Yamaha LS9

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Har klådd litt på vår LS9-32 nå og synes den er forholdsvis genial.
Har bare testet med mikk, headset og mp3-låter via USB-penn så grunnlaget for å si mye om lyden er begrenset.
LS9 er identisk med M7CL i navigering og features, og sannsynligvis samme komponenter i signalveien.
Forskjellene er vel at den har mindre kontrollflate og mangler touchskjerm.

USB-avspilleren er genial og kan assignes til f.eks kanal 33 og 34, og man har i tillegg en digital 2-track inn som kan assignes til f.eks kanal 35 og 36. Dvs at du kan ha to avspillere tilkoblet uten å begynne å spise av de 32 mikkingangene.
Flex-eq'ene er supre og gir deg 8 stk 31-bånds eq'er hvor du maks kan bruke 15 av båndene på hver, dette er nok i de fleste tilfeller. Disse kan insertes hvor som helst i signalveien på bordet.
De fire multieffektene virker meget lovende, SPX2000-kvalitet ryktes det og de låter kanonfint.
Som forventet av Yamaha er bygget fjellstøtt og operasjonen helt uten rykkete fadere og blinkende skjermer.
Oversiktlig inputmeter på hver kanal og rask tilgang til alle parametre, manualen er det bare å hive, mikseren er selvforklarende.

Så denne kan anbelfales, samme features til halve prisen av M7CL lar seg høre!!
Mente noen sa den var knotete å mikse monitor på, men det syntes ikke jeg, det burde gå som en drøm
:D
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Arnstein »

Hehe, har du brukt den som ren monitormiks? Gjorde tre jobber med denne i romjula i fjor. Da var det bl.a. ikke mulig å cue'e monitorkurs samtidig som du justerte nivå, pga feil med cue–sel link. Var også litt kluss med lagene. Pluss at mp3/wma spilleren ikke tok alle wma-formater.

Men det kom en oppdatering rett etter jeg hadde brukt den, der dette visstnok er fikset(?). Savnet også dobbel-klikking av ”monitorknapp” for cue'ing(/sel), slik det er på alle andre digitale Yamaha ting. Kanskje dette også er på plass nå?

Hva lydkvalitet angår er jeg ikke noen superfan av digitale Yamaha miksere. Funker supert hvis de ikke blir presset for hardt. Men går du over -12db(FS) på 40 kanaler samtidig blir det hardt og være masterbus. Det er jo ulempen med slik "static bus" struktur, blir trangt i bus’en, etterhvert. Men akk så brukervennlig og stabil, ikke minst.

Har reist med pm5d i 4år, har aldri hatt noe trøbbel med denne, bortsett fra trege fadere når graderstokken kryper under 5grader utendørs. Men håper det blir VI4 eller 6 til sommeren :) men det blir vel på front, eller hva tror du ketil?
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

Arnstein skrev:Hehe, har du brukt den som ren monitormiks? Gjorde tre jobber med denne i romjula i fjor. Da var det bl.a. ikke mulig å cue'e monitorkurs samtidig som du justerte nivå, pga feil med cue–sel link. Var også litt kluss med lagene. Pluss at mp3/wma spilleren ikke tok alle wma-formater.

Men det kom en oppdatering rett etter jeg hadde brukt den, der dette visstnok er fikset(?). Savnet også dobbel-klikking av ”monitorknapp” for cue'ing(/sel), slik det er på alle andre digitale Yamaha ting. Kanskje dette også er på plass nå?

Hva lydkvalitet angår er jeg ikke noen superfan av digitale Yamaha miksere. Funker supert hvis de ikke blir presset for hardt. Men går du over -12db(FS) på 40 kanaler samtidig blir det hardt og være masterbus. Det er jo ulempen med slik "static bus" struktur, blir trangt i bus’en, etterhvert. Men akk så brukervennlig og stabil, ikke minst.

Har reist med pm5d i 4år, har aldri hatt noe trøbbel med denne, bortsett fra trege fadere når graderstokken kryper under 5grader utendørs. Men håper det blir VI4 eller 6 til sommeren :) men det blir vel på front, eller hva tror du ketil?
synes da det:-)
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Arnstein!
Har ikke brukt den som ren monitormikser enda, men ved lab-testing kan jeg i hvertfall cue en mixbuss mens jeg justerer nivå og jeg kan også lytte mens jeg blar opp GEQ og justerer denne.

Dette med dobbeltklikking av monitorknapp var ikke mulig, den bare bladde to sider hvis jeg prøvde det. Men valget av cue-punkt er allikevel aldri langt unna.

jeg har vært kjempefan av 01V96 i hverfall, får se når vi får real-life testet LS9'en, kø i bussene er ikke artig, jfr Crest X8.

VI4?? Fortell!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Arnstein »

Liker å ha monitor cue/sel knappene fremme hele tiden, slik de er på...ja, de fleste andre bord. Gammel vane. Kan jo bruke custom layer'et, men det går lett på bekostning av tilgjengelige kanaler igjen. Liker jo å ha så mye som mulig tilgjengelig til én hver tid. Syns det er merkelig at de ikke har tatt med denne dobbelklikke funksjonen på denne mikseren.

VI4 ja, kort fortalt en VI6, uten den siste seksjonen på kontrollflaten. Er vel ikke lansert enda, har bare hørt noen rykter av Espen Andersen. Blir vel investert i bl.a. en slik VI modell her før sommeren kommer, håper vi
:D
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

VI4 høres spennende ut, men å få investert i en sånn før sommeren kommer når den ikke har blitt vist enda er vel et håp som henger i en tynn tråd..

Høres ut som om alle trøndera er mellomfornøyde med PM5D, blir vel noen brukte til salgs om ikke lenge tenker jeg.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

lydonen skrev:VI4 høres spennende ut, men å få investert i en sånn før sommeren kommer når den ikke har blitt vist enda er vel et håp som henger i en tynn tråd..

Høres ut som om alle trøndera er mellomfornøyde med PM5D, blir vel noen brukte til salgs om ikke lenge tenker jeg.
de er mye ute på jobb for oss enda...åge og dde har vær sin ute på tur,så de gjør 100+ jobber pr år...tror kanskje dm2000 ryker først...men liker den også jeg da
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Joda, PM5D'ene deres er ute og gjør jobber, men sa ikke en viss Trondheims-guru at bordet "låt som en svamp" da?
Og hverken ketil eller Arnstein virker forelska, og det bør man jo være hvis man skal gjøre 100+ jobber per år??

Jeg ville aldri kjøpt brukt PM5D etter de labre kritikkene her hjemme men heller gått for VI6, VI4, Venue eller kanskje iLive? En pent brukt Innovason? Eller UMX.96 når den kommer...eller kanskje ikke... LOUD technologies sine digitalbord :roll: :roll: :roll:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

lydonen skrev:Joda, PM5D'ene deres er ute og gjør jobber, men sa ikke en viss Trondheims-guru at bordet "låt som en svamp" da?
Og hverken ketil eller Arnstein virker forelska, og det bør man jo være hvis man skal gjøre 100+ jobber per år??

Jeg ville aldri kjøpt brukt PM5D etter de labre kritikkene her hjemme men heller gått for VI6, VI4, Venue eller kanskje iLive? En pent brukt Innovason? Eller UMX.96 når den kommer...eller kanskje ikke... LOUD technologies sine digitalbord :roll: :roll: :roll:
Dårlige erfaringer med TT24?

Nå har jo Loud kjøpt Martin Audio, så nå er det samme folka som eier Mackie, EAW, Ampeg og Martin Audio.
Brukeravatar
Arnstein
Newbie
Innlegg: 49
Registrert: 28 mai 2004, 19:45
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Arnstein »

lydonen skrev:Joda, PM5D'ene deres er ute og gjør jobber, men sa ikke en viss Trondheims-guru at bordet "låt som en svamp" da?
Svamp ja, blir som som sagt trangt i utgangen. :oops:

Var på VI6 demo her under bylarm, og etter hva jeg husker er en av fordelene med VI4/6, Digico, Innovason m.f. er at de har floating point bus struktur. Dette gjør at de har over 1400db(!) headroom på bus'ene. Ingen fare for kø her nei.
lydonen skrev:Og hverken ketil eller Arnstein virker forelska, og det bør man jo være hvis man skal gjøre 100+ jobber per år??
Forelska?? :D Vi gjør ikke akkurat 100+ konserter med dde pr år, og jobber 23timer i døgnet; fordi vi er forelska....er nok helt andre grunner til det. Bruker 5d'n mest fordi den er svært stabil og kjapp og jobbe på. Har jobba på de fleste digitalmiksere på markedet, og drømmen hadde jo vært en stabil sy40, eller D1. Men de ligger jo en del over i pris.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Helge A. Bentsen skrev:
Dårlige erfaringer med TT24?

Nå har jo Loud kjøpt Martin Audio, så nå er det samme folka som eier Mackie, EAW, Ampeg og Martin Audio.
Tja, erfaringene med TT er blandede :wink:

Loud bare kjøper og kjøper, og glemmer å få ut varer!! Når skal de få lansert den forbanna UMX.96???
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Arnstein skrev: Forelska?? :D Vi gjør ikke akkurat 100+ konserter med dde pr år, og jobber 23timer i døgnet; fordi vi er forelska....er nok helt andre grunner til det. Bruker 5d'n mest fordi den er svært stabil og kjapp og jobbe på. Har jobba på de fleste digitalmiksere på markedet, og drømmen hadde jo vært en stabil sy40, eller D1. Men de ligger jo en del over i pris.
Så den egentlige grunnen til at man bruker PM5D er mangelen på alternativer. Ser jo logikken i det i DDE-sammenheng.

Men hvorfor ikke dra rundt på Åge-tur med XL3 eller noe annet morsomt på front, her skal det jo være full retro uansett, hvorfor PM5D også der?
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

vår xl3 er en 40 ch,mens pm5d er 48+4 stereo...og 200 kg lettere ikke minst:-)tror åge er over 40 ch

når det gjelder digitale miksere, så har jeg kun brukt dm2000 og pm5d nok til å kunne uttale meg m sterk arroganse..synes det er genialt til sitt bruk,og det er ikke slik at de låter piss, men sammenlignet med xl3 så...ihvertfall når man har null peiling på digitalmiksere i begynnelsen av en tur og gainer på som om det sku vært xl3..har ved flere anledninger fått ros for lyden v bruk av slik en digital mikser.(og endel ris hihi)

en annen ting er hvor mange fulle idioter hører forskjell på pre amper og annet dill?
ketil nicolaysen
Active Member
Innlegg: 139
Registrert: 12 jun 2006, 02:30
Kontakt:

Legg inn av ketil nicolaysen »

med fare for å gjenta meg selv....hvordan sjekker/tuner lydmannen anlegget når han har digital mikser?
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

ketil nicolaysen skrev:har ved flere anledninger fått ros for lyden v bruk av slik en digital mikser.
Flott, æres den som æres bør!!
ketil nicolaysen skrev:en annen ting er hvor mange fulle idioter hører forskjell
Så sant som det er sagt, men mene noe skal de liksom uansett!!

:wink:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar