Mikrofoner
Moderator: Mads Størkersen
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
Mikrofoner
Hey.
Vi skal i studio og spille inn ny plate til høsten. Og Vokalisten vår, kvinnelig, Synes ikke at ho får den lyden hun vil, sist vi var i studio. Derfor skal vi prøve ut div. mikrofoner før vi skal spille inn. Kan vel forøvrig tilføye at hun er utdannet klassisk sangerinne. Sopran.
Så. Er det noen som har mikrofoner å anbefale?
Vi skal i studio og spille inn ny plate til høsten. Og Vokalisten vår, kvinnelig, Synes ikke at ho får den lyden hun vil, sist vi var i studio. Derfor skal vi prøve ut div. mikrofoner før vi skal spille inn. Kan vel forøvrig tilføye at hun er utdannet klassisk sangerinne. Sopran.
Så. Er det noen som har mikrofoner å anbefale?
-
- Pro Member
- Innlegg: 640
- Registrert: 15 jul 2003, 16:27
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
- TorjeG
- Active Member
- Innlegg: 83
- Registrert: 06 aug 2005, 19:21
- Sted: Tromsø
- Kontakt:
-
- Pro Member Silver
- Innlegg: 1119
- Registrert: 28 nov 2003, 17:52
- Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.
-
- Active Member
- Innlegg: 203
- Registrert: 23 jun 2003, 23:37
- Sted: Oslo
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
Budsjett
Budsjett er vel egentlig ikke noe hindring. Ettersom det ikke er vi som skal kjøpe. Så det blir nok evt. studioet som kjøper/leier det inn.
Takk for mange gode forslag.
Takk for mange gode forslag.
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
preamp
Kan jo sikkert høre med dokker om preamp og tenker jeg. Der er jeg rimelig blank. for å si det mildt. Eneste er at jeg har hørt en Focusrite preamp, som jeg synes låter veldig bra. Men har ikke sett den i tr.heim`s området. og vet den er svindyr.
- Eivind Steinholm
- Active Member
- Innlegg: 219
- Registrert: 13 mai 2004, 18:57
- Sted: Tromsø
Re: preamp
Det blir vel nesten som å spørre om noen kan anbefale en bra bil??Espen H skrev:Kan jo sikkert høre med dokker om preamp og tenker jeg.
Her kommer vel pris, smak og personlige preferanser veldig inn i bildet?
Og hvis dere, som du sa tidligere i tråden, er i et proft studio, er det ikke da mulig å få prøve litt forskjellige mic'er og pre-amper der?
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
yupp
Jo, det er mulig å prøve en del der. Men som nevnt tidligere, så har ikke vokalisten vår enda funnet den lyden hun vil ha, med det ustyret vi har prøvd til nå. Og derfor prøver jeg å sammle inn så mange erfaringer som mulig. Og en god del utstyr som er verd å prøve. Og det gjør det ialfall ikke enklere når vedkommende som synger ikke vet hva hun er ut etter. annet enn at det ikke låter slik hun vil det skal låte.
Men har nå en hel haug med forskjellige blandinger av mic, og preamper å oppmikkings metoder som vi skal prøve ut. Så. til neste vår kan dere høre resultatet.
Men har nå en hel haug med forskjellige blandinger av mic, og preamper å oppmikkings metoder som vi skal prøve ut. Så. til neste vår kan dere høre resultatet.
- Dag Blix
- Active Member
- Innlegg: 210
- Registrert: 09 nov 2006, 21:51
- Sted: Veitvet Oslo
begrensninger
Følte du under denne leteaksjonen at du hadde fått kommunisert til denne sopranen hva hun kunne forvente i en innspilling. Hadde hun begrep om hvordan opptak låter i motsetning til å høre seg selv i skallen i et rom? Klassise utøvere er jo ofte proffe i fremføring, men skjønner de lydverden?
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
hehe
Vel.. på meg virker det som om at klassisk skolerte sangere ikke har noe form for kunnskaper om lyd, og ikke har interrese om å lære det. Og når situasjonen er slik, så er det vanskelig for vedkommende å forklare hva som er "feil" med lyden. Ialfall når jeg gang på gang prøver å forklare at det er mange plasser i kjeden som "forvrenger" lyden, og da får til svar gang etter gang: "hvorfor kan det ikke bare være at man kan bare synge også låter det bra"
Så. må jeg har nok samme erfaring som deg. utrolig gode med framføring, men skjønner ikke hva som foregår i lyd verden. Men hun har faktisk vist interrese nå, ved å gå til anskaffelse av egen preamp. så skal straks prøve div preamper.
så.. foresten.. om noen har noen tips. preamp til rundt 6000 pluss moms??
Så. må jeg har nok samme erfaring som deg. utrolig gode med framføring, men skjønner ikke hva som foregår i lyd verden. Men hun har faktisk vist interrese nå, ved å gå til anskaffelse av egen preamp. så skal straks prøve div preamper.
så.. foresten.. om noen har noen tips. preamp til rundt 6000 pluss moms??
- Dag Blix
- Active Member
- Innlegg: 210
- Registrert: 09 nov 2006, 21:51
- Sted: Veitvet Oslo
Pun
For 6000 kan du kjøpe ny sangerinne he he. Neida kødda.
Jeg tror sangere vil bli gladere når de får høre seg selv mixet i en god surroundmix for jeg tror de glemmer faktoren at rommet dessverre ikke kan bli helt med på 2 spor. Og så er det jo at vi hører oss selv annerledes i skallen en på tape, det har du vel smertelig merket når du har forsøkt synge selv slik jeg gjør innimello. Jeg er IKKE noen sopran nei.....
det er her vi som er studiofolk går ut over det en livetekniker må gjøre, hvor ofte må rene livetekniker egentlig jobbe så hardt med musikere som person. Låst inne i et lite rom i 3mnd krever peopleskills! enig?
Jeg tror sangere vil bli gladere når de får høre seg selv mixet i en god surroundmix for jeg tror de glemmer faktoren at rommet dessverre ikke kan bli helt med på 2 spor. Og så er det jo at vi hører oss selv annerledes i skallen en på tape, det har du vel smertelig merket når du har forsøkt synge selv slik jeg gjør innimello. Jeg er IKKE noen sopran nei.....
det er her vi som er studiofolk går ut over det en livetekniker må gjøre, hvor ofte må rene livetekniker egentlig jobbe så hardt med musikere som person. Låst inne i et lite rom i 3mnd krever peopleskills! enig?
-
- Pro Member
- Innlegg: 640
- Registrert: 15 jul 2003, 16:27
- Sted: lillestrøm
- Kontakt:
Som livetekniker må man jobbe like hardt med musikerne! Men det er komprimert ned til gjerne maks 2 timer om dagen! DET krever skills det.. men skjønner jo "argumentet" ditt og et krever samme skills mener jeg. Bare på ett annet plan! Hva som krever mest kan man overlate til andre å avgjøre..
Lydforum Administrator/Pensjonist
- Dag Blix
- Active Member
- Innlegg: 210
- Registrert: 09 nov 2006, 21:51
- Sted: Veitvet Oslo
Dette er mer et spørsmål enn en påstand. Hva mener du eller andre som kan svare om tanken at i disse 6 timene en jobber live så jobber du mer opp mot MUSIKERE (aka artister), mens på 3 mnd i studio så tilnærmer man et arbeid mer mot PERSONER? Det jeg tenker er at når du har jobbet 8 timer om dagen med mennesker i studio daglig så blir du virkelig kjent med personene og forholder deg ikke lenger i like stor grad til dem som musikere.
Jeg angrer på at jeg skrev at vi studiofolk går uttapå livefolk, jeg vedgår at det er 2 så forskjellige situasjoner at de ikke er direkte sammenliknbare.
Så egentlig har jeg tatt bunnen ut av de første argumentene mine og vi har bevist av en skiftende migrering mellom studio og live kanskje kan være vanskelig å tilpasse seg.
note: jeg gjør begge deler og finner nå at jeg opptrer ulikt ettersom.
DETTE ER GRUNNEN TIL AT MAN DISKUTERER I FORUM. FOR Å DRA NYTTE AV HVERANDRE. (pissingcontest om hvem som kan flest micmodellnavn er lite nyttige.)
Jeg angrer på at jeg skrev at vi studiofolk går uttapå livefolk, jeg vedgår at det er 2 så forskjellige situasjoner at de ikke er direkte sammenliknbare.
Så egentlig har jeg tatt bunnen ut av de første argumentene mine og vi har bevist av en skiftende migrering mellom studio og live kanskje kan være vanskelig å tilpasse seg.
note: jeg gjør begge deler og finner nå at jeg opptrer ulikt ettersom.
DETTE ER GRUNNEN TIL AT MAN DISKUTERER I FORUM. FOR Å DRA NYTTE AV HVERANDRE. (pissingcontest om hvem som kan flest micmodellnavn er lite nyttige.)
Danmon Norge AS
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.
ingeniør - teknisk avd
Queen fan.
-
- Pro Member
- Innlegg: 441
- Registrert: 11 apr 2006, 22:39
- Sted: Trondheim
studio VS live
Jeg må inrømme at jeg ikke gjør all verden av studio arbeid. Og de gangen jeg har gjort studio arbeid som teknikker. så har det vært med artister som ikke har vært i "gamet" i alt for mange år, så de har blitt overasket over hva en ok condis mic kan gjøre med for eks gitar lyden.
Sefølgelig vil man som studio tekniker bli tettere på artisten, og ha andre muligheter til å perfeksjonere lyden. Ettersom, i det tilfellet her. det er en vokalist, som i en live sammenheng vil høre sin egen stemme uansett hva, blandet med ampingen av den. Men i studio hører vokalisten stemmen sin helt uten "hode resonansen". Og vil deretter sitte igjen med en helt annen oppfatning av lyden, og kan/klarer ikke å ta teknikkerens ord på at stemmen låter bra.
jah.. tror jeg fikk forklart meg der..
Og.. forøvrig.. så er jo studio laget for lyd.. de fleste konsert plasser i norge.. av små og medium størrelse er jo ikke laget akkustikk messig for lyd. dermed så låter det jo litt histen og pisten.. mens studio er "tunet" for å få bra akkustisk lyd.
Sefølgelig vil man som studio tekniker bli tettere på artisten, og ha andre muligheter til å perfeksjonere lyden. Ettersom, i det tilfellet her. det er en vokalist, som i en live sammenheng vil høre sin egen stemme uansett hva, blandet med ampingen av den. Men i studio hører vokalisten stemmen sin helt uten "hode resonansen". Og vil deretter sitte igjen med en helt annen oppfatning av lyden, og kan/klarer ikke å ta teknikkerens ord på at stemmen låter bra.
jah.. tror jeg fikk forklart meg der..
Og.. forøvrig.. så er jo studio laget for lyd.. de fleste konsert plasser i norge.. av små og medium størrelse er jo ikke laget akkustikk messig for lyd. dermed så låter det jo litt histen og pisten.. mens studio er "tunet" for å få bra akkustisk lyd.