Kyrkjeorgel
Moderator: Mads Størkersen
-
- Newbie
- Innlegg: 8
- Registrert: 27 mai 2006, 20:58
- Sted: Bremanger
Kyrkjeorgel
Har noken eit forslag på korleis en ska mikke opp eit kyrkjeorgel??
Ska gjere opptak
Oskar Kvamme
Ska gjere opptak
Oskar Kvamme
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
tja...
peise opp noen bra kondiser rundt i rommet. Kommer ikke på hvordan vi gjorde det, men var vel noe i den duren.
- Ole Marius Holden
- Newbie
- Innlegg: 31
- Registrert: 28 mar 2005, 13:53
- Sted: Hommelvik
- Dag Blix
- Active Member
- Innlegg: 210
- Registrert: 09 nov 2006, 21:51
- Sted: Veitvet Oslo
Hva skjedde?
Hva endte du opp med da? Hvilken plassering valgte du og hvordan ble resultatet? Hva var bakgrunnen for besluttningene dine? Stereomikrofonteori eller ren erfaring?
Sikkert ikke så lett som man skulle tru med et orgel!
Sikkert ikke så lett som man skulle tru med et orgel!
-
- Active Member
- Innlegg: 110
- Registrert: 19 mai 2006, 02:14
- Sted: Trondheim
- Anders Faafeng
- Newbie
- Innlegg: 26
- Registrert: 26 feb 2004, 15:22
- Sted: Nittedal
- Kontakt:
Et stereopar med et par gode omni/kule mikrofoner vil i de fleste tilfeller fungere utmerket. Det er en stor fordel at mikrofonene er lineære i hele frekvensområdet helt ned i bassorådet (omni!). Jobb med avtanden for å balansere direkte/abient lyd.
Et par DPA 4003 brukes bl.a. av Haug Kirke på Hokksund til opptak av deres nye orgel, og de er strålende godt fornøyd med den løsningen. Nye 4006-TL vil forøvrig gjøre en like god jobb.
Et par DPA 4003 brukes bl.a. av Haug Kirke på Hokksund til opptak av deres nye orgel, og de er strålende godt fornøyd med den løsningen. Nye 4006-TL vil forøvrig gjøre en like god jobb.
- Dag Blix
- Active Member
- Innlegg: 210
- Registrert: 09 nov 2006, 21:51
- Sted: Veitvet Oslo
ja ja
Det jeg MENTE var, hvordan gjore du det? Jeg kan sette opp par men er nysjerrig på hvordan andre gjør det i praksis. Er ikke interessert i masse typenummer på en drøss mikrofoner, det er av betydning ja, men ikke avgjørende vil du sikkert være enig i. Jeg har full kontroll på den grunnleggende funskjonaliteten av de diverse mikrofonprinsippene og hybrider av dem. Men jeg antar at du brukte noe i den duren du nevnte og er fornøyd med svaret, ville bare poengtere hvorfor jeg spurte. Takk for svar.
- Anders Faafeng
- Newbie
- Innlegg: 26
- Registrert: 26 feb 2004, 15:22
- Sted: Nittedal
- Kontakt:
Var jeg så uklar Jeg kom forsåvidt med et generelt svar på tråden, men kan godt utdype litt:
Jeg ville brukt et stereopar med gode omnimikrofoner - ingen andre. Ingen stereomikrofon (som nødvendigvis må bestå av retningsvirkende mikrofoner og vil gi lite fylde i bassområdet). Min 40 cm avstand mellom mikrofonene på et 4m høyt mik.stativ der i rommet hvor balansen mellom direkte og ambientlyd er slik man ønsker. Dette vil gi et autentisk opptak av både orgel og kirke, og det kan kanskje være både den enkleste og beste løsningen - synes jeg.
Jeg ville brukt et stereopar med gode omnimikrofoner - ingen andre. Ingen stereomikrofon (som nødvendigvis må bestå av retningsvirkende mikrofoner og vil gi lite fylde i bassområdet). Min 40 cm avstand mellom mikrofonene på et 4m høyt mik.stativ der i rommet hvor balansen mellom direkte og ambientlyd er slik man ønsker. Dette vil gi et autentisk opptak av både orgel og kirke, og det kan kanskje være både den enkleste og beste løsningen - synes jeg.
- Dag Blix
- Active Member
- Innlegg: 210
- Registrert: 09 nov 2006, 21:51
- Sted: Veitvet Oslo
Bra
Dette suns jeg var nyttig informasjon. Takk for innsatsen, det er slikt jeg ser etter i dette forumet. Høres ut som du har sakene på plass i denne øvelsen.
Veldig nice bemerkning med det at kardioidene i en XY vil ha proximity og derfor ikke like egnet på lang avstand, det hadde jeg ikke vurdert.
Veldig nice bemerkning med det at kardioidene i en XY vil ha proximity og derfor ikke like egnet på lang avstand, det hadde jeg ikke vurdert.
Danmon Norge AS
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.