Vurderer å bytte ut mine 2stk Nexo PS10 med Meyer UPA-1P eller 2P .
Bruker høyttalerne i et øvingslokale , som er høyt under taket men ellers lite. ( Ca 8meter X 8meter ) Har en stor sub, av ukjent merke, med et stk 15 tommers Precision Device element, sammen med en QSC 1200 w forsterker. Dette trøkker helt OK i bunnen.
Resten låter også helt OK, men vi lotto millionærer skal jo også ha noen nye leker innimellom....
MEN:
Hva er forskjellen på UPA-1P og UPA-2P ?
Vil jeg merke mye forskjell i lyden ?
Hilsen korgutt
forskjellen mellom de to er kun spredningen så vitt jeg har forstått..?
Den kassa med minst spredning (husker ikke hvem av dem) vil da naturligvis spille noe høyere pga av at den konsentrerer lyden over et mindre området
Tom Erik Stokness skrev:forskjellen mellom de to er kun spredningen så vitt jeg har forstått..?
Den kassa med minst spredning (husker ikke hvem av dem) vil da naturligvis spille noe høyere pga av at den konsentrerer lyden over et mindre området
slå meg hvis jeg er på bærtur nå
Helt riktig!
Forskjellen er spredningen.
Sjekk meyersound.com for spec.
UPA1 er en killler!
Apropo UPA1, lurer jeg på hva som spiller høyest av den og TQ?
TQ spiller høyt og jeg vet UPA1 gir seg.....
nå er jeg ikke sikker på hvilken TQ kasse det er snakk om , men jeg regner med at det er snakk om 315..?
TQ 315 er iaffal kraftigere enn UPA-1P på papiret
Vi snakker om TQ-440SP, maximum peak spl oppgitt til 134 dB. UPA-1P har maximum peak spl på 133 dB. Det står at peak er measured/verified with music, men som regel er det målt med pink noise med 6 dB crestfaktor, så du kan glatt trekke av 6 dB, da får du et tall som ligger nærmere virkeligheten.
Alle høyttalerprodusenter, med mulig unntak av Danley Sound Labs, måler kassene sine med pink noise med 6 dB crestfaktor. Som regel så tyner de ut maksimalt nivå av kassa og oppgir måleresultatet som maximum continuous spl, før de legger til 6 dB og kaller det maximum peak spl. Det er svært skjelden at en høyttaler kan levere det nivået som er oppgitt som maximum peak spl.
de fleste følger jo AES standarden, hva effekt måling anngår..... Man får jo seff et helvetes varmetap når mann putter inn så mye effekt inn på en stakkars høytaler..
Kalles power compresion (de fleste seriøse høyttaler element produsentene pleier å oppgi verdi ved RMS effekt).... Altså varmetapet ved limit er mye høyere enn f.eks ved 1w inn....
Men bruker ikke de fleste produsentene denne enkle formelen? log av effekt x10 + følsomhet (1w/1m)
UPA-1P og 2P har jo forskjellige diskanter..... horn ..osv... Hvordan kan det låte likt ??
OG:
Er det mye som kan gå istykker på en UPA kasse ?
( ..og er det dyrt når det går i stykker ? )
Det er noen på musikkweb tilsalgs for 10 lapper pr kasse....
Er det et godt kjøp ?