Spm. ift. mikser

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
hgrind
Newbie
Innlegg: 6
Registrert: 06 jan 2009, 11:55

Spm. ift. mikser

Legg inn av hgrind »

Har et par ferskingspm. her. :)

- Jeg har sett mange plugge gitar eller bass direkte inn i line-inngangen på mikseren. Jeg har forstått det slik at de helst skal gjennom en di-boks. Stemmer dette, og evt. hvorfor er det sånn? Hva er line-inngangen til, hvis man ikke kan plugge direkte?
- Har en mikser (Soundcraft MFX12) der man må ha fantommating på alle eller ingen spor. Ofte kan det være bare ett spor som trenger det. Er det noe man ikke bør plugge i en slik mikser, som ikke vil tåle fantommatingen den får (men ikke trenger/skal ha)?
Henning Grindstuen
knut
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 09 mai 2004, 14:12
Sted: Bergen

Re: Spm. ift. mikser

Legg inn av knut »

ikke putt laptop eller annet minijackutstyr med overgang til XLR inngangen med phantom matingen på. lydkortet har en tendens til å bli svidd.
Med vennlig hilsen

Knut Harildstad
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: Spm. ift. mikser

Legg inn av Joachim »

Instrumenter som gitar, bass, key osv. er ubalansert og høyohmig. DI er også "line in" og gir deg balansert lavohm signal, påkrevd for signal over lengre strekk som f.eks multikabel.
Mvh
Joachim Venberget
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: Spm. ift. mikser

Legg inn av Per Erik Finstad »

hgrind skrev: Er det noe man ikke bør plugge i en slik mikser, som ikke vil tåle fantommatingen den får (men ikke trenger/skal ha)?
Det eneste jeg vet om som ikke tåler phantom er båndmikrofoner. Ellers kan det oppstå problemer med noen DJ-miksere og cd-spillere, men de blir ikke ødelagt av det. Bare føkka lyd.

Har også hatt problemer med noen bass-amper (spesielt ampeg) hvis jeg har tatt line-out direkte fra ampen. Men der er jeg usikker på om det i det hele tatt har vært pga. phantom. Men mistenker i hvertfall det. Noen som kan bekrefte/avkrefte akkurat det?
Live Hurts
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Spm. ift. mikser

Legg inn av Atle Aamodt »

Per Erik Finstad skrev:
hgrind skrev: Er det noe man ikke bør plugge i en slik mikser, som ikke vil tåle fantommatingen den får (men ikke trenger/skal ha)?
Det eneste jeg vet om som ikke tåler phantom er båndmikrofoner.
Det kan nok variere noe.
Flere eldre studiomiksere hadde +48V phantom fast på alle kanaler uten av det nødvendigvis kverket/skadet båndmikrofoner.
En Shure 315 har i alle fall overlevd i mange år, tidvis tilkoblet en Helios med fast phantom.

MEN det er jo kanskje ingen god grunn til å forske så mye på hvilke båndmikrofoner som tåler phantom ;-)
Atle Aamodt
Svar