Tuning av PA.

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Hvilken metode foretrekker du???

Avstemmingen ble avsluttet den 01 mai 2006, 22:51

SIM/Smartlive/annen spectrum analyse
2
5%
Cdplate og Ørene
6
15%
Mikrofon og Ørene
3
8%
Cdplate + Mikrofon og Ørene
17
44%
Kominasjon av alle!!
10
26%
Ingen av metoden
1
3%
 
Stemmer totalt: 39

Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Eivind Steinholm skrev:Jeg bruker enten bare en SM58, og min egen "mandige" røst rett i bordet med bypasset EQ og HP-filter, og avogtil hender det jeg slenger på en kjent CD også.

Hvorfor? Jeg vet hvordan stemmen min høres ut, og synes det er lettest å finne brysomme frekvenser slik...

Jeg vet av to skoler når det gjelder EQ-ratting:
1. De som gjør "mye" på master-eq, og lite på bordet.
2. De som gjør "lite" på master-eq, og mer på bordet.

Og selvfølgelig noen vinglehuer, deriblant meg selv, som havner midt i mellom... ;-)

Hvilken tilhører dere o ærede kolleger da? Haddevært morsomt å høre noen meninger her!
Ja jeg vil høre mere her. Hvorfor styre så mye?

Jeg er nok en god 1. og hva angår avstemingen så foretrekker jeg defintivt en god mix av alle nevnte metoder.

spørsmålet er bare hva du gjør hvor og i hvilken rekkefølge?
Du begynner vel ikke trommesoundcheck uten og ha hørt på PA?

Og Trond du sier:
Ved måling så må ein og passe på og ikkje prøve å lage kurven heilt flat.

Nå trudde nå dumme jeg det var flatt som ei pannekake vi ville ha da???
Mvh
Joachim Venberget
Per-Åge Themte
Newbie
Innlegg: 13
Registrert: 02 mar 2006, 17:28
Sted: Bergen

Legg inn av Per-Åge Themte »

Jeg pleier for det meste å bruke en cd, men kunne tenkt meg å teste et analyseprogram. Hvor mye koster sånt og hvilken mic bruker dere da?

Og hvordan fungerer dette med Pink Noise egentlig?
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Åge skrev:Jeg pleier for det meste å bruke en cd, men kunne tenkt meg å teste et analyseprogram. Hvor mye koster sånt og hvilken mic bruker dere da?

Og hvordan fungerer dette med Pink Noise egentlig?
Det er ett eget forum her for måleprogrammer, der finner du en del.

Selv er jeg tilhenger av Smaart Live. Ny versjon Betatestes nå også for mac. http://www.siasoft.com. Dette koster litt over 5000 ell.no men du finner også gratis ting på nettet om du spør mr google. Du kan også kjøpe ett Meyer SIM system til 100k. +
Du trenger også ett Lydkort med mic-preamp og 48v ev du kan bruke en mikser på stedet eller en f.eks notepad som jeg har brukt en del og koble inn i interne lydkortet. Antar du har bærbar PC eller mac. Men eksternt anbefales.
Micer så trenger du en eller flere omni-micer. du får alt fra en Behringer for ett kontantkort men det har ikke jeg anbefalt deg.
Selv bruker jeg noen i prisklassen rundt 2000, Audix TR-40. Selges av http://www.lydsystemer.no her i norge. Disse er anbefalt av Smaart og selges også på siden dems.
Du får også micer i 10k klassen, men de brukes stort sett bare sammen med SIM.

Pink noise er støy med lik energi i alle oktaver og det finnes generator på de fleste pro miksere.
Kan benyttes ved målinger.

Det er viktig og forstå at man må bruke målinger som ett verktøy å ikke la den fortelle deg hva du skal gjøre, du må fortelle den hva den skal gjøre for deg og ikke minst vite hva man holder på med. Det skal ikke så mye feil innstillinger av software eller feil plassering av mic til før du får unøyaktige resultater. Systemet må også være optimalt før du begynner måle. Programmet forteller deg ikke hvordan du skal stacke/fly PA eller sette opp prosessoren din, eller hva slags forsterkere du skal bruke.
Smaart kommer med en ganske bra user guide og quick guide.

Håper dette hjalp deg litt 8)
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Joachim skrev:
spørsmålet er bare hva du gjør hvor og i hvilken rekkefølge?
Du begynner vel ikke trommesoundcheck uten og ha hørt på PA?
Vet ikke om det var meg du spurte, eller generellt, men jeg svarer uansett! :-)

Jeg tuner alltid PA først, før noe som helst ja... Noen få ganger går jeg rett på, uten tuning, men da kun på kjent PA i kjent lokale.

Og mer og mer har jeg begynt å gjøre lydsjekk på vokal(er) først, også resten av bandet med vokalmic'ene åpne.
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Legg inn av Joachim »

Eivind Steinholm skrev:
Joachim skrev:
spørsmålet er bare hva du gjør hvor og i hvilken rekkefølge?
Du begynner vel ikke trommesoundcheck uten og ha hørt på PA?
Vet ikke om det var meg du spurte, eller generellt, men jeg svarer uansett! :-)

Jeg tuner alltid PA først, før noe som helst ja... Noen få ganger går jeg rett på, uten tuning, men da kun på kjent PA i kjent lokale.

Og mer og mer har jeg begynt å gjøre lydsjekk på vokal(er) først, også resten av bandet med vokalmic'ene åpne.
grunnet til jeg qoutet deg var bare den 1 eller 2 saken så ja det var generelt, poenget var hva man gjør når man benytter alle metodene. Hva jeg mener om målinger har jeg nettopp svart åge på over her.
Det med trommene skjønte jeg ikke helt selv men mente vel noe sånt som at uansett så sjekker jeg at riggen spiller som den skal først, er det på kjent sted er det rimelig kjapt.

Helt enig med deg å tune PA først og det med kjent lokale, det gjør jeg gjerne der jeg jobber en del nå, tar bare en kjapp 1-2 i min egen ubesudlede B58 og ev. litt CD om jeg kan. For tiden Rypdals Chaser eller anna gromt Norsk, er der igjen jeg nå :) Ble litt lei av en flott produsert Sheryl Crow CD jeg har hatt med meg i årevis, utrolig CD-spillerne rundt om fortsatt tar den.
På stedet har jeg nå satt min BSS Varicurve EQ inn i driveracket og koblet sammen med hovedgrafiske. Planen er nå og vente på at Smaart skal bli ferdig betatestet for mac så jeg kan tune riggen optimalt med nye versjonen og lagre på Varicurve.
Når jeg da kommer på jobb er det bare og sørge for at grafiske er bypasset og min varicurve er inne på mitt program. ( Varicurve er ikke Digital! Den er styrt med Midi og kan styres fra Smaart )
Uansett når dette er gjort vil jeg uansett sjekke systemet kjapt før jeg ryker på s.c. At alt spiller som det skal.

PS Eivind: Når jeg sier jeg er en 1 der så skrur jeg heller meg ikke i hjel på hovedEQ, Har helst en god grunn for hvert enkelt filter jeg benytter.
LESS IS MORE!
Mvh
Joachim Venberget
janoslo
Newbie
Innlegg: 2
Registrert: 22 jun 2006, 14:28
Sted: Oslo

Legg inn av janoslo »

Og jeg bruker øra 8)
Svar