Digital miksere

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Digital miksere

Legg inn av lydonen »

En iLive koster litt mere enn en M7, men ikke mye. Om du tar med i betraktningen at du får med flighter og digital snake i prisen er den heller billigere. litt avhengig av hvor stor kontrollflate du trenger og hvor mye ekstra i/o selvsagt. sender deg en PM med nøyaktig pris.
Edit:Litt nyheter her:
http://www.ilive-digital.com/news_story.asp?view=419
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Digital miksere

Legg inn av Øyvind »

Problemet til Allen & Heat i Norge er vel at de ikke ikke har klart å bygge opp en særlig stor skare av store profesjonelle firmaer som bruker de analoge heller (slik jeg oppfatter det). Det blir mye Midas H1000/2000, MH3/MH4 rundt omkring blant de største, og veldig lite ML5000 for eks. Så når Ilive kommer så kommer det ikke som noen stor bombe på meg at VI6 blir valget hos mange.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Digital miksere

Legg inn av lydonen »

Problemet med ML5000 var at den ikke var like bra som MH3 / H1000 og andre konkurrenter. I tillegg var den altfor dyr.

Dette slipper heldigvis iLive, den låter flott og koster kanskje bare 40% av hva en Vi6 koster, og den har også flere andre ting som taler for seg, som vekt, størrelse og hurtighet. (samtidig som andre ting igjen taler for Vi6 selvfølgelig)

men jeg savner betydelig aktivitet i markedet fra A&H-folka, de sitter på gjerdet mens Soundcraft selger som hakka møkk fordi Lydrommet står på og pusher miksere.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Digital miksere

Legg inn av Øyvind »

Frykter du at Iliven din ikke skal bli like ridervennlig som Vi6-en eller? :P
Forresten interreseant for meg det du sier det der om ML5000. Skal selv bruke den om en måneds tid og er spent på hvordan den er. Har brukt MH4 ved noen anledninger tidligere, og forventer ikke at den skal være fullt så god som den. Men bedre enn LX7 og GB-serien til Soundcraft forventer jeg at den er med alle de funksjonene der...edit: Eller tar for gitt at den er.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Re: Digital miksere

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

Vi har nettop kjøpt oss en ML 5000 40 kanaler. gleder meg til og få den
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Digital miksere

Legg inn av lydonen »

Øyvind skrev:Frykter du at Iliven din ikke skal bli like ridervennlig som Vi6-en eller? :P
Jeg frykter at iLive'n ikke får den posisjonen den fortjener fordi den ikke blir utbredt og gjort kjent for folk. Vi6 har allerede inntatt en posisjon som den kommer til å ha i lang tid fremover, fordi det er en veldig bra mikser som alle kjenner.
I tillegg sliter vi i Norge med en manglende aksept for A&H, som de har dratt med seg fra de gamle GL-bordene. I dag er en GL2400 et like bra verktøy som en GB eller Venice, og en ML4000 kan vel på mange måter matce en MH2. Men det er umulig å få mange folk til å anerkjenne dem likevel. Spør du meg er det mest synsing, men sånn har det blitt. ML5k er på mange måter en helt grei mikser den også, men MH3 blir et strå vassere. Man må skru litt annerledes på en A&H, og mange teknikere kan ikke tenke utenfor boksen sin.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Digital miksere

Legg inn av olegutten »

Hadde A&H valgt å la low sweep mid frekvensen gå litt høyere enn 1 k så ville den fort blitt lettere akseptert. Jeg tar ofte vekk frekvensser mellom 800 og 1,2-3KHz. Da er was nice og Soundcraft bedre enn A&H. Bortsett fra dette har jeg ingenting imot A&H. men velger heller konkurrentene om jeg kan velge av denne enkle grunnen alene........
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Digital miksere

Legg inn av Hans A. Moen »

Jeg tror jeg har en urasjonell frykt for digitale miksere.. En fobi..

mix-o-di-fobi?

Jeg er bare sikker på at det skal kræsje, som windows, hver gang jeg "åpner" en ny kanal.
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Re: Digital miksere

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

liker jo digidesign og soundcratf digitale og da, men skrur mest på analogt, nermere bestemt Midas Legned 3000 eller DDA CS8
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
toraabe

Re: Digital miksere

Legg inn av toraabe »

olegutten skrev:Hadde A&H valgt å la low sweep mid frekvensen gå litt høyere enn 1 k så ville den fort blitt lettere akseptert. Jeg tar ofte vekk frekvensser mellom 800 og 1,2-3KHz. Da er was nice og Soundcraft bedre enn A&H. Bortsett fra dette har jeg ingenting imot A&H. men velger heller konkurrentene om jeg kan velge av denne enkle grunnen alene........

Det er nettopp mid sweepen jeg liker med A&H mikserne at den går såppas langt ned at jeg liker de spesielt godt.
Ofte hvis jeg vil ha litt ekkstra rundt 40-50 og evt tekke fra litt lenger oppe rundt 120 -130 om det trengs.
Dessuten er de oversiktlige og fine å jobbe på. MH3 synes jeg er litt " trang " å jobbe på mht plass.
Knottene er for små og de føles billige ut. Så jeg velger heller en ML5000 / GL 4800 enn en mh3 for å si det sånn.
Eller gamle gode XL 200 er en mikser jeg trives veldig godt med å jobbe på.
For ikke å glemme A&H Gl 4000.
toraabe

Re: Digital miksere

Legg inn av toraabe »

lydonen skrev:
Øyvind skrev:Frykter du at Iliven din ikke skal bli like ridervennlig som Vi6-en eller? :P
Jeg frykter at iLive'n ikke får den posisjonen den fortjener fordi den ikke blir utbredt og gjort kjent for folk. Vi6 har allerede inntatt en posisjon som den kommer til å ha i lang tid fremover, fordi det er en veldig bra mikser som alle kjenner.
I tillegg sliter vi i Norge med en manglende aksept for A&H, som de har dratt med seg fra de gamle GL-bordene. I dag er en GL2400 et like bra verktøy som en GB eller Venice, og en ML4000 kan vel på mange måter matce en MH2. Men det er umulig å få mange folk til å anerkjenne dem likevel. Spør du meg er det mest synsing, men sånn har det blitt. ML5k er på mange måter en helt grei mikser den også, men MH3 blir et strå vassere. Man må skru litt annerledes på en A&H, og mange teknikere kan ikke tenke utenfor boksen sin.

Tydelig at A&H ikke er så poppis som Soundcraft, selv om jeg personlig synes at et A&H bord er lettere å jobbe på enn f.ekc MH3. Audient Aztec er et bord jeg skulle ha likt å jobbe mere med siden det også virker svært oversiktlig slik gamle DDA miksere er ( Aztec er gamle DDA )
Harald Solbakk
Newbie
Innlegg: 19
Registrert: 17 jul 2008, 03:15
Sted: Mosjøen

Re: Digital miksere

Legg inn av Harald Solbakk »

Jeg er amatør og bruker nå A&H MixWizzard (16 ch.) og er fornøyd med den.
Har ikke prøvd noen digitale mixebord enda, men synes denne: http://www.presonus.com/products/Detail ... oductId=52 ser riktig spennende ut.
Ut fra det jeg kan se vil jeg kunne lære å knotte på den også forholdsvis kjapt (hvis alt virker som det skal). Rimelig pris og ikke så tung å bære. :D

Firewirekabel og en PC, så kan en gjøre 16 spor liveopptak også ...
(Et lite aber er at den ikke har kommet i handelen enda) :(
mvh.
Harald Solbakk
En glad amatør
Svar