Klang i FOH vs monitor

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
ARLee
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 03 mai 2011, 11:53

Klang i FOH vs monitor

Legg inn av ARLee »

God dag!

Forumets innholdsbeskrivelse hevder at ingen spørsmål er for dumme, så da fyrer jeg løs!
Jeg har kjøpt meg en 01v96 VCM (og denne tråden skal ikke handle om hvorvidt dette var et klokt valg eller ikke), og fusker litt i lyd-faget.

Jeg har merket meg en ting som jeg tror også gjelder for analogt, og lurer på "best practice".

Casen er:
Jeg har en lydkilde som kun skal ut i FOH og ikke i monitor (tenk for eksempel kor i liten PA), som jeg legger litt klang på.
Når jeg kjører klang på f eks solist som også skal høre seg selv i monitor, sender jeg også klang-retur til monitor slik at vokalisten får klang i lyttingen sin.
Resultatet blir da at jeg får ALL klangretur i monitor, også på de signaler som kun sendes ut i FOH!
Er dette korrekt, eller har jeg skrudd meg vekk?

Er det vanlig praksis i slike tilfeller å bruke en dedikert AUX til monitor-klang? Jeg har jo 8 AUX'er i bordet og 4 effektprosessorer, så jeg kommer jo et stykke på vei før jeg slipper opp for ressurser!

Takker hjerteligst på forhånd for oppklarende innspill!
Mvh

_René_Lie_
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: Klang i FOH vs monitor

Legg inn av kristianjohnsen »

For det første, da jeg klikket "skriv svar" kom ikke navnet ditt opp når jeg scrollet ned for å se på posten din en gang til.

Beklager dette, du har helt åpenbart fulgt navnepolicy - i motsetning til det jeg hevdet i sted!:)

Noe av formålet med å benytte flere klangmaskiner enn én er at du kan benytte egne klangmaskiner sammen med grupper av innganger eller enkeltinnganger nettopp for å unngå bl.a slike situasjoner som du beskriver.

En annen liknende situasjon er en der flere vokalister alle blir routet ut til samme klangmaskin og kun en av disse vokalistene vil ha kjempemasse klang i sin monitor. Han/hun vil vel og merke høre mye av sin egen klang i monitoren sin, men vil også høre kunstig masse klang fra de andre vokalistene. Har opplevd gruff en gang for å ha "skrudd opp feil klang" ettersom hun som skulle ha masse klang ikke evnet å forstå at når jeg skrudde opp klangreturen i hennes monitor ville hun høre mer av alt som lå på den klangreturen. Dessverre hadde jeg ikke flere ledige patchemuligheter på den jobben så fikk ikke gjort stort med problemet annet enn å forsøke å forklare.

Jeg gjorde en jobb denne uken der jeg benyttet 5 klangmaskiner som alle sammen var samme type klang, men jeg gjorde det slik for å adskille klangreturene for kor front, kor bak, solister, acc. git. og mygger.

Det fungerer også fint å fx legge alle mygger på en gruppe (BUS) og så legge mygg-klang-returen på samme returen. Da slipper du en situasjon der du demper en gruppe (BUS) og så blir det mere klang i forhold til signal ettersom klangreturen går rett til master. Ettersom du blir mere dreven på 01v96'en din kan du lære deg å "linke" flere fadere. Da kan du gjøre det slik at klangreturen følger kanalfaderne når enten den ene eller andre delen justeres. Dette likner litt på VCA-kontroll på et analogbord.

Jeg skreiv forøvrig en laaang nybegynner-guide i denne delen av forumet en gang i vinter, eller deromkring. Kan tenkes det er interessant lesing der for deg. Utover det er det bare å spørre, kan det 01v96 bordet inn og ut nå :)
toraabe

Re: Klang i FOH vs monitor

Legg inn av toraabe »

PÅ yamaha sine miksere 01v / 96 / ls9 så er dette veldig greit.
Velg klangen du skal sende-> så tar du det via " send on fader" som du ellers gjør når du setter monitormiks
Husk at matrisa må være satt opp rett at klangen ikke går ut til en eller annen aux / omni, men til klangstripa..
Så må du når du er på den aux som du skal sende klang til bare ratte den opp som du gjør til masterutgangen.
Veldig enkelt og greit

Det er slik jeg pleier å gøre det ( helt vanlig yamaha native oppsett )
Botrtsett fra at jeg har headsetutgangen på pre master slik at lyttingen på headset er uavhengig av masternivå..
Svar