Aktiv PA til kirke

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

ebbe
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 26 jun 2012, 22:56

Aktiv PA til kirke

Legg inn av ebbe »

Hei, første post her. Jeg er på jakt etter en liten PA som skal brukes i et lite kirkelokale. (12 * 10 m, 4 m takhøyde, 40-60 personer.) Tenker meg 2 stk 12" topper og 2 stk 18 eller 15" suber. Budsjett rundt 30k. Har sett på litt diverse selv, f.eks. Yamaha DXR og DSR, Mackie HD og SRM, QSC K-serie, EV ELX samt noe JBL EON. Blir nesten bare mer forvirret jo mer jeg ser… Prøver meg derfor på et spørsmål her: Hva vil dere anbefale? Siden PA skal stå i et kirkelokale er det snakk om en del tale, og forholdsvis enkelt bandoppsett med vokalister.
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Dropp subber, kjøp Mackie Hd1531. De låter fint og fungerer ok uten sub til det meste i den størrelsen. Så kan du eventuelt handle subber etterhvert hvis behovet melder seg.
Personlig mener jeg at de låter bedre enn det meste annet i aktiv små-pa-verden.
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Frode Eide »

QSC K10 eller K12
ebbe
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 26 jun 2012, 22:56

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av ebbe »

Takk for svar så langt.

Helge: Jeg har brukt div Mackie-utstyr før og vært fornøyd, men ikke prøvd HD-serien. Ser på nett at det er enkelte problemer med HD. (Termosikring utløst, sprengte elementer ++) Har du prøvd HD selv?

Frode: Kan du nevne noen grunner for å velge QSC?
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Frode Eide »

Jeg har 4 stk QSC K10, bruker de som monitorer, topper i PA sammenheng ++. 1000W hver kasse, fantastisk lyd og så billig som de er så tør jeg nesten å påstå at de er best i sin klasse. Aldri vært så fornøyd med en høyttaler som denne.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Dropp subber, kjøp Mackie Hd1531. De låter fint og fungerer ok uten sub til det meste i den størrelsen. Så kan du eventuelt handle subber etterhvert hvis behovet melder seg.
Personlig mener jeg at de låter bedre enn det meste annet i aktiv små-pa-verden.
Vedkommende ønsker 12"ere. Skal du ha noe 15" inn i ett sånt lite kirkelokale bør vel det være som suber.
Jeg tenker mer en løsning som K10 ev 12"ere. og heller noe subber.

Brukt Nexo PS10 eller tilsvarende ville vært superdupert. Jeg er ikke oppdatert på alternativene.
Mvh
Joachim Venberget
lydformidleren
Newbie
Innlegg: 14
Registrert: 02 mar 2011, 11:04

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av lydformidleren »

For å gjøre deg minst like forvirret som du sikkert allerede er, jeg bruker ELX jevnt og er superfornøyd med dem.
Lydformidler Hogne Helgesen
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Gå inn på Finn.no, der står det 2 pent brukte Mackie 1232 for kr. 16000-. Tror du skal lete lenge etter noe bedre til den prisen. Så kan du komplettere med 2 stk. Mackie HD 1801. Får du et godt tilbud på de, er du ikke mye over budsjett, finner du noe pent brukt er du godt innenfor. God lyd! Noen aktive høyttalere med vifte, bla HK bråker/
suser mye. Dette er ikke noe å bry seg om på disco/konsert, men i en kirke kan det være plagsomt.
ebbe
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 26 jun 2012, 22:56

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av ebbe »

lydformidleren skrev:For å gjøre deg minst like forvirret som du sikkert allerede er, jeg bruker ELX jevnt og er superfornøyd med dem.
Liker forsåvidt ELX godt, syns bare det er synd den ikke har integrerte punkter for fly'ing :)
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Helge A. Bentsen »

HD1531 er overlegen i lydkvalitet kontra det jeg har hørt fra Qsc, EV, JBL, FBT, RCF og andre kasser fra Mackie i segmentet "plastkasse/liten aktiv pa-topp". Og jeg syns den funker helt greit til det meste uten subber i små lokaler så lenge du ikke skal ha monsterskyv i bunn :)
ebbe
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 26 jun 2012, 22:56

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av ebbe »

Helge A. Bentsen skrev:HD1531 er overlegen i lydkvalitet kontra det jeg har hørt fra Qsc, EV, JBL, FBT, RCF og andre kasser fra Mackie i segmentet "plastkasse/liten aktiv pa-topp". Og jeg syns den funker helt greit til det meste uten subber i små lokaler så lenge du ikke skal ha monsterskyv i bunn :)
Begynner å få litt lyst på 1531 nå :P
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Frode Eide »

Mener du virkelig at HD serien til Mackie låter så bra?
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Jupp. 3-veis delt med designhjelp fra EAW gjør det til en bedre boks enn 12/15"+horn.
Og den har focusing.
http://www.mackie.com/products/hdseries ... LAINED.pdf
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Veldig enig med Helge hva anngår Mackie HD1531. Låter kjempefint! Bare ikke finn på å presse dem. De har knapt nok fungerende limitere.. De går rett i "Thermal protect" og kassene viser seg i å må ofte på service!
Dovent_Ekorn
Active Member
Innlegg: 126
Registrert: 24 mai 2010, 15:39

Re: Aktiv PA til kirke

Legg inn av Dovent_Ekorn »

Hvordan vil dere rangere de opp mot QSC Kserie, HPR eller KW serien?
Mvh
Erlend Blom
Svar