The future

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar

Hva bringer fremtiden oss?

Mere SP systemer
11
33%
Mere tunge amprack
2
6%
Mere lettere amprack
19
58%
Fremtiden bringer lite nytt
1
3%
 
Stemmer totalt: 33

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Husker godt Hilite, det hang en rigg på en klubb i Alta tror jeg. Grei PA forsåvidt.

Du får kose deg på DumDum da vettu, sikkert lurt å ikke legge ut noe internt om crewet her ja
:wink:
Og M2D er vi enige om plutselig også ja, det er jo bra!!

Lydsystemer hadde jo PAS-rigg og så ble det vel Adamson før de overtok EAW.
Ser på hjemmesida til Audionor at de startet i 1995, så du har rett der. Så de hadde Vienna II til og med? Skrudde på den miksen noen ganger, fryktelig svært bord i hvertfall! Og jeg er ikke i slekt med Trond nei...

Det jeg vet er at KF850 kom i 1985, jeg er ikke sikker på om 650 kom samtidig eller senere. Hjelpe meg som de kassene har stått seg
:D
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev:Husker godt Hilite, det hang en rigg på en klubb i Alta tror jeg. Grei PA forsåvidt.

Du får kose deg på DumDum da vettu, sikkert lurt å ikke legge ut noe internt om crewet her ja
:wink:
Og M2D er vi enige om plutselig også ja, det er jo bra!!

Lydsystemer hadde jo PAS-rigg og så ble det vel Adamson før de overtok EAW.
Ser på hjemmesida til Audionor at de startet i 1995, så du har rett der. Så de hadde Vienna II til og med? Skrudde på den miksen noen ganger, fryktelig svært bord i hvertfall! Og jeg er ikke i slekt med Trond nei...

Det jeg vet er at KF850 kom i 1985, jeg er ikke sikker på om 650 kom samtidig eller senere. Hjelpe meg som de kassene har stått seg
:D
OK, skal vi begynne krangle igjen? :lol: :lol:
HilLite var vel ikke direkte OK som PA. Klubben jeg refererte til var det no små men sikkert kule jazz konserter etterhvert mens jeg bodde i London med bl.a Paolo som tekniker, men stort sett bare feite DJs. http://www.jazid.no Toppene kom først passivt så kom mkII aktivt. Skjønner ikke helt hva som var i Alta, det burde jeg ha visst om. Kan ikke huske noe om ett slikt system bli sendt opp dit, men hjelp gjerne mine små grå...
du kan prøve og søke her på HiLite og JohnDee. De hadde ett sånt system en periode, men lurer på om mye ble sletter der pga en del interne uttalelser, og de kom ikke fra meg! Jeg er vel kansje en av de som vet mest om saken siden jeg var fast tekniker der i begynnelsen...

Irriterer bare vettet av meg at jeg ikke finner gravitasjon her i dag, må ha lagt den igjen på den andre ranchen,kreves sitt og holde på to rancheros og jobbe i oslo skal jeg si deg.
Var ei heller noe internt jeg hadde tenkt og legge ut her, sku tatt seg ut.
Var bare det med at crewet fikser det vel... Uansett om det er han gamle eller nye FOH teknikeren..

Vienna var kansje svært i norge på den tida men er ikke noe større enn midaser rundtom. Hva var forskjellen på Vienna I og II ?? Ganske essensielt spør du meg, CAC hadde to stk I.

Når det gjelder 650 og 850 ble jeg så nyskjerrig jeg sendte en mail til Terje får å sjekke om han fulgte med i historietimene sine.
Mvh
Joachim Venberget
Jørgen Stene

Legg inn av Jørgen Stene »

Hei !!

Etter hva jeg husker hadde Lydsystemer AS Turbosound TSE-211/215 og TMS-3/TSW-124 før de byttet til Adamson.

Forskjellen på HiLite MK1 og MK2 er ikke aktiv eller passiv, MK2 har et bedre horn/tweeter. De ble bygget om til 2-veis topper bare på John Dee før de ble byttet til Floodlight. HiLite låter greit nok med en del tuning, men ikke mer en det.

Forskjellen mellom Vienna 1 og 2 er at på V2 kan du rute de 8 VCA`ene til 2 VCA subgrupper ( A eller B ).

På V1 er Aux 1-2 valgbar Pre/post på felles bryter, 3-6 Pre/post på felles bryter, 7 fast på post og 8 Pre/post på egen bryter. Alle Aux`ene har av og på bryter. ( konstruktørene må jo ha vært ute på dop når de laget Vienna 1 )

På V2 er alle valgbare pre/post . Det som var av/på bryter på V1 er på V2 blitt pre/post velger , og det som var pre/post velger har blitt av/på velger. Det ble jo et bedre resultat, men det er vel kansje verdens største og tyngste mikser med bare 8 Aux`er.

Jørgen Stene
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Jørgen Stene skrev:Hei !!

Etter hva jeg husker hadde Lydsystemer AS Turbosound TSE-211/215 og TMS-3/TSW-124 før de byttet til Adamson.

Forskjellen på HiLite MK1 og MK2 er ikke aktiv eller passiv, MK2 har et bedre horn/tweeter. De ble bygget om til 2-veis topper bare på John Dee før de ble byttet til Floodlight. HiLite låter greit nok med en del tuning, men ikke mer en det.

Forskjellen mellom Vienna 1 og 2 er at på V2 kan du rute de 8 VCA`ene til 2 VCA subgrupper ( A eller B ).

På V1 er Aux 1-2 valgbar Pre/post på felles bryter, 3-6 Pre/post på felles bryter, 7 fast på post og 8 Pre/post på egen bryter. Alle Aux`ene har av og på bryter. ( konstruktørene må jo ha vært ute på dop når de laget Vienna 1 )

På V2 er alle valgbare pre/post . Det som var av/på bryter på V1 er på V2 blitt pre/post velger , og det som var pre/post velger har blitt av/på velger. Det ble jo et bedre resultat, men det er vel kansje verdens største og tyngste mikser med bare 8 Aux`er.

Jørgen Stene
Halla Jørgen:)
Lenge siden.
Skjer i Bergen a, skal dere levere til noen av disse store arr. jeg leser om hos dere i sommer eller?

Lydsystemer byttet vel fra Turbo til Adamson i de tider jeg jeg begynte i bransjen, rundt 93 vil jeg tippe, mulig jeg tar feil. at det var tidligere.

Det med HiLite stemmer jo det ja, er de små grå som trenger litt oppfriskning her og det er jo bare stas å mimre litt. John Dee hadde også først Flood i en annen konfig med to topper pr side flydd ved siden av hverandre., men ble byttet ut med HL, da var jeg i London.
Jeg fikk forresten gjort underverker med HL i volda med å konfigurere om. toppene. Plutselig var jevn dekning ink. FOH.

Ja hva pokker tenkte de på som designet den Vienna I pre/post konfigen??? Husker jo godt det der, tragisk med mon fra front.

XL200 f.eks er vel ett like stort drog med 8 auxer og VCA. Liker den jeg, ryddig fin sak, jobber mye på den for tida.

Kansje vi skal gjøre om denne tråden til PAens Historie, utvikling og fremtid.?

Siden jeg startet den synes jeg det er helt på sin plass med litt sånne innspill her. :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev:Det jeg vet er at KF850 kom i 1985, jeg er ikke sikker på om 650 kom samtidig eller senere. Hjelpe meg som de kassene har stått seg
:D
Stemmer det. Står en del her. Står ikke noe om 650 men tipper det er rundt samme tida, er jo samme "serie" prosessor o.l. Men hva vet vel jeg.

http://www.eaw.com/about/story/

850 er forøvrig blitt oppdatert flere ganger. Til å begynne med kunne man velge elementer selv. De kom med JBL en periode, så har det vel vært RCF som jeg trur det fremdeles er.
Siste oppdatering var nylig da de fikk fasepluggen fra 750.

God helg!
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
John H. Guttorm
Active Member
Innlegg: 60
Registrert: 21 feb 2006, 03:07

Legg inn av John H. Guttorm »

[quote=joachim]
PS: Du er vel ikke i slekt med Trond? Er en r i etternavnet jeg ikke får til og stemme helt.
Du får nå uansett hilse om du treffer på han der oppe i Nor.[quote]

Du tenker sikkert på Trond Mikalsen (?) i Tromsø? Tror han er i Audionor om jeg ikke tar helt feil.. Tror ikke Thomas er i slekt med han, hvis ikke jeg tar helt feil :)
Heaika/Heyka
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

korreksjon: Jeg har påstått her at DumDum reiser for tiden med M2D. Det var Mica. Sentrum var vel 3 subber på toppen med 7 Mica under i clusteret. Med de specs på Mica vil jeg anta det var nok av headroom. 6kw pr kasse x 7 er jo over 40kw pr side!. Pluss subber!
Har ikke mye og utsette på lyden der men ser igjen poenget med soning for bl.a. å kunne ha kontroll på galleri vs nede. Har vel gjort 100 gigs + på Sentrum så jeg har en viss kjennskap til lokalet...

Ganske grei helg, fikk også sett/hørt Martin linearray og tittet på amper online via Cobranett. Tøfft!

PS: John H. Det var Trond M det var snakk om men det der var vel oppklart før jeg spurte. Var bare noe jeg nevnte.
Sist redigert av Joachim den 06 mai 2006, 22:56, redigert 3 ganger totalt.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Korreksjon og føljetong fra en annen tråd.

Legg inn av Joachim »

Korreksjon fra en annen tråd men samler det her!

Meyer Sound now offers a VEAM all-in-one connector option on our "M", Concert, Ultra, and Industrial Series (with the exception of UPM, UMS, M1D, M1D-Sub, and MM-4). The VEAM option replaces the AC connector, and places AC Power, Audio and RMS data into one multipin, quick make and break, environmentally sealed multipin connector.

Legg merke til det siste, det betyr på norsk at den er vanntett!
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

siden vi har vært inne på litt historikk her syns jeg denne passer godt inn:)

http://www.meyersound.com/products/lega ... sl-10a.htm

Den er bare 2,15m høy og veier bare 318kg. Jeg har stått ved siden av noen og er 1.88, følte meg liten.

må vel være tidenes værsting, blir levert med skinner for gaffeltruck..
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hmmm, nye pc-høyttalere 8)

Kun 110dB på 33 meters avstand...
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Hmmm, nye pc-høyttalere 8)

Kun 110dB på 33 meters avstand...
Hørt no rykter om at Sound Hire sliter med å få solgt unna.
Hør med de:)
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Bob Kelly har 12 stk. til salgs, går for £4000 per stk. med amping og prosessor. Det er kassene til Sound Hire. Hva skal man egetlig med linearray når man har Msl-10 :lol:
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Helge A. Bentsen skrev:Bob Kelly har 12 stk. til salgs, går for £4000 per stk. med amping og prosessor. Det er kassene til Sound Hire. Hva skal man egetlig med linearray når man har Msl-10 :lol:
Skal vi starte PA-firma?

Vi kommer jo til å bli kjempepoppis hos bærehjælpa rundtom, der det ikke er mulig å fly eller finnes gaffeltruck.
Noen 650'er i bånn, så 2 x 10'ere i bredden 3 i høyden.

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Mvh
Joachim Venberget
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Nå skal det ikke mer til en litt gråpa før bærehjelpa begynner å syte, men jeg er med. Ringer du Røkke og hører om vi kan låne visakortet hans så vi får handla litt?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Trenger vi innvolvere Røkke for sånt lommerusk da?
Stiller vi med en halv mill får vi sikkert alle 12.
250k hver så har vi 5t PA ink amps.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh
Joachim Venberget
Svar