The future

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar

Hva bringer fremtiden oss?

Mere SP systemer
11
33%
Mere tunge amprack
2
6%
Mere lettere amprack
19
58%
Fremtiden bringer lite nytt
1
3%
 
Stemmer totalt: 33

Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Skal ringe banken og høre. 8)
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member
Innlegg: 60
Registrert: 21 feb 2006, 03:07

Legg inn av John H. Guttorm »

Bærehjelp meg her, og bærehjelp meg der! Dette er hva alle burde ha utlevert rett før get-in!

Bilde

Fant frem til bildet ved hjelp av google sitt bildesøk, vet ikke mer enn at den er svær, og er en cat ;)
Heaika/Heyka
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Akkurat hva Helge og jeg trenger når vi skal stacke våre nyinnkjøpte MSL10'ere. bare bytte ut skuffa med gaffler :)))
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

John H. Guttorm skrev:Bærehjelp meg her, og bærehjelp meg der! Dette er hva alle burde ha utlevert rett før get-in!

Bilde

Fant frem til bildet ved hjelp av google sitt bildesøk, vet ikke mer enn at den er svær, og er en cat ;)
Knais 8)
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Skal PAen brukes innendørs. Da kan sikkert den Caten løfte bort huset. Så sette PAen på plass. Og deretter sette på plass huset igjen :-) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member
Innlegg: 60
Registrert: 21 feb 2006, 03:07

Legg inn av John H. Guttorm »

Evt. så kan dere huse folkene inne i PA'en?
Sett på flere ridere.. "PA'en skal dekke hele lokalet" , får en helt ny betydning nå? :lol:
Heaika/Heyka
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Apropo Meyer SP som dere påstår ikke tåler en regndråpe. Ta og les litt her, XL4 ble våt og litt texas, men gikk ei SP kasse ned?

Apropo 2. Soning som enkelte her har problemer med å forholde seg til, ta en titt på bildet på riggen der og ikke kom og fortell meg at du ikke trenger soning på ett sånt kluster! Litt på spissen men soning er fint og jeg gjør det f.eks også med de 8 stack C7 jeg pusler med for tiden. Linearray eller konvensjonellt, soning er fint. Og SP eller f.eks d&b er genialt der.

http://www.meyersound.com/news/2000/party_in_park/
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Soning av clustre med vanlige høyttalere skjønner jeg, men hvorfor du vil sone line-array skjønner jeg ikke. Det strider mot prinsippet bak et line-array.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Helge:

Nå har ikke jeg mye erfaring med linearray men jeg ser jo noen poeng.
Spørs jo helt på konfig og venue.
Men f.eks er du inne ett sted og det er galleri/balkong kan det være kjekt å ha de som dekker oppe på egen sone. De som hiver bak nede på en og de som er "downfills" på en 3'dje.
Ute f.eks kan du ha de øverste som kobler mest og hiver på egen sone. osv nedover.
Også er det vel ett issue om delay av ting?

Please correct me if im wrong. Dette er ukjent for meg, jeg bare tenker løst her utifra erfaring med konvensjonell PA.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

forskjellig gaining innenfor samme linearray høres for meg helt feil ut.
Det låter jo i utgangspunktet mindre høyt fremme men høyere bak enn vanlige pointsourcebokser, noe som er en ønsket effekt.
Dessuten vil jo arrayet opphøre å være uniformt om man gainer forskjellig kassene i mellom, tror nok frekvensresponsen blir skadelidende av det.
men er det i det hele tatt noen som driver og soner opp en banan da? Untatt Meyer som hiver på litt 10k i de kassene som kaster lengst vel og merke. Det er jo ikke direkte soning heller da.. Og for å sitere Joachim godtaes ikke kverulasjoner, fortell hvem, når og hvorfor!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Om jeg så må vente til høsten når Bob kommer med ny bok så får det være.
Hadde vært kjekkt med noen seriøse innspill her.
Er eneste grunnen til at Meyer soner opp for å booste 10k som Lydonen sier så skal jeg gi meg,
Jeg har vært meget ydmyk nå og sagt klart at jeg IKKE har erfaring med linearrays. dette som som hverken systech eller å skru på noe, men jeg har hørt litt.
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Nå tar jeg fritt ifra hukommelsen, men mener det skal være rett.

Et linearray oppnår man ved å montere en rekke elementer på samme baffel. Høyeste frekvens arrayet kan gjengi bestemmes av diameteren og avstanden mellom svingspoleelementene, den dypeste frekvensen der man får effekt av arrayet(direktivitet og -3dB/avstand istedet for -6dB) bestemmes av lengden på arrayet. Alle elementene må selvfølgelig være i fase.

I praksis så jukser man ved å bruke 3/4/5-veis deling for å kunne bruke elementene i det frekvensområdet de egner seg best i, samtidig som man kan tilpasse avstanden mellom elementene, og dele arrayet opp i flere kasser, litt upraktisk med 25 meter linearray som veier 3 tonn. I tillegg så jukser man i høye frekvenser fordi man bruker kompresjonsdrivere og horn for å oppnå høyere dBSPL, siden det er vanskelig å lage svingspoleelementer som gjør jobben bra og tåler nok effekt i høye frekvenser. Men hornet oppfører seg ikke som et svingspoleelement, det er svært vanskelig å få det til å koble på samme måten, så de fleste linearrays er bare linearray til et stykke opp i frekvens, der går de over til å bli "vanlige" hf-horn. Ergo må du bruke J-sjape for å få korrekt hf-spredning, og booste litt diskant når du skal kaste langt.

Har sett at enkelte bruker bånddiskanter o.l. som hf-element, da vil du sannsynligvis oppnå et ekte linearray.

Hvis du begynner og tulle med soning og introduserer delay i linearrayet vil du sannsynligvis få sidelober og dødsoner pga. uønsket interaksjon imellom elementer som ikke er i fase.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

OK.
Jeg gidder ikke mer.
I meyer specs så er ett kluster delt opp i tre soner. Jeg skal ta kontakt med rette vedkommende i morgen og finne ut hva de sonene gjør. Nå er jeg drita lei synsing og mening og ingen som kan komme med no facts her.

Bare se selv på Meyers specs. 3 STK signal til 1 STK linearray. Og de er SP så det er ikke snakk om no lo mid hi greie,.
Mvh
Joachim Venberget
Frank
Newbie
Innlegg: 14
Registrert: 04 apr 2005, 17:49
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Frank »

Har jobbet en del med Alcons, som bruker bånddiskanter og dermed oppnår ett ekte linearray. Alikevell har vi måttet sone systemet, dette skjer på mindre oppsett der det er folk alt for nære høyttalerne. For å oppnå riktig dekning må man jo lage den fine bananen uansett, og da bryter det linearrayets funksjon og skaper behovet for soning.

Det å booste frekvenser er på ingen måte uforenelig med linearrayets funksjon. Det du oppnår er jo å dele ett array inn i flere array med ulike egenskaper tilpasset sin bruk. Det eneste som er lurt å passe på da er,akkurat som med konvensjonell PA, spredingen på arrayene siden de henger rett under hverandre. Prøver man å få de forskjellige sonene til å koble går det ikke nødvendigvis så bra, men gi litt ekstra spreding mellom sonene så kobler de ikke, og gir ikke så mye interferens takket være den smale spredningen på boksene.

Well, det er min teori og med dette som alt annet jeg skriver så er det helt greit å fortelle meg det om jeg tar feil.
Mvh Frank Gjersdal
Svar