Oppmikking av trekkspill

Her diskuteres det backline

Moderator: Mads Størkersen

Frode Fridtjofsen
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 04 sep 2007, 14:52

Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Frode Fridtjofsen »

Hei!

Jeg skal mikke opp et trekkspill med en mygg. Jeg bruker vanlig snormygg som ellers brukes til tale. Er dette en god ide?
Hvor vil man eventuelt plassere mygga?
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Øyvind »

For meg høres dette ut som en dårlig idè. Min tanke om det er at lyden vil bli vrengt. Slike mikrofoner er jo meget følsom da de normalt plasseres på brystet. I værste fall ødelegger du hele myggen ved varig bruk på denne måten.
Kanskje trenger du bare en helt "vanlig" mikrofon på stativ beregnet for instrument hvis personen sitter.
Hvis du mener du trenger en spesialmikrofon, sjekk ut AKG-C516ML hos lydrommet. Tar forbehold med dette innlegget, da jeg hverken har prøvd denne mikrofonen, ei heller mikket opp trekkspill (selv om jeg har villet det, men artisten mente trekkspillet laget nok lyd av seg selv).
Mvh Øyvind Bjørge
luringen

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av luringen »

Du skriver lite om type setting trekkspellet skal vere med i... er det solokonsert bør du bruke en stormembran på høgresida (diskant) og gjerne en tilsvarande på andre sida, men beregn avstanden til mikken i forhold til kor langt belgen dras ut og in....
Har sjøl brukt denne settingen på mange verdsmeistrar og alle har vore nøgde.

Er det bråkeband i lag med, er det lurast å prøve den AKG-en eller tilsvarande beregna for trekkspill.

Myggen vil ikkje gje rettferdig bilde av lyden, kjem altfor nære og fare for vreng, ref Øyvind.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Frode Trondahl »

funker med en DPA mygg også :-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Espen Hammer »

hva er det DPA ikke funker til? gjorde lyd for en engelsk trekkspill dude for noen år siden.. han isisterte på sm58 på vær sin side av spillet. funker forøvrig greit nok det
Knut M. Sundnes
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 26 jul 2007, 23:29

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Knut M. Sundnes »

For noen år siden micket jeg opp et trekkspill med 2 stk trådløse shure-mygger (av typen du taper fast i ansiktet). 1 på diskant, og 1 på bass. Vedkommende musiker var avhengig av trådløs oppmicking pga mye bevegelse på scenen. Funket brillefint. Har du DPA-mygger tilgjengelig, så er jo ikke det noen ulempe......
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Joachim »

Er det live det er snakk om så ville jeg satt en god mygg eller bøylemic som kan festes på diskanten så den er konstant uavhengig av bevegelse og f.eks en 57 ell 58 på bassen.
Mvh
Joachim Venberget
Bjarte Solheim
Newbie
Innlegg: 24
Registrert: 19 okt 2005, 02:39
Sted: Oslo

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Bjarte Solheim »

Har hatt Bjarne Brønbo på event-jobb et par ganger, og han har en myggsak på trekkspillet sitt som funka fin-fint. Husker ikke hva det var, men det kan sikkert de DDE-teknikerne som henger her svare på.
Bjarte Solheim
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Øyvind »

Joachim skrev:Er det live det er snakk om så ville jeg satt en god mygg eller bøylemic som kan festes på diskanten så den er konstant uavhengig av bevegelse og f.eks en 57 ell 58 på bassen.
Men hva er en "god" mygg? Når jeg hører om en som har en mygg som brukes til tale, forteller det meg en regn talemygg. Dersom myggen har flere bruksområder enn det, stiller jo saken seg anderledes. Men en god talemygg kan fortsatt være ubrukelig som instrumentmikrofon, mener jeg.
Hvis han som startet tråden kan oppgi hva slags mygg det egentlig er så blir det kanskje lettere for folka her å gi noen råd :)
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Joachim »

Øyvind skrev:
Joachim skrev:Er det live det er snakk om så ville jeg satt en god mygg eller bøylemic som kan festes på diskanten så den er konstant uavhengig av bevegelse og f.eks en 57 ell 58 på bassen.
Men hva er en "god" mygg? Når jeg hører om en som har en mygg som brukes til tale, forteller det meg en regn talemygg. Dersom myggen har flere bruksområder enn det, stiller jo saken seg anderledes. Men en god talemygg kan fortsatt være ubrukelig som instrumentmikrofon, mener jeg.
Hvis han som startet tråden kan oppgi hva slags mygg det egentlig er så blir det kanskje lettere for folka her å gi noen råd :)
Det blir adskillig enklere om han nevner hva sammenheng og, dette er postet under backline så jeg vet da fillern jeg, skal vedkommende spille med rockeband?

Er det snakk om ett spellemannslag på kjøpesentret kan han for min del bruke de fleste mygger, ingen vil nok høre særlig forksjell såfremt den tåler lydtrykket.
Mvh
Joachim Venberget
Frode Fridtjofsen
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 04 sep 2007, 14:52

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Frode Fridtjofsen »

Hei, og takk for alle svar!

Trekkspillet skal brukes i en teaterforestilling, så derfor er jeg avhengig å ha den trådløs. Jeg bruker pro-systemet til Sennheiser med en slik mygg som skal teipes på kinnet. Det funker helt fint til mitt bruk, men hadde dette vært konsert så hadde jeg slitt.
Vi vurderer å kjøpe en skikkelig mikk til senere bruk. Noen som har erfaring med AKG-C516ML eller Shure SM11CN? Vil disse passe til Sennheiser sendere
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Joachim »

Frode Fridtjofsen skrev:Jeg bruker pro-systemet til Sennheiser med en slik mygg som skal teipes på kinnet. Det funker helt fint til mitt bruk, men hadde dette vært konsert så hadde jeg slitt.
Hvorfor ville du slitt og om du absolutt må kjøpe noe så hvorfor ikke Sennheiser?
Mvh
Joachim Venberget
Frode Fridtjofsen
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 04 sep 2007, 14:52

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Frode Fridtjofsen »

Tror du misforstår litt her. Teateret jeg jobber for har sennheiser system. Og i teatersammenheng går det greit med den myggen jeg bruker. Der er volumet lavt. Men hvis det feks hadde vært en rockekonsert med trekkspill så hadde det blitt vanskelig å få frem trekkspillet uten feedback eller stygg lyd.
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Øyvind »

Men Sennheiser har nok alternativer også. Sjekk ut http://www.sennheisernordic.com Mener å huske de har trådløse myggmikrofoner til instrument, så det er bare å sjekke ut. De vil også vite hvor vidt du kan bruke samme sender som du allerede har.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Oppmikking av trekkspill

Legg inn av Joachim »

Funker en sennheiser i teater så ikke undervurder den før det motsatte er bevist...
Mvh
Joachim Venberget
Svar