behov for drita billige lydtjenester, og noen må betjene dette markedet også.
Sist redigert av lydonen den 21 jun 2005, 01:14, redigert 1 gang totalt.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Ja er forsåvidt enig i det dere sier her! De fleste vet at man får det man betaler for!! Og det gjør man som regel også..

Så er det jo ganske enkelt å velge da :)
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Ser ingen behov for å kjøre på med Rema1000 priser i denne bransjen. Da må man ha flere oppdrag enn det er marked for hvis man skal tjene noe særlig.

Men man må ikke prise seg ut oppover heller. Gjelder å finne et balansepunkt som ikke er for billig og ikke for dyrt.

Selv tar jeg følgende for jobber:


Tekniker på timebasis | Kr. 275,-
Tekniker 4 - 8 timer | kr. 1.499,-
Tekniker 8 - 12 timer | kr. 2.499,-
Tekniker 12 - 16 timer | kr. 3 499,-
Tekniker 16 - 24 timer | kr. 4.499,-
Sist redigert av Jens Tore Fremmegård den 23 sep 2007, 16:18, redigert 1 gang totalt.
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Me har vurdert å legge inn fastlønn på våre teknikere, slik at det blir lettere for dei å planlegge økonomien.

Men det er litt vanskelig å beregne arbeidsmengden som bør vere i kvar mnd, dvs ein mnd så er du ute på 12 oppdrag og neste mnd kanskje berre 4. Men det er jo og mange andre ting som må gjerast, vedlikehold, dekkskifting, pakking av biler, vasking av lager/kontor!?! osv.

Så me tenkte kanskje å prøve å skrive timelister.

Kva er fornuftig timepris?

TD ein standard klubbjobb.

Pakking av bil 1300-1400 = 1
Køyring til jobb 1400-1600 = 2
Rigging på stedet 1600-1800 = 2
Getin band/lydsjekk 1800-2000 = 2
Pause/middag 2000-2300 = 3
Konsert 2300-0100 = 2
Pakking 0100-0200 = 1
Soving = ?
Heimreise 2 timer

Totalt 15 timer er du på jobb. x td 150prtime= 2250,-

Er det riktig å få betalt for alle timane, td mellom 2000-2300 da du har mat/kvilepause?

Viss du da rekner gjennomsnittleg 2 jobbar i uka på 15 timer = 30t.

30 timar x 52 uker / 12 mnd = 130 timar i mnd x 150 kr pr time = 19.500,- mnd lønn.

Viss det da er roleg ein mnd, som td januar og du er berre ute på 4 lydjobbar så må du jobba restrerande antall timar med anna førfallande arbeid!

Viss du da jobber meir ein mnd så kan du ta det ut i lønn eller avspasering seinare.

Kan dette virka som ein grei plan og er 234.000,- ei passelig årslønn for ein 80% stilling?

Takker for alle innspel.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
fhl
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 20 sep 2005, 10:43
Sted: Jessheim

Bra Trond

Legg inn av fhl »

Bra Trond!

Vanvittig bra inlegg!
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Innlegg: 102
Registrert: 12 des 2004, 16:52
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Petter E. Fosse »

jenstf skrev:Ser ingen behov for å kjøre på med Rema1000 priser i denne bransjen. Da må man ha flere oppdrag enn det er marked for hvis man skal tjene noe særlig.

Men man må ikke prise seg ut oppover heller. Gjelder å finne et balansepunkt som ikke er for billig og ikke for dyrt.

Selv tar jeg følgende for jobber:

Tekniker <4 timer: 499,-
Tekniker 4-8 timer: 999,-
Tekniker 8-12 timer: 1999,-
Tekniker 16-20 timer: 2999,-
Tekniker 20-24 timer: 3999,-
Jeg lurer fælt på hva du driver på med mellom time 12 og time 16...
Brukeravatar
Petter E. Fosse
Active Member
Innlegg: 102
Registrert: 12 des 2004, 16:52
Sted: Moss
Kontakt:

Legg inn av Petter E. Fosse »

Det er jo fint å få bra betalt, men jeg må innrømme at jeg kan få litt dårlig samvittighet etter å ha tjent 2500,- for et par timer "lett" arbeid. Når andre i andre yrker må slite i flere dager for det samme...

Bare en tanke...
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Petter E. Fosse skrev: Jeg lurer fælt på hva du driver på med mellom time 12 og time 16...
Oisann, skriveleif der ja
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Litt av poengent mitt og, vi går jo rundt å setter opp nokre mikker, justerer litt lamper og skrur på nokre knapper.

Straks vi må til å rigge og løfte litt så kjem det ein haug med bærehjelp!

Ko fett e det på ein skala?

Hadde mange forskjellige deltidsjobber og sommer jobber når eg gjekk på skule, men har aldri jobba så lite og tjent so mykje som no.

Hadde ein som jobba hos oss i sommar, han er 20 år og går på skule om vinteren.

Ifjord så jobba han på vaskeriet, han jobba å sleit ifra kl var 0600 - 1400 fem dagar i uka, og tjente 18000 kr.

I år jobba han for oss, var med på fleire festivaler, fekk med seg alle konsertane, drakk øl på nackspiel, budde på bra hotel, åt på resturanger kvar dag han var på jobb og tjente 43000.

Som han sa: Aldri hatt det so fett, var omtrent som ein betalt ferie.

Han hadde faktisk og ein ekstra jobb ellers i uka som vaktmester på ein campingplass, berre for å ha "jobba" litt.

Når eg tenker etter så trur eg ikkje at eg såg han sveitta ein gong :wink:
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Ole Marius Holden
Newbie
Innlegg: 31
Registrert: 28 mar 2005, 13:53
Sted: Hommelvik

Legg inn av Ole Marius Holden »

hmm....er ikke helt sikker på om jeg er helt enig i at det er en "lett" jobb...Føler ihvertfall ikke det jeg. Jeg går ikke bare rundt og setter opp mikker, justerer lamper og skrur på knapper, og jeg håper at innelgget ditt ikke var fullstendig seriøst...

Den bærehjelpa du skryter av må jo være et lokalt fenomen. Har selv hatt folk til bærehjelp, og de har ikke imponert meg arbeidsmessig. Om de ikke har fått en spesifikk oppgave så står de gjerne og prater, røyker, drikker etc. Gjerne for deretter å skryte til sine venner om at de var med og rigga lyd/lys......nok om det.

Jeg mener at betalinga faktisk ikke er så utrolig god som du vil ha det til. Vanlig hjemreisetid etter en konsert er jo gjerne godt utpå natta, i bil så man ikke kan drikke noe osv. Vi legger faktisk ned ganske mange timer i dette arbeidet vi gjør, både før, under og etter konserten. I tillegg så blir lydfolk syndebukker dersom alt ikke var optimalt. Legg merke til dette: Du finner ALLTID noen som skal klage på lyden under konserten, uansett hvor bra jobb du har gjort.......

velvel.....nok pjatt fra meg....må legge til at jeg stortives i lydyrket(lydingeniør kanskje?), og ville ikke byttet bort det mot noe annet yrke....
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Trond skrev:Litt av poengent mitt og, vi går jo rundt å setter opp nokre mikker, justerer litt lamper og skrur på nokre knapper.

Straks vi må til å rigge og løfte litt så kjem det ein haug med bærehjelp!
Ja, er jo noen som har det luksus. Men for oss som enda ikke skrur lyd for så store band så må vi stort sett gjøre alt selv. Får kanskje noen til å hjelpe å stacke høyttalere. Resten må man gjøre selv.

Var BS på en del konserter på Folken i Stavanger da jeg bodde der. Da slapp man jo unna værste bærejobben. Så om man ser bort fra å lempe monitorer var jo det en sånn "gå rundt å sette opp noen mikker" jobb.

Er fast tekniker i Misjonssalen og Storsalen i Oslo. Så der er det stort sett også lemping av monitorer som er det eneste fysisk anstrengende. Og begge steder har ganske lette monitorer.

Så vi har det ganske bra uansett :D
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Joda, sette nok ting litt på spissen, skulle vere litt ironisk og.

Men i bunn og grunn er vi jo litt heldige og som drive med noko som me synes er kjekt å jobbe med, det er mange som jobber heile livet med eit yrke dei hater.

Så får no lønna blir som ho blir!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Ole Marius Holden
Newbie
Innlegg: 31
Registrert: 28 mar 2005, 13:53
Sted: Hommelvik

Legg inn av Ole Marius Holden »

ja det kan vi nok være enige om....har vært i jobber tidligere som er svært lite inspirerende, og har det knall med det jeg driver med! Må nevne at jeg har en "vanlig" jobb i tillegg, men har planer om å gjøre noe med det.......... :?
Sist redigert av Ole Marius Holden den 03 jan 2006, 14:12, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Bechie
Active Member
Innlegg: 142
Registrert: 27 okt 2003, 14:03
Sted: Sandefjord

Legg inn av Bechie »

Trond skrev:Litt av poengent mitt og, vi går jo rundt å setter opp nokre mikker, justerer litt lamper og skrur på nokre knapper.

Straks vi må til å rigge og løfte litt så kjem det ein haug med bærehjelp!

Ko fett e det på ein skala?

Hadde mange forskjellige deltidsjobber og sommer jobber når eg gjekk på skule, men har aldri jobba så lite og tjent so mykje som no.

Hadde ein som jobba hos oss i sommar, han er 20 år og går på skule om vinteren.

Ifjord så jobba han på vaskeriet, han jobba å sleit ifra kl var 0600 - 1400 fem dagar i uka, og tjente 18000 kr.

I år jobba han for oss, var med på fleire festivaler, fekk med seg alle konsertane, drakk øl på nackspiel, budde på bra hotel, åt på resturanger kvar dag han var på jobb og tjente 43000.

Som han sa: Aldri hatt det so fett, var omtrent som ein betalt ferie.

Han hadde faktisk og ein ekstra jobb ellers i uka som vaktmester på ein campingplass, berre for å ha "jobba" litt.

Når eg tenker etter så trur eg ikkje at eg såg han sveitta ein gong :wink:
Dette tyder ikke på noe annet enn utrolig god prosjektledelse. Da blir det slik som Trond her beskriver :)
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
________________________
Mvh
Kai Vidar Bech
Freelance lampetgeneral
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
Svar