Digital miksere

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: DiGiCo D5 Live

Legg inn av Frode Trondahl »

Joachim skrev:
Reinsberg skrev:Hei, jeg har ikke vært særlig aktiv på forumet før, men hadde en jobb på DiGiCo D5 på fredag i Drammen Teater, og synes bordet er MEGET bra. (En produksjon hvor jeg normalt reiser med Recall - altså mye lagret). Har vært mye borti Yamaha sine digitale, og litt borti Innovason. DiGiCo har klart å få til et "analogt grensesnitt" som er logisk og raskt å jobbe på, alle de digitale fordelene vi kjenner, faktisk en bra klang internt + 3 ok klanger/effekter - og hele mikseren låter i tillegg bra! Nå er vi virkelig kommet et godt stykke digitalt, her savner jeg lite. Man må bare passe på inngangsnivået her også... Dere som ikke har prøvd denne mikseren ennå kan glede dere!

Mvh
Richard Reinsberg
Neida så tviler ikke jeg. Men som sagt skal jeg hoppe fra 10'ern så blir det Innovason. Digi må jeg nok ha litt mere innføring i enn de minuttene jeg har hatt på Innovason.
Digico d5 er jo faktisk bygd på samme tankegangen som soundtracs ds3 Studio mikserene er bygget på.
Har prøvd ds3 bordet i studio 1 på Niss og det er et av de enkleste digital borda å sette seg inn i. Lekte meg i 2-3 timer på det og følte virkelig at jeg fint kunne klart å brukt det selv i en live sammenheng etter det.

D5 er nesten Live versjonen av CS 3. Utrolig fint bord. Men det er jo PC basert og det synes jeg er litt skummelt, i tanken på live bruk.

Hva gjør man om et digitalt bord krasjer?

Fordeler med digitalt er jo at det tar mindre plass, er billigere i forhold til hva man får av funksjoner.

Ulemper er, feil i en digital kilde fører til fatale feil, f.eks om bordet skulle krasje rett etter lydprøven og hele settinga blir ødelagt.
Et analogt er også mer robust, det er lite digitalt utstyr som liker noe særlig fuktighet.
Analogt er litt mer tilgivelig her. Kanalene koker kansje litt til bordet blir tørt igjen.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Krisgitar
Active Member
Innlegg: 71
Registrert: 11 jan 2004, 01:14
Sted: Grimstad Rock City

Legg inn av Krisgitar »

Hvis et digitalbord (f.eks. soundtrax) kræsjer, ctrl-alt-del. Lenge leve win98!
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Krisgitar skrev:Hvis et digitalbord (f.eks. soundtrax) kræsjer, ctrl-alt-del. Lenge leve win98!
hehe ja, men hva om du står med ett slik miksebord live og du gjør det?
Da blir det rimelig stille en liten stund.

Da får man jo både hissig publikum, og hissig band:-)
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Raymond
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 17 sep 2003, 14:19
Sted: Drammen
Kontakt:

Digico D5 Live...

Legg inn av Raymond »

Sitter da for tiden med dette bordet i daglig bruk :twisted: , og må bare få informere øvrigheta med at dette er til de grader sinnsykt artig. Men det er fortsatt et digitalt bord. Bortsett fra effekter og at det er et rått instrument, har det fortsatt de samme facilitetene som et hvilket som helst anna brett. På samme måte som de fleste analoge bordene har de samme basic facilitetene...

Har pusla en del med InnovaSon, og dette er jo absolutt et veldig bra bord dette også. Det har bare et helt annet brukersnitt enn Digico'en.
Det er vel nesten unødvendig å nevne hvilken av disse jeg foretrekker, men Digico'en er jo jævlig bra, da..... 8)

Feil vil alltid oppstå med digitale miksere. Det gjelder bare å begrense dem. Det å jobbe på digitale miksere er i basis det samme som å jobbe med analoge miksere, man må bare være åpen for å tenke i nye baner.

Personlig hadde jeg enorme kvaler med å kaste ut den gode, gamle H-1000'en vår, og jeg må innrømme at da Digico'en kom i hus måtte jeg virkelig jobbe for å overbevise meg selv om at dette var lurt. Men nå er jeg ikke et sekund i tvil. Koser meg mer og mer ettersom dagene går og jeg får jobbe på dette hyggelige brettet.

Som avslutning vil jeg bare ønske alle hjertelig velkommen på besøk til oss i Drammen dersom dere skulle ønske å jobbe på denne mikseren, eller bare ta en prat og kikke litt. Eller kanskje bare for en liten fest. Vi er ikke akkurat kjent for å feste, men vi skulle nok fått det til.

PØH! :twisted:
Æ gjer nu fan i ka bilen heite, bare det går fort og bråke.
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Hva skal dere gjøre med H-1000 da? selge det :?:
Brukeravatar
Raymond
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 17 sep 2003, 14:19
Sted: Drammen
Kontakt:

No more H-1000.....

Legg inn av Raymond »

Kristian Fosshagen skrev:Hva skal dere gjøre med H-1000 da? selge det :?:
Bortevekke! Ikke i huset! Sparket ut! Jobber for føden et annet sted! Finito!

ig. Midas has left the main stage!
(Men det står en 32 ramma H-1000 et anna sted i huset, da..)

PØH!
Æ gjer nu fan i ka bilen heite, bare det går fort og bråke.
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Re: Digital miksere

Legg inn av Atle Aamodt »

Hallik skrev:Hei!!

Hva er forumets oppfattning av digitale miksere???
Yamaha 03D,02R,01v96,DiGico, Innovason????

Har noen brukt/bruker de......Fordeler, ulemper.......



MVH
Ole G. Hallager
Stiklestad Lyd

Noen synspunkter fra en gråhåret geek.

I bunn og grunn er digitalt lydutstyr en ganske god ide. Men et grunnleggende problem er (etter min smak) at låter det dårligere og dårligere jo flere instrumenter/mikrofoner/kilder/kanaler/spor man blander sammen. Man pådrar seg en eller annen form for "frekvensmessig opphoggning" som later til å i noen grad ødelegge flere instrumenter sin frekvensmessige interaksjon når signalene blir blandet i det digitale domenet . I mange sammenhenger kan dette muligens virke som pirk. Men jeg hører meget stor differanse på en miks som er gjort via et f.eks Neve Serie 5 analog bord og "samme miks" gjort innad i en digital miks.

Jeg kjøpte Yamaha ProMix med en gang den kom til Norge. Vi brukte den som submiks til effekter sammen med en Helios. Brukte den også på mindre livejobber. Brukte ProMix i ca 2 år med en band som het Bullmilk. Det er faktisk mulig å spille trommer og gjøre lyd med ProMix i samme band.

Har gode erfaringer med 01V, 02R, DM2000 og Inovason.

Har gjort Hellbillies med DM2000 to ganger uten å ha tatt i bordet før. Det tok 15 minutter å finne frem til alt man normalt trenger. Det låter greit men er langt fra magisk. Sammenlignet med PM4000 så er jeg ikke i tvil hva jeg ville velge til "single act" arrangement (så lenge noen andre bærer og rigger). DM2000 har ganske kjipe klangalgoritmer (som alle andre Yamaha maskiner jeg har vært borti).

På første jobb jeg gjorde med DM2000 døde den 10 minutter etter lydprøve. Ingen kunne gi noen god forklaring på hvorfor dette skjedde. Mikseren våknet til live etter ca 30 minutter og flere forsøk på restart.

Ville ikke ha noen imot å bruke DM2000 til nærmest hva som helst. Kunne gjerne bruke Inovason, men da trenger man eksterne klanger. (Hvilket man nok behøve uansett hvilken man velger ).

En mikser er kun et verktøy. Det er håndtverket som avgjør resultatet.
Etter mitt syn låter gode analoge produkter bedre enn gode digitale (avhengig av hvor mange linjer som blir blandet). Det er ekstrem differanse dersom man A/B tester.

I studio har jeg meget stor sans for følgende signalgang :

Kilde
Mikrofon
Preamp f.eks Neve, Helios, Harrison etc
Apogee AD8000SE AD converter
Apogee DA8000SE DA converter
Tilbake til et godt analogt bord, se over
Mikses ned via Apogee Track2, MiniMe el

Kanskje jeg kaster bort egen og andre sin tid med dette innlegget.
Verktøy er kun verktøy, men i Geek modus, lukter det fremdeles MP3/minidisk av digitale bord dersom man bruker mange kanaler.

atle aamodt
eks innehaver av sen 70talls Helios mikser som nå er hugd opp i biter og solgt som dritdyre vintage moduler. (tåre i øyekroken)

Forbeholder meg retten til å være fullstendig ute, i tanker ord og gjerninger;-)
Vegar E
Newbie
Innlegg: 39
Registrert: 30 nov 2003, 14:02
Sted: Sandvika
Kontakt:

Innovason

Legg inn av Vegar E »

Har hatt en Innovason SY80 i daglig drift i et år nå (Bærum Kulturhus) og vi har ikke hatt noen problemer etter at alle våre systemer var oppe å stå. Faktisk har det vært mindre problemer med Innovason-bordet enn med noe av våre andre analoge miksere dette året. (Amek Recall RN og Soundcraft Serie4).

Jeg må ærlig innrømme at jeg var kjempeskeptisk til å gå digitalt, men nå som jeg er der, er det definitivt ingen vei tilbake!
Vegar Engebretsen
Brukeravatar
kenneth vadset
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 16 jul 2003, 15:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kenneth vadset »

Digidesign Venue!!! Var så heldig å få være 1.mann(så vidt jeg vet) på norsk jord å teste denne live. Bruker for tiden denne på Kristian Valen og er VELDIG fornøyd. Låter kjempefint og det er bare å pøse på medinasjon med masse fete plugins(Pro Tools). Endelig et bord som "føles" analogt i fingrene. Anbefales på det "varmeste" hehehe
fagmann
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Fikk demostert den på Plasa messen og den virket veldig fin! Fint at man kunne resete dataen uten å merke noer særlig på miksern. Men trur kanskje ikke det blir en storselger! Hvem leier du den av? Benum?
toraabe

Re: Digital miksere

Legg inn av toraabe »

Soundcraft Vi6 er vel også en god mikser
Har hørt lyden på den og selv om jeg ikke har jobbet på den så virker den helt grei å arbeide på.
UAnsett vedr brukergrensesnitt synes jeg absolutt at statetec aurus minner meg mest om et godt analogt bord.
Og det er vel ingen tilfeldighet at det er dette bordet som blir installert på operaen...
toraabe

Re: Digital miksere

Legg inn av toraabe »

toraabe skrev:Soundcraft Vi6 er vel også en god mikser
Har hørt lyden på den og selv om jeg ikke har jobbet på den så virker den helt grei å arbeide på.
UAnsett vedr brukergrensesnitt synes jeg absolutt at stagetec aurus minner meg mest om et godt analogt bord.
Og det er vel ingen tilfeldighet at det er dette bordet som blir installert på operaen...

Les stagetec
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: Digital miksere

Legg inn av kleistad »

av store digitale konsoller mener nå jeg soundcraft har dagans beste løsning i vi4/6... 10 minutter opplæring, og så er det plug and play :D
Kristoffer Leistad
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Digital miksere

Legg inn av lydonen »

Jeg lever i den tro at selv om vi ikke har kjøpt verdens beste digitalbord, har vi funnet det som gir mest tilbake per investert krone. A&H iLive har en ytelse som på mange måter kan sammenlignes med en Vi6, og selv om den ikke er like oversiktlig er den utrolig rask å jobbe på, den er lettere å lære/skjønne enn noe annet digitalbord jeg har prøvd og den er utrolig kompakt og hendig. Prisen er veldig hyggelig for små pa-firmaer i distriktene og den låter svinbra.

Det eneste negative er at omtrent ingen andre har sett lyset og satset på denne mikseren. Her må importøren skjerpe seg og få budskapet ut, for mere fornuftig mikser for norske forhold finnes knapt.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen

Re: Digital miksere

Legg inn av Ole Hansen »

Enig i at her må importøren skjerpe seg da den ikke er engang omtalt på deres hjemmeside. Hvor ligger den i pris? Etter det jeg kan forstå mener du at iLive er et godt alternativ til feks M7CL?
Svar