Fremtidig russ

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Balare
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 26 mai 2006, 14:32
Sted: Oslo

Fremtidig russ

Legg inn av Balare »

Hei!
Jeg er helt ny på denne siden, og etter å ha surfet noen få sekunder har jeg fått inntrykk av at flertallet ikke akkurat "digger" russen som kliner anlegg på taket uten å ha noen som helst peiling på hva de driver med. Allikevel er jeg fristet til å komme men noen spørsmål både om lyd og holdningene deres til russen.

Jeg forstår veldig godt at mange rister på hodet og kaller det for idioti når russen glatt punger ut 200000kr for anlegg som de skal slenge oppå bussen sin. Bærumsungdommen(eikeli) er kjent for å ha de "feteste" bussene, og det er de som oftest betaler mest for russetiden. En buss som het Spektrum i år bestod av gutter som endte opp med å betale over 30000kr for russetiden. De hadde bra anlegg(Turbosound Aspect/TSW-218 16+16+8) og alt det der, men jeg syns det hele er litt latterlig med tanke på at de kun hadde en dugnad..

Gjengen jeg er sammen med er veldig klare for å få en bra buss med et anlegg som kan spille fletta av anleggene til glætte typer som bare spør pappa, og ikke gidder å jobbe for det de skal være med på! Vi, på vår side, er godt i gang med dugnader og pengene kommer faktisk lettere enn det vi hadde trodd(grunnet bra innsats). Dere må gjerne si at det er barnslig å ikke heve seg over sånne typer, men det hadde vært så sykt deilig å se ansiktene deres når vi står der med en/et minst like tøff buss/anlegg samtidig som vi vet at vi har brukt mindre enn halvparten enn dem tatt fra egen("egen" i deres tilfelle) lomme.

Det er derfor jeg spør dere om dere har noen bra anlegg å anbefale! Lurer også på nyttige sider man kan bruke!? Veldig mange leier fra http://www.konsertsystemer.no, men jeg sitter med et inntrykk av at de tar VELDIG mye for anleggene sine(kanskje ikke så rart med tanke på at de får leid ut alt uansett). Jeg lurer også på hvordan det kunne vært å leie fra evt. Sverige eller Danmark,og om noen av dre har peiling på dette!?

Jeg blir imponert over kunnskapene til mange av dere og håper på nyttige svar, selv om den som spør er en 18år gammel gutt som gleder seg til russetiden! :lol:
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

hmm.

Legg inn av Espen Hammer »

vel... som lyd teknikker... så skal jeg ikke uttale meg.. men som privat person.. synes jeg det er latterlig. menne.. viss du først skal gjøre det, så sjer jeg helst at du klarer å knuse de der pappa guttene. Er noe jeg ikke klarer, så er det slike folk altså.

Lykke til.

har forsåvidt ingen tips til deg, ettersom jeg aldri har vært, eller kommer til å være i nærheten av en slik buss.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Årets lydbuss var i år ikke en konsertsystemer buss.

Men en Lacoustic Dvdosc buss fra Osloaudio.

Tipper at dere kan få til en fin avtale med Klaastad i Osloaudio om dere er ute i godtid før neste år.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Balare
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 26 mai 2006, 14:32
Sted: Oslo

Legg inn av Balare »

takk for svar..
Bussen du referer til er nok jentebussen OC's finest som vant kåringen på tryvann..Hørte anlegget da de spilte på Tusenfryd og ble imponert over lydkvaliteten! L'acoustics spiller sykt bra i forhold til mye annet, og dette gjør at de ofte stikker av med seieren når de beste anleggene skal kåres. I 2005 vant "The Crib" i Stavanger med L'acoustics på taket. Anleggene er ikke kjent for å "trøkke" mest, men har et rykte på seg for å ha et lydbilde mange av de andre kan drømme om. Aner du noe om prisnivået når det gjelder L'acoustics? Har blitt imponert over busser som bruker Nexo Alpha(M3,B1,S2)..Noen som kan fortelle litt +- om disse til en som ikke er på langt nær like "rutta" som dere ser ut til å være? Har sett at det er litt prat om Nexo her og der, men det brukes ofte uttrykk som forblir litt mystiske for meg!
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

Joda..Nexo er fint fint det....

MEN nå er det jo mange vurderinger som må taes i betraktning her... Lydkvalitet på systemet er en ting..

Hvor mye strøm riggen trenger (Digitale amper bruker mye mindre sammenligna med f.eks Crown MA og denslags),

Vekt på riggen (er vel begrensa hvor mye taket til bussen tåler)

Begrensning på antall kasser...?

Må riggen flyes...?(kan det være at leie prisen på riggen bli lavere om riggen stables..? slipper da å leie fly hardware)
Balare
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 26 mai 2006, 14:32
Sted: Oslo

Legg inn av Balare »

hmm..Begrensningen for russen er 40 kasser(max tillatt på alle treff). Derfor er vekten sjelden et problem. Om riggen skal flyes er en smakssak , men etter min mening så pleier dette ofte å se veldig bra ut! Det du sier om strøm er litt fjernt for meg..kan et kurs arrangeres? :D
Balare
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 26 mai 2006, 14:32
Sted: Oslo

Legg inn av Balare »

Har snakket litt med bror nå og henger endelig med på det du sa om digitale amper!burde egentlig skjønt det selv men..Hvor mye strøm anlegget trekker pleier egentlig heller ikke å være et problem med tanke på at det verste som kan skje er at man må leie et større aggregat(noe hengerfestet på bussen vår er i stand til)
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Gi meg 500 000 kr, så skal jeg alltids klare å fikse bra lyd. :D
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Er ikke så vanskelig å overgå dV-DOSC da, bare å leie inn V-DOSC :)
Mvh
Joachim Venberget
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

D&B J...?
fins det D&B J flate å oppdrive i norge nå?
det tror jeg virkelig kunne vært en killer
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Har ikke hørt om no d&b J series i Norge enda.
Er vel ett såpass stort system at det er litt overkill for de fleste her tillands.
Mvh
Joachim Venberget
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Morten Bakke i D`light har vel kjøpt J sub vet jeg. Visstnok først ut i skandinavia, men vet om noen firmaer som har fattet interesse for systemet.
Balare
Newbie
Innlegg: 11
Registrert: 26 mai 2006, 14:32
Sted: Oslo

Legg inn av Balare »

Er det noen som har noe erfaring med å leie fra f.eks Sverige? Burde ikke prisene være litt mer vennlige der, enn de har en tendens til å være i Norge?
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Joachim skrev:Er ikke så vanskelig å overgå dV-DOSC da, bare å leie inn V-DOSC :)

40 bokser med Vdosc. Hmmmmm artig :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Pål Michael Bratås
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 15 feb 2005, 11:26
Sted: Oslo

Legg inn av Pål Michael Bratås »

Hei Balare!

Jeg jobber i Konsertsystemer AS.
Angående lydkåring: Vi vant med Meyer M2D/700HP i Stavanger i år, og vant 1 og 2 plass på Tryvann i fjor (Meyer og JBL).

Jeg tror trenden fremover kommer til å bringe flere anlegg hvor kvalitet går foran kvantitet. Dette så vi jo i år, Med DvDosc og M2D. Disse riggene spiller ikke like kraftig som noen andre rigger gjør, men låter utrolig fint, om riktig justert.

Lykke til med planleggingen fremover!
PM, tlf +47 951 00 515
Svar