Nytt Lys System

Her kan man diskutere lys, scene og relaterte saker.

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Ivan Bratten
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 25 sep 2008, 20:50
Sted: Bykle
Kontakt:

Nytt Lys System

Legg inn av Ivan Bratten »

Hei, er på jakt etter:

Dimmer med 12 kurser i prisklassen rundt 10.000,-
Mixer med 24 kanaler alla Avolites Pearl Tiger med mulighet til å koble til pc/software i prisklasse rundt 40.000,-
2 - 4 stk gode Moving Heads (martin eller robe) som fungerer fint også som følgespot og som kan monteres i trosse i prisklassen rundt 15.000,-
Parkanner og noen profiler
1 stk mobilrigg som tåler regn og mange blå, med stativ, dimmerbro, lamper og en god liten mikser av ok kvalitet.

Er fersk innen faget enda og ønsker tips på hvilke merker og utstyr jeg bør gå for, budjett på 150.000,- og vill ikke kontaktes av selgere... kun info, tips og anbefalinger.

Vet dette ble veldig lite detaljert men håper det er noen dær ute som kan hjelpe meg på veien videre.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Nytt Lys System

Legg inn av Ole Hansen »

Når det gjelder bevegelige lys regner jeg med det er 250 spot du er ute etter. Hadde valgt Robe fremfor Martin da viftestøyen fra Martin er over det akseptable. Tror en kan modifisere Martinviftene for ca 4000,- og da få ned viftestøyen, men hadde heller kjøpt en lampe som kan brukes i utgangspunktet.
Når det gjelder å bruke bevegelig lys som følgespot så er vel ikke det det enkleste. Utstyr heller en profil med irisblender og spigot så har du noe som vil fungere bedre.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Re: Nytt Lys System

Legg inn av Torodd Olsen »

Siden du ikke vil bli kontaktet av selger, så kan du kontakte meg om du er interessert i en lite brukt Tiger m/skjerm og flight.

Ville også ha tatt en titt på SGM Idea spot 250. Har brukt de et par ganger, og er veldig happy med de sammenlignet med mac250. Prismessig litt rimligere også.

torodd@zlyd.no
Ivan Bratten
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 25 sep 2008, 20:50
Sted: Bykle
Kontakt:

Re: Nytt Lys System

Legg inn av Ivan Bratten »

Ole Hansen skrev:Når det gjelder bevegelige lys regner jeg med det er 250 spot du er ute etter. Hadde valgt Robe fremfor Martin da viftestøyen fra Martin er over det akseptable. Tror en kan modifisere Martinviftene for ca 4000,- og da få ned viftestøyen, men hadde heller kjøpt en lampe som kan brukes i utgangspunktet.
Når det gjelder å bruke bevegelig lys som følgespot så er vel ikke det det enkleste. Utstyr heller en profil med irisblender og spigot så har du noe som vil fungere bedre.
Takk for gode tips Ole. Mener du at det blir klønete å bruke f. eks en moving head til følgespot, finnes det ikke joystikker som funker og er fintfølende nok til at det ikke ser helt jævlig ut?
Hvordan fungerer egentlig en irisblender og kan du montere den på hvilke som helst profil kaster og hva er en spigot?

Problemet er egentlig salen, som det er nå så styres lys fra kontrollrommet til kinoen og følgespotten skyter en del i bakhodet på folk som sitter øverst i amfiet, lys mannen får da mange knyttnever fra ulike skapninger, vi skal nå prøve å få til en ordning med at lystekninker sitter i salen nedenfor amfi med lydtekniker og må da tenke på plass besparing i forhold til publikum, derfor hadder det vert supert om det hadde funtes en løsning med noe high tech ting som fikset utfordringen.
knut
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 09 mai 2004, 14:12
Sted: Bergen

Re: Nytt Lys System

Legg inn av knut »

Futurelight PHS 260E Movingheads er ikke så gærn de heller.. husk å kjøpe dimmer med doble sikringer på utgangene, spiggot er en pin/stag som du skrur på profil i stedet for et hakefeste slik at det kan sette den fast i toppen på et lysttativ.
løsningen om folk får følgespot i bakghodet er å sette den høyere opp om mulig. Styre movingheads som følgespot har jeg ikke noen gode erfaringer med.
Kanskje på teater da alt er ferdig programmert og skuespillere vet hvor de skal stå til en hver tid. problemet med 250w movingheads er at de stort sett ikke har iris som gjør at lysstrålen blir smalere på lengre avstander om en ønsker det.
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Ivan Bratten
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 25 sep 2008, 20:50
Sted: Bykle
Kontakt:

Re: Nytt Lys System

Legg inn av Ivan Bratten »

Takk for svar Knut, det er altså ikke aktuelt å bruke kule kontroller for å styre en moving head som følgespot?
Grunnen til at jeg ikke setter følgespotten høyere er at det er ikke mulig, så derfor hadde det vert genialt hvis det fantes en lur løsning på dette, vi har allerede plass mangel i salen så derfor hadde det vert kjekt med noe som tok liten plass.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Nytt Lys System

Legg inn av Ole Hansen »

Ivan Bratten skrev: Hvordan fungerer egentlig en irisblender og kan du montere den på hvilke som helst profil kaster og hva er en spigot?
Irisblenderen fungerer likt som irisen i øynene våre, bortsett fra at på lyskasteren går den ikke automatisk :) .
En bruker irisblender for å gjøre lysområdet mindre, men selv har jeg bare brukt zoomen på profilen til dette. Tror det koster ca 4k for ekstra irisblender, så jeg har ikke sett behovet til mitt bruk.
Enig med Knut i at hvis en skal kunne bruke bevegelig lys som følgespot må det være forhåndsprogramert og innøvd løype av vedkommende som skal være i lyset. Er jo heller ikke vanlig å plassere movingheads slik at de kan fungere som følgespot.
Tror forresten MTI eller elpag gir deg best pris på Pearl Tiger.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: Nytt Lys System

Legg inn av Trond »

Bilde

Alt er mulig, fjernkontroll til movinghead!!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Ivan Bratten
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 25 sep 2008, 20:50
Sted: Bykle
Kontakt:

Re: Nytt Lys System

Legg inn av Ivan Bratten »

Ikke dårlig Trond :D hva heter det forresten?
Er nok litt i største laget og ser jo at muligheten for å kjøre følgespot via en liten kontroller ligger i fremtiden og venter...

Takker for info !!!
sandsø
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 08 mar 2010, 23:08

Re: Nytt Lys System

Legg inn av sandsø »

Hadde ikke Martin et trackpod system en gang i tiden? noen som vet om det funka ?

Det er jo i så tilfelle noe det spørres etter her....
Andreas Sandsø
Freelance systech
Haugesund
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Nytt Lys System

Legg inn av Even N.B. »

sandsø skrev:Hadde ikke Martin et trackpod system en gang i tiden? noen som vet om det funka ?

Det er jo i så tilfelle noe det spørres etter her....
Hvis det er samme tingen vi tenker på så hadde de det på Colorline Festival før i tiden. Et par av mine tidligere lærere brukte det systemet da de hadde show på båten, og de sa det fungerte veldig bra. Men vet ikke om det lever lenger..
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar