Oppmikking av Leslie

Her diskuteres det backline

Moderator: Mads Størkersen

Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Tom Hansen »

Bare synet av Leslien, og den lille støyen som er i kabinettet er alene verdt inngangsbiletten, så vær snill å ikke pakk den inn! Det blir nok som og banne i kirka.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Trond »

Var på jobb med Palle på fredag.

Leslien stod faktisk 5 meter unna Palle, bak ein haug med Molton.

Sikkert ikkje ideelt, men må man så må man!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Hoba »

Mye moro lesing her ja.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Joachim »

Hoba skrev:Mye moro lesing her ja.
Hehe ja skal man tro enkelte bør du begynne sende med en sekk molton ved hver leslieutleie som om det ikke er nok å drasse på fra før av... :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Ole Hansen »

Joachim skrev:1000 spenn om du stiller på jobb med molton og prøver dette med Palle og foreviger det på video.
Trond skrev:Var på jobb med Palle på fredag.

Leslien stod faktisk 5 meter unna Palle, bak ein haug med Molton.

Sikkert ikkje ideelt, men må man så må man!
Vet ikke om dette tilbudet bare gjaldt Helge, Joachim?
Trond skriver jo ikke at han filmet dette, men det lille jeg kjenner Trond virker han som en ærlig og troverdig kar. Synes du burde møte han på halvveien og gi han en femhundrings for dette.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Hans A. Moen »

Ole Hansen skrev:
Joachim skrev:SM57 oppe er en klassiker, alt annet enn 180grader, da får du faseføkk pannes helt eller nesten helt ut.
Er dårlig på dette med faseproblemer, men det er vel mest ønskelig med ca 180 grader for å få mest mulig stereoeffekt av leslien? Ser jo at det er flere som bare har ca 90 grader mellom mikkene, men da roterer jo hornet 310 grader før det kommer lyd som treffer mik samtidig som det er bare 90 grader mellom de to gangene lyden treffer mik. Det er jo bare det ene hornet det kommer lyd ut av.
Den roterende høyttaleren er montert butt mot butt. Altså 180 grader. Så om du har mikrofonene 180 grader vil du bare få volum av/på/av/på/av/på.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Ole Hansen »

Hans A. Moen skrev:
Ole Hansen skrev:
Joachim skrev:SM57 oppe er en klassiker, alt annet enn 180grader, da får du faseføkk pannes helt eller nesten helt ut.
Er dårlig på dette med faseproblemer, men det er vel mest ønskelig med ca 180 grader for å få mest mulig stereoeffekt av leslien? Ser jo at det er flere som bare har ca 90 grader mellom mikkene, men da roterer jo hornet 310 grader før det kommer lyd som treffer mik samtidig som det er bare 90 grader mellom de to gangene lyden treffer mik. Det er jo bare det ene hornet det kommer lyd ut av.
Den roterende høyttaleren er montert butt mot butt. Altså 180 grader. Så om du har mikrofonene 180 grader vil du bare få volum av/på/av/på/av/på.
Det roterende hornet har to horn ja, men det ene er blokkert for lyd. Grunnen til at det er to horn er for at hornet skal være i vektbalanse og klare mange års roterende drift uten å bli utslitt så raskt. Altså 360 grader.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
erlendaune
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 01 mai 2011, 12:07
Sted: Trondheim

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av erlendaune »

Såvidt jeg har erfart skal det vel fungere bra med SM57 nede også. 2x SM57 på diskanthorn og 1 nede :-)
Mvh. Erlend Solli Aune
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Tom Hansen »

Det fungerer nok veldig bra det. Jeg holder fremdeles på 180 grader på hornet. Har aldri vært noe problem med utfasing. Palle kommer opp hit i juli, så får se hva han velger slags plassering.
Fant denne på nettet: http://www.youtube.com/watch?v=R57_SeAKjpM
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Tom Hansen »

Eller denne for dem som holder på 90g: http://www.youtube.com/watch?v=_p5vHYtC ... re=related
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Joachim »

Tom Hansen skrev: Palle kommer opp hit i juli, så får se hva han velger slags plassering.
Traff på han igjen nylig og klarte ikke la vær å nevne denne diskusjonen. I fare for å tråkke på allerede ømme tær skal jeg ikke nevne hva han mente men det sto veldig i stil med hva jeg har skrevet tidligere i tråden. :lol: Vi fikk nå hvertfall noe å flire og riste på hue av.. Han har egne micer 2 x SM57 ( ikke 180, det glemte jeg spørre om ) og SM58 nede. Jeg fikk og litt tips av Staffan som ga meg litt ny mening rundt det å skru leslie som funka veldig bra, men det er vel ikke verdt å nevne her inne, han er jo eldrende og kan vite best... :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Tom Hansen »

Alle tips er verdt og få med seg, så jeg lurer litt på det tipset. Sleng ut.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Ole Hansen »

Joachim skrev:Jeg fikk og litt tips av Staffan som ga meg litt ny mening rundt det å skru leslie som funka veldig bra, men det er vel ikke verdt å nevne her inne, han er jo eldrende og kan vite best... :lol:
Egentlig så er jeg ikke interessert i å vite noe om tipsene fra Staffan i det hele tatt fordi jeg fikk noen vanvittige knallbra tips av en kar som ikke er verdt å nevne navnet på her inne. :D :D :D
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
erlendaune
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 01 mai 2011, 12:07
Sted: Trondheim

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av erlendaune »

Hvorfor trenger dere tips fra hele verden for å få det til?
Neste gang dere skrur leslie så A/B-tester dere flere plasseringer, og hvis dere ikke hører forskjell så går det for det samme (eller dere kan revurdere yrkesvalg selvsagt). Det tar ikke sååå lang tid å teste 3/4-mikplasseringer når det er snakk om to miker som skal flyttes max 1m.
Jeg fikk forresten også tips fra en fyr, men strent tatt så er det jo mange grunner til at jeg ikke skal si det til dere... :D
Mvh. Erlend Solli Aune
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av Leslie

Legg inn av Joachim »

erlendaune skrev:Hvorfor trenger dere tips fra hele verden for å få det til?
Neste gang dere skrur leslie så A/B-tester dere flere plasseringer, og hvis dere ikke hører forskjell så går det for det samme (eller dere kan revurdere yrkesvalg selvsagt). Det tar ikke sååå lang tid å teste 3/4-mikplasseringer når det er snakk om to miker som skal flyttes max 1m.
Jeg fikk forresten også tips fra en fyr, men strent tatt så er det jo mange grunner til at jeg ikke skal si det til dere... :D
Er vel ikke snakk om å trenge tips fra hele verden for å få det til men å gjøre ting bedre uten å måtte pakke kabinettet inn i molton for å få det til, blir så keitete flytte mikrofoener da.. :lol:
Om du mener du bare kan åpne 3 kanaler og løse alt med mikrofonplassering så deg om det, i dette tilfellet er jeg skeptisk.
Mvh
Joachim Venberget
Svar