YAMAHA M7CL

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Mads Størkersen skrev:
lydkailln skrev:Er det virkelig bare en person på forumet som har brukt en sånn M7CL :?:
Har brukt den jeg og.

Men min far sa alltid at dersom man ikke hadde noe hyggelig å si...
Fortell, fortell.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Da vi vurderte å anskaffe et digitalbord nylig stilte vi oss dette spørsmålet:
Kunne vi presentert dette bordet på FOH eller MON på en midsize festival?

M7CL falt i gjennom på begge områdene, vi vurderte rett og slett bordet som litt for plastic og for lavt ansett i bransjen. Vi tror tilreisende teknikere ikke ville sagt "YES" til M7CL.

Minimum å presentere på slike posisjoner var Innovason SY48, PM5D og slikt slik vi vurderte det.

Konklusjon: Vi venter på UMX.96 eller et fornuftigere bord uten innebygde preamper, ser for oss en fulldigital stageboks med digital tilkobling til FOH og MON-kontrollflatene, det er det vi trenger!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydkailln
Active Member
Innlegg: 65
Registrert: 10 apr 2005, 01:55
Sted: steinkjer
Kontakt:

Legg inn av lydkailln »

Har brukt innovason en gang, vet ikke om at jeg helt fikk fot av den jeg. Synest faktisk at DM1k spiller bedre eller ihvertfall veldig annerledes.
hælsing i frå Odd Eystein Noem ifrå Steinkjer
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Tror nok du kan forvente lydkvalitet ála DM1K i M7CL.

jeg har aldri brukt hverken Innovason eller M7CL, men Innovason er forholdsvis ridervennlig og et bord mange kan. Alle tilbakemeldinger jeg har hørt sier også at det låter veldig bra og er genialt å bruke (bortsett fra deg da)
M7CL'en savner vel kvalitetsfeelingen og den generelle aksepten i bransjen, men for alt jeg vet låter den like bra skjønt mange regner SY-maskinene som mere vellydende enn PM5D, som jo er et strå vassere enn M7CL.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Brukte m7cl i helga, og var grei den, veldig fin og oversiktlig skjerm.

Litt trykking blir det jo, men du har jo eit hav av muligheter.

Til prisen å seie så er miksaren heilt genial, 48 kanaler og 16 auxer er heilt topp. Innovason er nok sikkert bedre med koster jo og ein god del meir.

På dei største festivalene er nok miksaren for liten, men kor mange er det her i landet som leverer til dei største festivalene? Vil nok seie at m7cl ligg i samme leie som MH-3.

Gjorde FOH i Oslo konserthus for 2 ukersidan, fyrste jobben på PM5D utan så mykje å ha sett bilder av den. At det var uvant, det var det jo, men det tok berre litt lengre tid enn vanlig.

Ellers så er M7CL så lett å bruke at du skal ha ein god grunn for å ikkje kunne godta den på ein produksjon. Framtiden er digital gutter, så det er berre å hoppe i det, trening gir mester.

Sikker og mange lydteknikarar her som har kjefta på lysmannen for at han ikkje kan bruke HOG 1000 istaden for Pearl eller Grandmad, eller?
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Gode poeng Trond!

Snakkes om 1 år så ser vi hva dig,bord som har slåttt gjennnom.
Jeg og elsker Innovason men de blir en egen kategori pg a pris.
Yamaha får jeg til og så M7CL skal prøves live.
Mvh
Joachim Venberget
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Legg inn av Anders Svinndal »

Trond skrev: Gjorde FOH i Oslo konserthus for 2 ukersidan, fyrste jobben på PM5D utan så mykje å ha sett bilder av den. At det var uvant, det var det jo, men det tok berre litt lengre tid enn vanlig.
Bare til opplydsning: Oslo Konserthus har en Digico D5 :wink:

Forøvrig synes jeg M7'en er utrolig mye mikser for pengene, - og den ultimate digitalmikseren har jeg ennå ikke sett (Kanskje den nye Midas'en kan være i nærheten...).

Anders
Sist redigert av Anders Svinndal den 28 feb 2007, 18:50, redigert 1 gang totalt.
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Bare for å pirke litt så har Oslo Konserthus iallfall to Digico D5 om det ikke står en D5 i studio dems også.
Brukeravatar
fhl
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 20 sep 2005, 10:43
Sted: Jessheim

Legg inn av fhl »

JAVELL!

Du tror vel ikke de kaster rundt seg med mixere ettersom hva artistene vil ha ell?

Tror faktisk de har flere jeg da men...


Hvem bryr seg.

De bruker ikke de der 24/7 veitdu.
Finn Harald Larsen

Tlf 97 61 78 78
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Legg inn av Anders Svinndal »

Kristian Fosshagen skrev:Bare for å pirke litt så har Oslo Konserthus iallfall to Digico D5 om det ikke står en D5 i studio dems også.
Hvis noen har behov for detaljene så har Oslo Konserthus 2 stk. Digico D5, ja. En står permanent i store sal. Den andre finnes i et studio i tilknyttning til lille sal, og kan flyttes over til store sal og brukes som monitormikser ved behov.

PA-mikseren i lille sal er en Soundcraft Spirit 324 live digitalmikser.

Ut over det finnes det en liten Spiritmikser som brukes til mindre ting som taleanlegg i foajeen etc.

Ligger også en gammel Soundcraft 200B og en Samson-mikser og slenger på et lager :wink:

Alt annet enn dette er enten innleid eller medbragt av artistene.

Anders

PS: Ja, og så har NRK et eget studio der med en Studer (tror jeg...) analog mikser...
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

http://home.c2i.net/avico/K_OK.htm

Studer 928. Dårlig mikser, selger kun på navnet.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

På hvilket grunnlag kan du si det er en dårlig mikser?
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Joachim skrev:På hvilket grunnlag kan du si det er en dårlig mikser?
Har snakka med gutta som bruker den mikseren, de hadde mange stygge ord å komme med. Vurderte nemlig et kjøp av en sånn mikser for noen måneder siden
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Dvs Krinken? De sutrer jo over alt som er analogt for tida...
Men jeg aner ikke jeg, bare nyskjerrig. Har sjeldent hørt noe negativt om Studer.
De kan kansje ha litt sære design og oppbygning men pleier jo å virke da..
Mvh
Joachim Venberget
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Legg inn av Anders Svinndal »

Helge A. Bentsen skrev:http://home.c2i.net/avico/K_OK.htm

Studer 928. Dårlig mikser, selger kun på navnet.
Mulig det, Helge. :roll: Personlig har jeg ikke sett denne mikseren noe annet sted enn i nevnte NRK-studio, og langt mindre skrudd på den, så jeg lurer vel litt på om den har solgt noe særlig mer pga. navnet.

Når det gjelder skepsisen fra NRK-teknikerne går vel dette delvis på at mikseren ikke har de mulighetene som kreves for å gjennomføre en større TV-produksjon i Konserthuset. I slike tilfeller gjøres lydproduksjonen fra en av NRK's lydbusser. På den annen side ville det vel være vanskelig å forsvare å ha en Oxford e.l. stående fast i Konserthuset med tanke på hvor mange (eller rettere sagt få...) større produksjoner som gjennomføres derfra i løpet av året. Til filharmonikonsertene som sendes på radio hver uke gjør den vel jobben, - tviler på at den er noe dårligere eller bedre enn andre miksere i samme klasse.

Forøvrig synes jeg diskusjoner om hvorvidt en mikser er bra eller dårlig er svært overvurdert i forhold til alle de andre faktorene som etter min mening har langt større betydning for om lyden blir bra eller ikke. (F.eks. akustikk, spilleteknikk, instrument, mikrofonplassering, mikrofontype, overhøring, akustikk osv. (Ja, jeg skrev med vilje akustikk to ganger!!)) Kan ikke si jeg opplever så veldig stor forskjell på en Soundcraft, Midas eller Yamaha i samme klasse.

Regner med at noen er veldig uenig med meg i dette, så bare kom igjen. Debatten er åpnet :)

Anders
Svar