The future

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar

Hva bringer fremtiden oss?

Mere SP systemer
11
33%
Mere tunge amprack
2
6%
Mere lettere amprack
19
58%
Fremtiden bringer lite nytt
1
3%
 
Stemmer totalt: 33

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Eivind Steinholm skrev:
Helge A. Bentsen skrev:Syns dere glemmer det viktigste argumentet for SP: Den dagen du leier ut noen kasser til Palmesen Bud & DJ er du mye tryggere på at ingen kan rote til systemet hvis du leier ut SP, siden alle amper, prosessorer osv. er ferdig koblet og låst. Selv om du på nye amper og prosessorer kan låse alle innstillinger, er det fremdeles mulig å koble feil eller rote rundt inni ampracket. Litt vanskeligere når du må ka skrumaskin og loddebolt for å komme til.
Det gjelder jo for et bra laga system med eksterne amprack også da! :-)
1 stk strøm, 1 stk XLR-signal. Hva feil klarer du gjøre?

Amprack kan være ymse, ofte må du koble prosessor utganger til amprack. 4 veis system stereo er gjerne 8 løse XLR.
For ikke og snakke om at DSP må stå på rette program. Kommer den fra en annen jobb kan den A: være satt på ett annet system preset. B: En tekniker har tuklet med settinger.
Høyttalerkabling er også ett argument. Mange firmaer har ikke ett idiotsikkert system på dette. Mange systemer lar seg heller ikke levere med ett idiotsikkert HT-kablingsopplegg. du kan f.eks lett linke 4 stack på en side av ampene i stedet for 2 x 2 osv.

Kan dere ikke komme med noen vaskeekte argumenter?
Det finnes jo fordeler med passive systemer for all del...
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Hmm... Jeg snakker ikke om jallaløsninger her! Jeg mente et BRA laga system! Det er idiotsikkert hva angår koblinger. Hvorvidt du noen gang leier ut så mye PA at man trenger å tenke på ohm, uten å levere systek til opprigg, skal ikke jeg uttale meg om...
Et bra system kan ikke feilkobles, har multistikk og ingen løse XLR, hvor det må være flere kanaler samtidig, og hvorvidt det er mer arbeid med å strekke HT-kabel til høyttalerne, enn å strekke både strømog signal... Potetoe-potatoe! ;-)

....og! Har du en bra systek på jobb, klarer han å gjøre jobben, selv om en amp går ned!

...ikke at jeg skal blande meg for mye jeg heller i denne diskusjonen, jeg ser også enkelte fordeler med SP foran konv, men det får da være måte på å være sta og navlebeskuende og ikke se de fornuftige poengene lydonen og andre kommer med!
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Vi kunne like gjerne prøvd å si til Joachim at ungen hans var stygg, alle argumenter preller av her!!
For alle andre er dette åpenbart ingenting å diskutere, hva er best av øl og vin liksom? Ja takk begge deler!!

Men OK, one more for the show:

-konv. gir lavere flyvekt
-konv. gir mulighet for håndplukking av markedets beste amping
-konv. gir mulighet for håndplukking av beste prosessering
-konv. forenkler tweaking av kontroller
-konv. gir lettere aksess til nye presets og oppdateringer fra produsent
-konv. forenkler flerbruk av amprack innbyrdes i stallen
-konv. foretrekkes av flest kjennere

have a nice day, kjøss finnskogen, tusen emoticons og GOD NATT!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Eivind Steinholm skrev:Hmm... Jeg snakker ikke om jallaløsninger her! Jeg mente et BRA laga system! Det er idiotsikkert hva angår koblinger. Hvorvidt du noen gang leier ut så mye PA at man trenger å tenke på ohm, uten å levere systek til opprigg, skal ikke jeg uttale meg om...
Et bra system kan ikke feilkobles, har multistikk og ingen løse XLR, hvor det må være flere kanaler samtidig, og hvorvidt det er mer arbeid med å strekke HT-kabel til høyttalerne, enn å strekke både strømog signal... Potetoe-potatoe! ;-)

....og! Har du en bra systek på jobb, klarer han å gjøre jobben, selv om en amp går ned!

...ikke at jeg skal blande meg for mye jeg heller i denne diskusjonen, jeg ser også enkelte fordeler med SP foran konv, men det får da være måte på å være sta og navlebeskuende og ikke se de fornuftige poengene lydonen og andre kommer med!
Hørt om f.eks Speakon og EP kontakter, fortell meg ikke det bare er jallafirmaer som bruker de.
f.eks. d&b, nexo bl.a alpha. EAWs, JBL. Diise kan selvfølgelig bygges idiotsikre men hvem har det da?
Derimot f.eks Turbo Flash,Flood er idiotsikkert om du har fanouts.

Poenget til helge her var jo en "dry-hire" uten systemtekniker.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Joachim skrev:
Eivind Steinholm skrev:Hmm... Jeg snakker ikke om jallaløsninger her! Jeg mente et BRA laga system! Det er idiotsikkert hva angår koblinger. Hvorvidt du noen gang leier ut så mye PA at man trenger å tenke på ohm, uten å levere systek til opprigg, skal ikke jeg uttale meg om...
Et bra system kan ikke feilkobles, har multistikk og ingen løse XLR, hvor det må være flere kanaler samtidig, og hvorvidt det er mer arbeid med å strekke HT-kabel til høyttalerne, enn å strekke både strømog signal... Potetoe-potatoe! ;-)

....og! Har du en bra systek på jobb, klarer han å gjøre jobben, selv om en amp går ned!

...ikke at jeg skal blande meg for mye jeg heller i denne diskusjonen, jeg ser også enkelte fordeler med SP foran konv, men det får da være måte på å være sta og navlebeskuende og ikke se de fornuftige poengene lydonen og andre kommer med!
Hørt om f.eks Speakon og EP kontakter, fortell meg ikke det bare er jallafirmaer som bruker de.
f.eks. d&b, nexo bl.a alpha. EAWs, JBL. Diise kan selvfølgelig bygges idiotsikre men hvem har det da?
Derimot f.eks Turbo Flash,Flood er idiotsikkert om du har fanouts.

Poenget til helge her var jo en "dry-hire" uten systemtekniker.
Vel.... Jeg har bygd opp systemer som er så idiotsikre at ingenting går an å koble feil, utenom høyre/venstre! Dette med Speakon NL4 til sub og NL8 til topp, og LK mellom XTA-driverack og amp-rack. Den eneste feilen omtrent som kan gjøres er selvfølgelig å koble for mye bokser på en ampside. Men ærlig talt Joachim! Hvem i pokker driver med Dry-Hire på såpass store systemer at man trenger å tenke på Ohm, soner osv???
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Eivind Steinholm skrev:
Joachim skrev:
Eivind Steinholm skrev:Hmm... Jeg snakker ikke om jallaløsninger her! Jeg mente et BRA laga system! Det er idiotsikkert hva angår koblinger. Hvorvidt du noen gang leier ut så mye PA at man trenger å tenke på ohm, uten å levere systek til opprigg, skal ikke jeg uttale meg om...
Et bra system kan ikke feilkobles, har multistikk og ingen løse XLR, hvor det må være flere kanaler samtidig, og hvorvidt det er mer arbeid med å strekke HT-kabel til høyttalerne, enn å strekke både strømog signal... Potetoe-potatoe! ;-)

....og! Har du en bra systek på jobb, klarer han å gjøre jobben, selv om en amp går ned!

...ikke at jeg skal blande meg for mye jeg heller i denne diskusjonen, jeg ser også enkelte fordeler med SP foran konv, men det får da være måte på å være sta og navlebeskuende og ikke se de fornuftige poengene lydonen og andre kommer med!
Hørt om f.eks Speakon og EP kontakter, fortell meg ikke det bare er jallafirmaer som bruker de.
f.eks. d&b, nexo bl.a alpha. EAWs, JBL. Diise kan selvfølgelig bygges idiotsikre men hvem har det da?
Derimot f.eks Turbo Flash,Flood er idiotsikkert om du har fanouts.

Poenget til helge her var jo en "dry-hire" uten systemtekniker.
Vel.... Jeg har bygd opp systemer som er så idiotsikre at ingenting går an å koble feil, utenom høyre/venstre! Dette med Speakon NL4 til sub og NL8 til topp, og LK mellom XTA-driverack og amp-rack. Den eneste feilen omtrent som kan gjøres er selvfølgelig å koble for mye bokser på en ampside. Men ærlig talt Joachim! Hvem i pokker driver med Dry-Hire på såpass store systemer at man trenger å tenke på Ohm, soner osv???
Du sier: Den eneste feilen omtrent som kan gjøres er selvfølgelig å koble for mye bokser på en ampside <<<<< Det var jo HELE poenget med HT-wiring!
Mange stack og hvilket system har du?
Selvfølgelig med MT 5000vz over hele linja og 4 stack er du rimelig safe.

Soner har aldri vært noe issue i denne sammenhengen her. Tiden er uansett relativ. Flytter du høyttalleren din 1m er det jo bare snakk om puslete 3 ms, tid er fortsatt relativt. Men nå har det vært litt dårlig vær her i dag. I morra skal jeg nok heller satse på Gry Hege.


PS: Dette var det Helge som dro i gang med utleie til Palmesen Bud & DJ.
Sist redigert av Joachim den 25 apr 2006, 02:34, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Da systemet ble lagd, besto det vel av 36 Stack KF750/755/SB1000 med MA5000VZ til både hi/mid/lo/sub totalt. Har dessverre ikke hatt gleden av å ha alt ute på samme jobb samtidig. Jeg har vel max vært oppe i 24... :-(

Joda! Store muligheter for feilkobling i et slikt system! Hehe... Men poenget mitt var vel at når det gjelder Dry-Hire til Palmesen Bud & DJ, slipper man vel ikke ut av døra noe som ikke er idiotsikkert++? (Om noe slikt finnes?) Og heller ikke mer enn et par stack kanskje? Sikkert en eller annen idiot som hadde klart å koble et SP-system også feil... Strøm inn på signal eller noe!! ;-)
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Eivind Steinholm skrev:Da systemet ble lagd, besto det vel av 36 Stack KF750/755/SB1000 med MA5000VZ til både hi/mid/lo/sub totalt. Har dessverre ikke hatt gleden av å ha alt ute på samme jobb samtidig. Jeg har vel max vært oppe i 24... :-(

Joda! Store muligheter for feilkobling i et slikt system! Hehe... Men poenget mitt var vel at når det gjelder Dry-Hire til Palmesen Bud & DJ, slipper man vel ikke ut av døra noe som ikke er idiotsikkert++? (Om noe slikt finnes?) Og heller ikke mer enn et par stack kanskje? Sikkert en eller annen idiot som hadde klart å koble et SP-system også feil... Strøm inn på signal eller noe!! ;-)
Godt du begynner og henge med du også :roll:
Har sitti og grubla litt og var på vei til og sende ut en utfordring til deg på og wire opp en liknende rigg a'la 36 Stack KF750/755/SB1000 med MA5000VZ med filter fra Tromsø, Bodø, ( Harstad ) og x-LPK i 4 soner.
Lurer du på LPK, så drop en mail til Buvik og hils fra meg :!:
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Atte det var? Er ikke noen hemmelighet at jeg tidligere jobbet i Lydteamet/AudioOne, hvis det var det du siktet til?
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Hva om hver av trådene hadde et Bull-O-meter som stengte tråden når korrekt mengde bullshit var postet? :idea: :idea: :idea:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Joda Meyer SP låter fint det Joachim. Men har du noen gang byttet en Amp modul i en kasse 8 meter opp under taket i en vinglete stige.???

Det har jeg gjort en gang på en MSL4, det tok vel ca 5 ganger så langtid å bytte den ampen som det ville tatt å bytte en amp i et Amprack.

Amprack står normalt sett på mer tilgjengelig steder en SP amper, og da slipper stakkars teknikker som meg å frykte for Livet i vinglete stiger.


( PS: Er helt enig med Bjørn at det er få kasser som gir så rett i trynne vokal som MSL4 )
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Helge A. Bentsen skrev:Syns dere glemmer det viktigste argumentet for SP: Den dagen du leier ut noen kasser til Palmesen Bud & DJ er du mye tryggere på at ingen kan rote til systemet hvis du leier ut SP, siden alle amper, prosessorer osv. er ferdig koblet og låst. Selv om du på nye amper og prosessorer kan låse alle innstillinger, er det fremdeles mulig å koble feil eller rote rundt inni ampracket. Litt vanskeligere når du må ka skrumaskin og loddebolt for å komme til.

Det finnes da blindplater man kan sette inn i Amprack. Mann kan også kjøpe låseskruer.

Noe som faktisk gjør racket like vanskelig, hvis ikke vanskeligere, å åpne enn en hver Ampmodul i en SP kasse
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

lydonen skrev:Vi kunne like gjerne prøvd å si til Joachim at ungen hans var stygg, alle argumenter preller av her!!
For alle andre er dette åpenbart ingenting å diskutere, hva er best av øl og vin liksom? Ja takk begge deler!!

Men OK, one more for the show:

-konv. gir lavere flyvekt : OK
-konv. gir mulighet for håndplukking av markedets beste amping : OK, du mener du kan plukke bedre amper enn produsenten?
-konv. gir mulighet for håndplukking av beste prosessering : OK, du mener du kan plukke bedre prosessorer enn produsenten?
-konv. forenkler tweaking av kontroller: Hørt om Linedrive?
-konv. gir lettere aksess til nye presets og oppdateringer fra produsent : De fleste seriøse produsenter leverer ett ferdig produkt.
-konv. forenkler flerbruk av amprack innbyrdes i stallen : OK, Har du tid og ressurser til prepping av riggen din til enhver gig er det ett poeng.
-konv. foretrekkes av flest kjennere : Kan diskuteres i det uendelige. Skal vi bli enige om det bør det foretas en worldwide vote.

have a nice day, kjøss finnskogen, tusen emoticons og GOD NATT!!
Mine svar er uthevet i quoten.

Forøvrig har jeg ingen unger jeg vet om så det der synes jeg du kan ta tilbake :!: :!: :!: :!:
Sist redigert av Joachim den 25 apr 2006, 17:20, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Joachim Venberget
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

ØY!!!!
Nå synes jeg vi skal prøve å holde oss til temaet og ikke slenge med leppa til hverandre!! :evil:
Diskuter alt dere er god for men DRIT i å komme med kommentarer som går på det personlige osv.!!


Og dere vet hvem jeg sikter til!!

For da blir admin sint og må se seg nødt til å kjefte/slette innlegg og masse mas! Og det vil vi vel ikke :wink:


Peace & love
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Hallgeir skrev:
Joachim skrev:

Kan du komme opp med no facts på SP kasser som har gått ned pga vær?

.
Vel. Jeg har ingen interresse av å blande meg hardt inn i denne diskusjonen. Av den enkle grunn at dere nå diskuterer dette i 1000 ulike tråder på forumet, men også fordi jeg ikke er uenig med noen av dere. Begge systemene har fordeler og ulemper og å diskutere hva som er best blir det samme som å diskutere Mac og PC.

Når det er sagt så kan jeg jo komme opp med "facts" på SP-kasser som har gått ned p.gr av vær.
MSL4 sp er kjent for å begynne å grine bare de får en luftfuktighet som er litt over tropenatt, og jeg har selv vært med og byttet amper som har dødd etter jobber hvor teknikkeren ikke har gjort de nødvendige tiltak for å beskytte ampen. Jeg vet at dette naturligvis kan skje med passiv amping også (man har da ikke ampene ute i regnet!), men det er klart at risikoen blir større når ampen henger i friluft.
Jaha, nå er det vel ikke så mye tropenetter i Norge at det er noe problem. Hva mener du med grine? Vennligst spesifiser. Og hvor er dette ett kjent problem? Hva trur du luftfuktigheten er på innedørsgiger med stinn brakke. Hvorfor skal Meyer SP være mer utsatt for luftfuktighet enn annen elektronikk. Er det kr.sand du sikter til trur jeg mer det er salt i lufta ved jobber nær sjøkanten som kan være problemet på sikt, men aner ikke hva du mener med grine før du har spesifisert. Grine er ellers ett lite brukt utrykk i pro audio bransjen så vidt meg bekjent.
Ett firma jeg har jobbet for har levert dusinvis MSL4 + + i Nigeria i 40 grader + + + . Luftfuktighet så høy du ikke klarer svette uten at en eneste kasse har gått ned.
Uansett hvor ampen er kan det være lurt og beskytte den mot vær. SP sitter som tidligere sagt trygt inni tjukk plywood og får du vann inn i kassa sliter du uansett.
Mvh
Joachim Venberget
Svar