Hvilken mikrofonteknikk liker dere best?

Alt innen lydstudio

Moderator: Mads Størkersen

Svar
Robin.Bjerke
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 29 jan 2010, 13:58

Hvilken mikrofonteknikk liker dere best?

Legg inn av Robin.Bjerke »

Hey,

Tenkte jeg bare skulle høre litt med folk om dere har noen sære mikrofonteknikker som dere liker særdeles godt?

En morsom en som jeg bruker en del involverer to mikrofoner mer 8-talls karakteristikk. Brukes på kassegitar og vokal, hvor mikkene er pekt mot hver sin kilde (vokal eller gitar repsektivt) og med 90 graders aksen vendt mot den andre lydkilden. På denne måtene får man utrolig mye mindre overlytting på de respektive kanalene. Litt vanskeligere å få bort vokalen enn det er å få bort gitaren, men med litt finjustering så kan man få fantastisk separasjon.

Hørte nesten ikke gitaren i det hele tatt på vokal sporet sist jeg brukte teknikken.

Gleder meg til å høre hva dere har å si om hva dere bruker,

Peace
DJDJ
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 10 apr 2010, 00:52

Re: Hvilken mikrofonteknikk liker dere best?

Legg inn av DJDJ »

Jeg tar opp hver for seg, så får jeg ingen overhøring overhodet:)

Neida, men er dette snakk om liveopptak av gitar og vokal samtidig? Vil ikke da opptaket høres veldig fjernt ut? Med tanke på plassering i forhold til vokal og gitar som ikke er i samme høyde. Hvilken mic er det du bruker? 414?
Ellers så er det vel snakk om utfasing av henholdsvis voc og git? Akkurat slik man kan gjøre med to høytalere som "suger ut kraften av hverandre ved å snu polene på den ene og sette en stereomic i midten.
- Daniel Johandsome,
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: Hvilken mikrofonteknikk liker dere best?

Legg inn av cantus »

Fungerer bra å benytte 8-talls karakteristikk for å ungå store overhøringer mellom en som spiller akustisk gitar og synger samtidig :) Opptaket vil ikke høres fjernt ut, fordi 8-talls karakteristikk gjør ikke store forskjeller på lyden kontra kule/kardioide.

Har til gode å prøve Blumlein tekniken som jeg har hørt mye bra om. Mulig det blir en favoritt! Bruce Sweden sverger til den.

Fikk et godt opptak en gang da jeg tok gitaropptak med 3 mikrofoner, hvor det var en SM57 og MD421 pekende 45 grader fra hver sin side mot off-axis av elementet på gitarforsterkeren (svært nærme kabinettet) og hvor den tredje mikken, en kondensator (iFet7), stod i midten ca 20-40 cm unna pekende mot on-axis. Fikk da en ganske heftig faseforsyvning mellom mikrofonene sånn at jeg kan kunne bruke faderene aktivt for å endre karakteren på lyden. Mange muligheter for å få gitaren godt i lydbildet uten å bruke mye EQ.
DJDJ
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 10 apr 2010, 00:52

Re: Hvilken mikrofonteknikk liker dere best?

Legg inn av DJDJ »

Det vil jeg gjerne høre:) noe å sende?

Blir ofte litt i overkant mye gitar med fasefeil og diverse med 3 mikrofoner.. (jeg har gjort det mange ganger selv også, det fungerer bra. MEN det tar som regel mye lenger tid å få resultatet slik du vil ha det! :) mulighetene er større, det gjør dermed også arbeidet større!

-DJ
- Daniel Johandsome,
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: Hvilken mikrofonteknikk liker dere best?

Legg inn av cantus »

Sjekk ut www.myspace.com/amospike og hør på Seamonster låta :) Er fra 2007
Svar