yamaha 01v96vcm

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
alexander b
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 02 jun 2010, 13:35

yamaha 01v96vcm

Legg inn av alexander b »

hei skal ha lyd på en liten lokal konsert i august. som jeg er med på og arrangere. hadde lyd der i fjor også men da var der bare to trubadurer der. i år skal det på 3 forskjellige artister. det siste bandet er ett lokalt partyband. trenger da en større mikser og har derfor tittet på yamaha 01v96vcm+ en ULTRAGAIN PRO-8 DIGITAL ADA8000 for flere kanaler. er dette en grei første gangs mikser? tenkte digitalt for og slippe effekt rack.

skal også skru trommer for første gang. er litt nervøst for dette med attack and release og disse tingene.hva skal dette stilles på? det er vel ikke no fasit svar på dette,men hva er mest vanlig?
er det ellers noe jeg bør huske på? tar i mot tips med takk:D


mvh
Alexander Borge
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Spar til du får råd å kjøpe en LS9-32 eller lignende. Får du ikke råd til det før konserten, så lei inn en egnet mikser.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av Tom Hansen »

Alternativt en LS9-16 og en 8 ch in/out. Borti halve prisen av 32. Men trenger du mer en 16 på de fleste jobbene, er 32 et bedre alternativ.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av Ole Hansen »

Tom Hansen skrev:Alternativt en LS9-16 og en 8 ch in/out. Borti halve prisen av 32.
01V96 er under halve prisen av LS9-16 og har også 16 fadere inn, derav 12 mic-innganger.
Synes absolutt ikke at en bør kjøpe LS9 istedet. Det største savnet på 01V96 er vel recall på gain.
Har senest i dag hatt med 01v96 på jobb med bra resultat. Tror ikke LS9serien låter nevneverdig bedre heller.
Så kan brukergrensesnittet diskuteres,men det bunner vel ut i hva en er vandt til å jobbe på. LS9 er ikke den mikseren jeg synes er så brukervennlig at den er verdt over det doble.
alexander b skrev: er dette en grei første gangs mikser? tenkte digitalt for og slippe effekt rack.

skal også skru trommer for første gang. er litt nervøst for dette med attack and release og disse tingene.hva skal dette stilles på? det er vel ikke no fasit svar på dette,men hva er mest vanlig?
Er en grei første gangs mikser i den forstand at den kan mye for en rimelig penge, men den må jo som alt annet læres.
Hvis det er første gang du skrur trommer så tror jeg du skal ikke skal ofre gater og kompressorer en tanke.
Få med deg noen til å hjelpe deg første gangen.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
alexander b
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 02 jun 2010, 13:35

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av alexander b »

takk for alle svar:D
har dessverre ikke penger til en ls9. så det må nok bli 01v96 eller noe i den prisklassen.

har hørt med en og fått med meg en med litt mere erfaring som kan hjelpe meg. skal få kjøpt meg mikseren i løpet av en uke så jeg har noen kvelder på å sette meg inn i den. :D



Alexander Borge
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Ta en nærmere titt på Presonus Studio Live 16-4-2. Mye for penga, snakker av erfaring. Har hatt LS 9-32 før, har ikke noe dårligere lydkvalitet nå, men selvfølgelig ikke like mange muligheter. Men holder det med 16 kanaler, så vil jeg anbefale denne.
mvh
Geir Bjerkaas
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av cantus »

Geir Bjerkaas skrev:Ta en nærmere titt på Presonus Studio Live 16-4-2. Mye for penga, snakker av erfaring. Har hatt LS 9-32 før, har ikke noe dårligere lydkvalitet nå, men selvfølgelig ikke like mange muligheter. Men holder det med 16 kanaler, så vil jeg anbefale denne.
Er en på finn.no http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22786318

Hvordan er det å jobbe på konserter med digital lydmikser når man ikke har tid til sound check? Mener å ha sett noen digitalmiksere med kun fader og select-knapper og tenker fort at feedback kan bli vanskelig å jobbe med når man må inn å velge kanal så pre-amp / EQ for hver enkelt kanal - spesielt når monitorene er pre-fader som de vanligvis er. Hjeler ikke helt å bare dra ned fader da. Har aldri jobbet med digitalmikser før.
Geir Bjerkaas
Newbie
Innlegg: 46
Registrert: 20 apr 2004, 09:37
Sted: Harstad

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av Geir Bjerkaas »

Synes ikke det er spesielt vanskelig. Denne mikseren er veldig analog i bruk. Jeg har selv jobbet mest med analogmiksere. Mht. feedback og monitornivåer, så er det separate skruknapper på utgangsnivået for alle auxer. Trykker du i tillegg på mix knappen som sitter rett i nærheten av skruknappen på f.eks aux 1, så får du fram alle signalnivåene som går fra aux 1. Disse vises i displayet ovenfor hver enkelt kanal(grafisk med led). Trykker du på selectknappen for en kanal er du tilbake i foh mode:)
kristianjohnsen
Active Member
Innlegg: 254
Registrert: 03 okt 2008, 00:24
Kontakt:

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av kristianjohnsen »

alexander b skrev:hei skal ha lyd på en liten lokal konsert i august. som jeg er med på og arrangere. hadde lyd der i fjor også men da var der bare to trubadurer der. i år skal det på 3 forskjellige artister. det siste bandet er ett lokalt partyband. trenger da en større mikser og har derfor tittet på yamaha 01v96vcm+ en ULTRAGAIN PRO-8 DIGITAL ADA8000 for flere kanaler. er dette en grei første gangs mikser? tenkte digitalt for og slippe effekt rack.

skal også skru trommer for første gang. er litt nervøst for dette med attack and release og disse tingene.hva skal dette stilles på? det er vel ikke no fasit svar på dette,men hva er mest vanlig?
er det ellers noe jeg bør huske på? tar i mot tips med takk:D


mvh
Alexander Borge
Alexander.

jeg kjøpte meg akkurat den komboen i vinter (første erfaring på digital mikser) og har tatt en god og lang økt for å lære meg den godt og har det meste friskt i minne.

Du er nødt til å sette av et par kvelder for å prøve deg frem med en mic og headset før den første jobben med mikseren. Jeg anbefaler at du både bruker en Ipod el.l OG en mic, evt to Ipod'er. På den måten er det lettere å vite om du har gjort noe feil: Har du kun EN lydkilde er det fort gjort å patche noe feil som tilfeldigvis gir deg det resultatet at du hører Ipod'en, men som på en jobb ville lagt masse basstromme i vokalmonitoren el.l - bruker du to kilder hører du om det ble feil eller dobbelpatch!

Jeg har noen tips jeg skriver ned i farten, men om du lurer på mer får du bare spørre. (i ettertid ser jeg at dette blir langt, jaja, da har jeg en egen referanse online å gå tilbake til siden :) ).

- Når du får kloa i mikseren så kjør en fabrikkreset, det er veldig enkelt og da vet du at du får en helt "utnullet" mikser.

- Fabrikkreseten gir deg noen "merkelige" instillinger på bla aux-patch så jeg anbefaler deg å prøve deg frem ved å trykke på alle knappene på venstre side av mikseren i tur og orden og se hva det står i menyene. les litt i de først før du begynner å trykke villt. Menyene fungerer som en mobiltelefon, du sirkulerer gjennom valgene for den knappen du driver og trykker på helt til du har vært gjennom, da begynner du forfra. Det er i tillegg hurtigtaster under displayet som gjør at du kan sirkulere mellom de forskjellige undermenyene raskere, lær deg disse knappenes funksjon først som sist.

- En ting som er veldig praktisk er at markøren din blir stående der hvor du hadde den sist når du går tilbake til en meny etter å ha vært i en annen. For å forklare bedre, om du er i delay-editor og markøren din står på "tap-tempo" og du så hopper inn i EQ-menyen og trykker rundt der, så vil du allikevel finne igjen markøren din på "tap-tempo" neste gang du åpner effekt-menyen.

- Etter fabrikkreset lønner det seg å "grovinnstille" mikseren på en måte du ønsker å begynne en konsert og lagre dette, på den måten blir det mindre jobb neste gang du skal bruke den. Et par ting det lønner seg å sette opp først som sist i en mal er: Monitor-aux'er pre fader, effekt-aux'er post fader. Patch opp klangene på de siste auxene på samme måte som er normalt ellers på analogt (fra fabrikk er aux 1-4 FX av en eller annen grunn). Alle EQ'ene er satt opp med litt "rare" Q-verdier og frekvenser. Prøv deg frem til et utgangspunkt du liker, lagre dette som en enkeltinstilling i EQ-biblioteket, og så er det bare å kopiere denne inn i hver kanal.

- Det finnes en del autofunksjoner som gjør at om du justerer på en fader så "selectes" denne kanalen automatisk og kommer opp på skjermen, osv. Noen liker dette, andre ikke.

- Dette blir jo personlige preferanser, men jeg starter ofte med bass-filteret som HP på 100 Hz. Mellomtonene på 300Hz og 3,15kHz med en Q på 2,5 på begge. Diskant som shelf på 10kHz.

- Du kan stort sett patche hva du vil til hva du vil i en 01v96. Bare trykk på patch-menyen for å gjøre deg litt kjent. Det mest vanlige er vel å legge ADAT inn 1-8 på kanal 17-24. Så kan du legge AUXene på ADAT ut 1-8 som går inn i Behringer boksen din, da får du XLR ut på disse. De fire omniutgangene kan du benytte til AUX når du ikke har med preampen, ellers kan du benytte denne til 4 av BUSene så kan du hente ut grupper til opptak, ekstra høytalere eller whatever. I den digitale verden må alle enhetene som benyttes sammen "klokkes". Det vil si at en enhet må få bestemme over den andre hvilke tempo de interne databrikkene skal jobbe i. 01v96 har mulighet for å kjøre egne sync-kabler, men for oppsettet du beskriver er det veldig praktisk at mikseren kan sende syncsignal sammen med ADAT digital-lyd til preampen din, bare husk å sette bryteren på preampen i riktig stilling. Av denne grunnen må du alltid kople til begge ADAT-kablene (inn/ut) mellom mikser og preamp SELV OM du IKKE har tenkt å benytte preampens utganger.

- En ting som er litt fomlete i starten er å bruke EQ'en: De fire båndene ligger bortover på skjermen, til motsetning fra en analogmikser der de ligger over hverandre. Man kan enten betjene EQ med vri-poter eller med søkehjulet og piltastene. I starten er det lett å bruke søkehjulet til alt, men det er egentlig bare en uvane så venn deg til pot'ene først som sist. Bare gjør det til en vane at du dobbeltsjekker hvilket av de fire båndene du skal til å skru på. Hvert bånd har en knapp til høyre for displayet.

- Noe som vil være uvant i starten er justering av alle AUX'er for en kanal. Hvis du trykker på "view"-menyen får du en grov-oversikt over hvilke busser kanalen ligger i, hvilke auxer som er oppe, samt faderposisjon og pan. Man kan pile seg bort til hver enkelt AUX og bruke søkehjulet for å justere, men det tar tid og er litt prikete. Hvis du nå er i den situasjonen at bandet sier "bare skru opp gitaren i alle monitorer, du" så er du på analog vant til å bare skru opp alle aux'ene under EQ'en like mye i en håndvending. Dette er litt prikete å gjøre med søkehjulet, men du kan benytte faderne som AUX'poter også: La oss si at du skal justere opp alle AUX'ene på kanal 7: Da trykker du på AUX1-knappen og drar opp fader 7, så trykker du på AUX2-knappen og drar opp fader 7, så trykker du på AUX3-knappen og drar opp fader 7, osv, osv. I starten er det veldig lett å trykke på AUX1-knappen og så begynne å dra opp kanal 1-2-3-4-5 osv før du innser at du nå har skrudd opp AUX1 på både kanal 1-2-3-4-5 istedenfor det bandet ba deg om, hehe.

- En annen ting som er litt uvant i starten på digitalt er at hjernen hele tiden leter etter en meny som mikseren kan stå i som "utgangspunkt" mens du mikser men ikke aktivt benytter en meny. Etter litt frem og tilbake kom jeg frem til at "HOME"-knappen er genial. Trykker du på denne får du se en "meterbro" over alle innganger og noen utganger samtidig. Apropos meter: Kjør inngangene MYE kaldere enn du er vant til fra analog.

- Du nevner de innebygde insertene. Gjør som med EQ'ene at du modifiserer de litt etter behov, lagrer dette i biblioteket og kopierer de inn i alle kanalene. I utgangspunktet er ikke innstillingene håpløse i det hele tatt. Terskelverdien på kompressoren på -8dB er litt for høy til å ha noen innvirkning på fornuftig gainede innganger og har litt vel lang attacktid. Gaten kan med fordel justeres fra 0 til 3ms attacktid og du trenger ikke 56 dB dempning så jeg har bare justert opp dette til
-30dB. Terskelverdien på -26dB på gaten ser ut til å være et godt utgangspunkt. Det er egen virtuell av/på-knapp på insertene pr kanal, husk å slå på denne ellers skjer det ikke noe!

- Det er avanserte muligheter for å patche sammen og gruppere kanaler. En veldig nyttig funksjon er å holde inne select på en kanal og så trykke inn naboen. Dette er en snarvei til å linke to kanaler til et stereo-par slik at instillingene du gjør på en kanal overføres til den andre. Bare hust å panorere de individuellt til høyre og venstre! Gjenta for å "bryte" paret. dette kan også gjøres i en meny.

- Hvis du er vant til å gruppere vokaler på en gruppe, trommer på en annen, osv så kan du fint gjøre dette her også. Du har i tillegg egen EQ og kompressor på alle gruppene (BUS) :) Etter hvert som du blir mere avansert kan du linke fadere helt utenom BUSene: Da vil en bevegelse på en fader automatisk kopieres av alle andre kanaler i den samme gruppa. Fordelen med dette er at du da kan spare BUSene dine til andre ting. Husk å legge bus'ene i master (akkurat som på en analogmikser)!

- Se nøye på skriften rundt faderne. Legg merke til at det er to "skalaer", en for fadere og en for mastere (AUXmaster, BUSmaster). Det er den hvite som gjelder for layer 1-16 og 17-24 mens for MASTER layer er det den blå skalen som gjelder, dvs at faderne endre på 0dB. Blir du i tvil ser du bare på den røde masterfaderen og leser skalaen der så husker du at det er den samme skalaen som gjelder for de andre masterne. Om du på liv og død vil ha tilsvarende skala for masterne (inkludert den rød) dvs en skala som er slik at toppen av faderen er +10dB kan dette løses ved å gå inn i EQ for hver enkelt master og justere "ATT" (attenuation) knappen opp til +10dB på alle sammen. ATT er en ren virtuell volumkontroll forbundet med EQ'ens utgang.

- Effektene fungerer som på eksterne bokser du kopler til en analogmikser og du må bare prøve deg frem for å lytte. Aux og patchemessig er det ikke noe annerledes. det er litt uvant at at FX retur 1 og 3 henholdsvis 2 og 4 deler pot,select,solo men du blir vant til det. Vær obs på at du kan trykke select to ganger for hver FX retur: Trykk nr 1 er venstre, trykk nr 2 er høyre. Dette trenger du bare å vite om du skal endre på panoreringen, for EQ osv overføres direkte fra den ene kanalen til den andre.

- Det finnes en software platform fra Yamaha som heter Studio Manager som du kan laste ned helt gratis på Yamahasidene. I tillegg kan du laste ned en editor for ditt miksebvord (eller andre om du vil ta en titt på de). Laster du ned dette og installerer på en PC kan du se på alle mikserens funksjoner og til og med lagre oppsett som du siden overfører til selve miksebordet. For å få til det siste må du også laste ned riktig USB driver og installere denne. En tilleggsbonus er da at du kan mikse med en laptop tilkoplet som gir deg mye bedre skjerm og noen andre ekstrafordeler - anbefales på det sterkeste!

Lykke til! Som sagt, jeg bare "tømte fingrene" her - ta heller kontakt om du lurer på noe mer.
alexander b
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 02 jun 2010, 13:35

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av alexander b »

hei takk for alle svar
fikk mikseren i går og skal bruke noen kvelder no på og se litt på den :D

takk kristian for mange gode tips jeg skal ta med meg.

alexander
toraabe

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av toraabe »

alexander b skrev:hei takk for alle svar
fikk mikseren i går og skal bruke noen kvelder no på og se litt på den :D

takk kristian for mange gode tips jeg skal ta med meg.

alexander
Håper du har funnet ut hva " sends on fader " er for noe ..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av Ole Hansen »

toraabe skrev:
alexander b skrev:hei takk for alle svar
fikk mikseren i går og skal bruke noen kvelder no på og se litt på den :D

takk kristian for mange gode tips jeg skal ta med meg.

alexander
Håper du har funnet ut hva " sends on fader " er for noe ..
Håper du har funnet ut mye mer enn det. :)
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
toraabe

Re: yamaha 01v96vcm

Legg inn av toraabe »

Ole Hansen skrev:
toraabe skrev:
alexander b skrev:hei takk for alle svar
fikk mikseren i går og skal bruke noen kvelder no på og se litt på den :D

takk kristian for mange gode tips jeg skal ta med meg.

alexander
Håper du har funnet ut hva " sends on fader " er for noe ..
Håper du har funnet ut mye mer enn det. :)

Hvis du har lagt inn siste firmware så får du to ulike EQ er på mikseren

Test ut
Svar