studio preamp...

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
falsklyd
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 13 sep 2004, 17:20
Sted: Oslo

studio preamp...

Legg inn av falsklyd »

Noen som har noen tips til noen studio preamps for gitar? som gir bra lyd når det er snakk om tung distortion?
:: this is a rockNroll signatur ::
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

med det mener du?

a. en preamp som sammen med mikrofonen du har satt foran kabinettet gjengir den fete vrenglyden du har skrudd inn på ampen din, eller

b. en boks du plugger gitaren din inn i, som du kan spille fet vreng rett inn på datamaskina, uten å måtte fylle nabolaget med rock'n'roll?
aslak skarderud
kultursenteret isak
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: studio preamp...

Legg inn av Atle Aamodt »

falsklyd skrev:Noen som har noen tips til noen studio preamps for gitar? som gir bra lyd når det er snakk om tung distortion?
Å gjenngi "tung distortion" er etter mitt syn ganske komplisert. Fordi signalet er meget sammensatt. Beste løsning jeg har funnet til nå er Earthworks TC30K/M30 eller DPA 4007 (begge omni) gjennom en Earthworks LAB 101 mikrofonforsterker. Renere signalbane skal du lete meget lenge etter (om du finner noen i det hele tatt). Dersom du leter etter en eller annen "magic box" som kan gi deg "verdens tøffeste" distortion ved bruk av f.eks Shure SM57, kan jeg ikke bidra med stort. Jeg gnåler stadig om impulsrespons, og ser ingen grunn til å ikke minne om hvor viktig dette er også mht. "vrenggitar", sånn skurrelyd vet du ;-).

Er eller så langt, meget stor tilhenger av å bruke CAD E-100 til gitar, gjennom den dyreste og beste mikrofonforsterkeren jeg måtte ha for hånden.
Atle Aamodt
Asbjørn Ebbesvik
Moderator
Innlegg: 11
Registrert: 28 aug 2004, 15:33
Sted: Oslo

Legg inn av Asbjørn Ebbesvik »

Så vidt jeg husker skulle du bruke V-drums som trommer. Da er det vel ikke å banne i kirka å foreslå å bruke POD eller lignende på gitar. Det er mange studio som velger dette alternativet. Stille og rolig for naboene :wink:
Asbjørn Ebbesvik
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Hvorfor ikke flytte vreng biten inn i opptaks systemet, i Pro tools har man f.eks Ampfarm fra Line6 som gjør jobben.

Da står man helt fritt i etterarbeidet til å endre på vrenglyden å finne den som passer best i mixen.

Man har også alternativer til ampfarm i programer som logic og nuendo.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

TC Gold Channel.. digital god boks
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
falsklyd
Newbie
Innlegg: 23
Registrert: 13 sep 2004, 17:20
Sted: Oslo

Legg inn av falsklyd »

helst den måten uten å måtte fylle nabolaget med rocknroll :) noen tips der?
:: this is a rockNroll signatur ::
Asbjørn Ebbesvik
Moderator
Innlegg: 11
Registrert: 28 aug 2004, 15:33
Sted: Oslo

Legg inn av Asbjørn Ebbesvik »

Amplitube er jo et greit alternativ til ampfarm som ligger på de dyre digidesignsystemene. Men i digidesign sine systemer, så ligget Ampfarm som hardware i form av line6 chipper på DS-korta og ikke som RAMsugende software sånn som Amplitube vil være på en PC. Så i realtime er en line6 pod bedre, da slipper man å trøbble med millisekund og latency i lydkortet og sånt styr. Og det er en rimelig løsning man kan leve med, og man har et fint redskap til øving og jamming. Det er min mening. En goldchannel er jo flott det, men koster jo også da :wink:
Asbjørn Ebbesvik
Svar