Lydtekniker eller Lydmann?????

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Etter å ha lest dette, vil du fremdeles kalle deg lydtekniker?

Ja
28
85%
Nei
1
3%
Vet ikke
4
12%
 
Stemmer totalt: 33

Brukeravatar
Johan Berntsen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 18 jun 2003, 11:30
Sted: Oslo

Lydtekniker eller Lydmann?????

Legg inn av Johan Berntsen »

Hva vil du kalle deg?

Selvmord, vil noen kansje hyle men tenk over hva jeg skriver.

Hvor mange mennesker som bedriver lyd er en komplett tekniker? Og ikke minst vet hva det innebærer?

Eller kan det kansje deles inn i flere kategorier?

Jeg mener det er viktig å tenke på hva vi er flinke til.

Her er noen forslag:

FOH: har teft for musikk og liker best å leke med mikseren på FOH.
System: Elsker å stacke PA og sover med manualen til XTA under puten
Scene: Du har et ryddig hode og har alltid irritert deg over at kablene som står i luftstrekk rett i ansiktet på vokalisten.
Monitorlyd: Han som på pur faenskap alltid mikser lyd i flere høytalere på en gang og som aldri er ute i salen fordi han tror det vanker pest på FOH.

I tillegg så er det mennesker som bygger systemer slik at det enkelt å koble opp skiten vi jobber med. Det er også mennesker som lager kabler, paneler, rack ikke minst mennesker som har egenskapen til å plannlegge vår arbeidsdag.

Jeg mener på dette grunnlag at det er ikke mange som kan kalle seg lydtekniker.

Hva er du? Jeg er ikke det. Kan knapt kalle meg lydmann!!!
Brukeravatar
Lulu
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 14 nov 2003, 19:02
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg inn av Lulu »

Hva er det du vil frem til?

Men pr. i dag er hverken lydmann / lydtekniker skjermede titler,
men tror kanskje at om du kaller en forfatter for bokstavmann vil han rynke på nesa....
HURRA!
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Her må jeg hive meg på. I enhver jobb er det viktig å være allsidig. Som dere vet vil dette si at jo flere sider av ett yrke du kan både praktisk og teoretisk, jo flere muligheter har du innenfor dette yrket. I vår lille lydverden er det stort sett mange måter å tilegne seg kunnskaper på. Et stort arkiv finner vi jo selvsagt på nettet, men det hjelper også selvsagt å spørre andre i bransjen. Jeg ser på det slik at en kan aldri bli utlært i noe som helst. Enhver sak har mange innfallsvinkler...og vi må nok leve lenger skal vi få med oss alt..
Det som fremstår for meg som viktig her er ikke nødvendigvis hva slags tittel du gir deg selv, men heller hvordan du faktisk utfører den jobben du (forhåpentligvis) tar penger for å utføre... Jeg titulerer meg selv for lydtekniker. Det vil ikke nødvendigvis si at alt jeg gjør innenfor denne tittelen er riktig, eller bra nok for andre, men jeg sitter i alle fall igjen med en tittel som enkelte utenforstående (folk utenfor bransjen) kan kjenne igjen og kanskje skjønne litt av hva en driver med, mens andre igjen ikke har filla av anelse om hva en lydtekniker faktisk har som levevei.. :D
Sist redigert av John Idar Bakke den 06 jan 2004, 01:48, redigert 2 ganger totalt.
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

lydtekniker!!!!! :twisted:
Sist redigert av Truls G. Skjæveland den 08 jan 2004, 13:16, redigert 1 gang totalt.
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

jajamen..ser allerede at 2 av 3 da tillater seg og titulere seg som Lydtekniker!!??
:lol:
Ingenting i veien med selvtillitten hvertfall!
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Hei Truls. Så fint med rettskriving.. :D

J
Sist redigert av John Idar Bakke den 08 jan 2004, 22:20, redigert 1 gang totalt.
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Det er sagt og skrevet mye om dette med hva man egentlig kan kalle seg. Som det ble nevnt tidligere her så kan jo arbeidsoppgavene være mange og varierte. Selv foretrekker jeg å skille mellom lydtekniker og system-tekniker, siden det ofte er store forskjeller her. Man kan selvfølgelig være litt begge deler, men de fleste er nok flinkest på det ene eller det andre.
Har merket meg en del uerfarne "teknikere" som starter med å kalle seg lydmann, for deretter å gå over til "tekniker" når man har lært mer.

Generelt tror jeg det hadde vært positivt med en slags "betegnelse" på når man kan kalle seg lydtekniker. Slik det er nå er det alt for mange som feilaktig bruker uttrykket, og som dermed er med på å svekke tilliten til de som virkelig er lydteknikere!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
...... @ SL
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 08 jan 2004, 13:14

Legg inn av ...... @ SL »

Det som skremmer meg er at det faktisk finnes folk der ute som lurer på hva de skal kalle seg............ Også det faktum at det kan være gjenstand for diskusjon....Sorry John Idar :wink:
Brukeravatar
Børre Leinebø
Active Member
Innlegg: 52
Registrert: 05 aug 2003, 17:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Oppgitt

Legg inn av Børre Leinebø »

Har du jobb, så er det vel samma søren hva du kaller deg. Folk vet hvem du er og driter i resten. De vet hva du står for og kan.
Om du ikke har jobb forstår jeg at man sliter med å finne ut hva man skal kalle seg, men der mener jeg stort sett at MASEKRÅKE passer godt i denne bransjen.

Så var det sagt fra meg :)
Brukeravatar
Johan Berntsen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 18 jun 2003, 11:30
Sted: Oslo

Legg inn av Johan Berntsen »

...... @ SL skrev:Det som skremmer meg er at det faktisk finnes folk der ute som lurer på hva de skal kalle seg............ Også det faktum at det kan være gjenstand for diskusjon....Sorry John Idar :wink:
Jeg vil poengtere pga dette sitat at jeg vil ikke provosere eller at jeg prøver å finne ut hva jeg kan eller vil kalle meg!!!! Det jeg ville oppnå med dette innlegget var å sette fokus på at det er ulike veier å gå innenfor denne bransjen. Det er viktig å vite at vi alle har forskjellig fokus og prioriteringer innenfor fagfeltet, og jeg ønsker at vi alle kan bli mer beviste på dette slik at vi feks får flere flinke systemteknikere i Norge. Beklager hvis ordlyden i innlegget var provoserende eller uriktig i forhold til mitt poeng.

MVH Johan Kristian Berntsen, Lydmann
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Kristian skrev:
...... @ SL skrev:Det som skremmer meg er at det faktisk finnes folk der ute som lurer på hva de skal kalle seg............ Også det faktum at det kan være gjenstand for diskusjon....Sorry John Idar :wink:
Jeg vil poengtere pga dette sitat at jeg vil ikke provosere eller at jeg prøver å finne ut hva jeg kan eller vil kalle meg!!!! Det jeg ville oppnå med dette innlegget var å sette fokus på at det er ulike veier å gå innenfor denne bransjen. Det er viktig å vite at vi alle har forskjellig fokus og prioriteringer innenfor fagfeltet, og jeg ønsker at vi alle kan bli mer beviste på dette slik at vi feks får flere flinke systemteknikere i Norge. Beklager hvis ordlyden i innlegget var provoserende eller uriktig i forhold til mitt poeng.

MVH Johan Kristian Berntsen, Lydmann
Det er klart en forskjell, på lydmann og system teknikere.
Noen er veldig dyktige på å skru lyd på konsert. Andre er noen konger på å få PA riggen til å låte kanon. Disse vil jeg klart kalle systemteknikkere.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
...... @ SL
Newbie
Innlegg: 8
Registrert: 08 jan 2004, 13:14

Legg inn av ...... @ SL »

Kristian skrev:
...... @ SL skrev:Det som skremmer meg er at det faktisk finnes folk der ute som lurer på hva de skal kalle seg............ Også det faktum at det kan være gjenstand for diskusjon....Sorry John Idar :wink:
Jeg vil poengtere pga dette sitat at jeg vil ikke provosere eller at jeg prøver å finne ut hva jeg kan eller vil kalle meg!!!! Det jeg ville oppnå med dette innlegget var å sette fokus på at det er ulike veier å gå innenfor denne bransjen. Det er viktig å vite at vi alle har forskjellig fokus og prioriteringer innenfor fagfeltet, og jeg ønsker at vi alle kan bli mer beviste på dette slik at vi feks får flere flinke systemteknikere i Norge. Beklager hvis ordlyden i innlegget var provoserende eller uriktig i forhold til mitt poeng.

MVH Johan Kristian Berntsen, Lydmann
Ta det helt med ro berntsen, du har ikke provosert noen. Men jeg tror det var endel som misforsto hva du mente. Spesielt han som synes at det er alt for mange som feilaktig kaller seg lydtekniker.........og ikke nok med det; de svekker også tilliten til de som ER lydteknikere.........

Mvh Han som på pur faenskap alltid mikser lyd i flere høytalere på en gang og som aldri er ute i salen fordi han tror det vanker pest på FOH.
:wink:
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Tittel !

Legg inn av Hoba »

Jeg vil vel si at Knottpøbel er dekkende for mange ! ! ! :-)
Eller kanskje ikke det nei ! ! ! ???

Mvh

BacklineMogul Hoba
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tittel !

Legg inn av John Idar Bakke »

Hoba skrev:Jeg vil vel si at Knottpøbel er dekkende for mange ! ! ! :-)
Eller kanskje ikke det nei ! ! ! ???

Mvh

BacklineMogul Hoba
Endelig en som har skjønt tegninga her! Hvordan går det med magliten Hoba?
J
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Apropos titler.
I 1986 var jeg i Søvik med Stage Dolls.
En av de lokale bærehjelpene snuste rundt oss hele tiden, og det toppet seg da han så at vi fikk get-in mat. (Ikke vanlig på den tiden)

Da meldte han følgende :
Fy fa'an, dere har det godt dere groupies !!!

Mvh

Sjefsgroupie # 1
Svar