Per G. Søvik skrev:He he, "line-array" er vel strengt tatt ikke annet enn flere like drivere på linje, derav begrepet.
Jo. 20 like elementer montert på linje vil ikke bli et line array men mindre de har akustisk senter nært nok sammen til å summere ved høyeste frekvens de skal gjengi.
Jeg er innforstått med at begrepet i bransjen brukes om høyttalere som er spesifikt designet for å settes sammen, og ofte inneholder diskanthorn som er designet spesifikt for å jobbe sammen med nabo-horn, og at det strengt tatt ikke er et line-array før en har satt sammen et uspesifisert antall, på rett linje.
Nei. Høyttalere som er beregnet for å stackes inntil hverandre eller flys sammen blir heller ikke på magisk vis et line-array når du setter de sammen. Meyer Msl-4 er bygd for å spille sammen med flere kasser, men blir ikke linearray med en gang du setter de sammen.
Poenget er at stackede høyttalere gir en line-array effekt ved at man øker projeksjonen langs senteraksen, og oppnår en mer eller mindre vellykket dekning av lokalet avhengig av veldig mange faktorer, bl.a. hvordan hornene kombinerer.
Nei. De får endret spredning og summering.
De fleste horn kobler helt greit når de står tett nok sammen.
Nei.
Stacker man vertikalt, vil lobing forekomme i vertikalplanet, noe som er langt å foretrekke, fordi det er sjelden en tilskuermasse ikke er relativt to-dimensjonal. Er det lavt under taket, er det veldig mye å hente på vertikal-stacking. Mange har vertikal-stacket høyttalere de siste femti årene med gode resultater, og selv om teknologien nå har kommet dithen at man kan kjøpe spesialiserte systemer for denslags bruk, er det fremdeles tillatt å bruke det man har av utstyr for å få gjort en jobb.
Det kan stemme, men det blir fremdeles ikke på magisk vis et line-array fordi du snur to høyttalere opp-ned.