drittmikker

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
knuhe
Newbie
Innlegg: 32
Registrert: 20 nov 2003, 14:36
Sted: Porsgrunn

Legg inn av knuhe »

John Idar Bakke skrev:Jeg må bare få lov til å komme med det jeg synes funker best på flygel. Jeg fikk levert ett med to stykk Neumann U 87 oppi, og en Neumann KM 184 under. Jeg har aldri i mitt liv hørt en sånn flygel-lyd. Det må også nevnes at det var et Steinway... Kan ha litt å si det og..
Enig i den... Prøvde også en annen variasjon, denne gangen med en Bösendorfer.

Med 3 micer oppi og 2 under. Der de under plasseres, den ene mot miden av bunnen og den andre i den smale enden.

Og for de tre oppi; en i 30 cm. avstand rett over strengene i den smale enden, og de to andre plassert mot hver sin side av jernramma.

Knall til studio.
Knut Henriksen
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Mikker

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Først:Vokalmik:Kms 105 er veldig bra.Audio-technica sin At 4054 eller At 5400 er helt konge.Sennheizer 945 er kult til noen.Audix sine varianter har jeg lite erfaring med men har hørt at vx10 skal være gode greier.
Pno:Min personlige favoritt er Schoeps sin cmk5 med kardiodekapsel.Fantastisk.Også fin på stryk,oh,kor alt som ikke lager noe mekanisk stress på membranet.Koster ikke mye mer Vm-44 og er 1000 gang bedre.Hater faktisk Vm-44,spist og ekkelt!
Basskagga.421,421,421,421,D112,D6,4011,U47FETi.Alt annet enn beta 91.Har du noen gang hørt en 91 på et par studiomonitore?Prøv!!!
421 er også verdens beste mik på tammer,gitar,perc,blås osv.At 57 blir brukt så mye som det blir er en skam!!!!!!!.Kjøp 421!
Kjartan Meinseth
bose
Active Member
Innlegg: 83
Registrert: 10 feb 2004, 23:51
Sted: Tønsberg

Legg inn av bose »

Shure Prologe :P
Tom Erik Stokness
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

personlig så har jeg et utvalg av mikrofoner (er vokalist i et grufult metal band), men til øving liker jeg å synge i en shure som jeg ikke husker navn eller nummer på, men den kommer i en grønn pakke. har svettet bort all form for trykk og tegnsetting på den mikken, men den kosta godt under 1000. den er fin på lokalet, da vi har en ganske stor PA og de litt finere mikrofonene tar inn litt for mye når jeg syns at stemmen min gjør seg godt med litt ekko på. det jeg mener å si er at til øving trenger i hvertfall jeg personlig, bare en mikk som gjenngir lyden rent, og den trenger ikke være "en av de bedre". når man skjelden får bedre enn sm58 på et spillested, så er det alltid litt morsomere å opptre når mikken sparker litt mer på scena enn det jeg er vant til på lokalet. Mulig jeg synger med noe mindre dynamikk enn "kvinnevokalisten" din, ettersom det er ganske så peisa på i metal, men for meg funker dette. aner ikke om noe av dette har blitt nevnt før, for jeg gadd nemlig ikke å lese igjennom alle 6 sidene.
Sist redigert av sarath den 07 aug 2004, 00:44, redigert 1 gang totalt.
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

jeg liker den innebygde mikken på ibooken min.
aslak skarderud
kultursenteret isak
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

sikkert fin i konsertsammenheng også.... :wink:
Lydforum Administrator/Pensjonist
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

skal prøve det ut når jeg får sjangsen, kanskje på basstromme, tror den vil funke bra på jazz.
aslak skarderud
kultursenteret isak
PAT
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 03 nov 2004, 10:56
Sted: halden
Kontakt:

Legg inn av PAT »

Hei.

Har dama en dyp fyldig stemme så kjøp rett og slett en sm57 med vindhette. (Gospel stemme)

Til andre dame stemmer funker AT61.
Pat. Lyd & Lys Service A/S
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: drittmikker

Legg inn av Frode Eide »

Jeg skal kjøpe meg vokalmikker.
SM58 eller beta58?
Frister mest å kjøpe kun beta58.
cantus
Newbie
Innlegg: 43
Registrert: 27 apr 2008, 00:58

Re:

Legg inn av cantus »

Hallgeir skrev:Sennheizer 421 er jo mye bedre på tammer. Bare synd den er så sinnsykt svær og klumpete.
Sjekk ut CAD M179. God lyd, etter min mening bedre enn 421, kan lett plasseres på tammer uten å gå i veien for trommisen og det er halv pris av 421. Det er kondismikk og passer kanskje bedre i studio enn live.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: drittmikker

Legg inn av Ole Hansen »

Frode Eide skrev:Jeg skal kjøpe meg vokalmikker.
SM58 eller beta58?
Frister mest å kjøpe kun beta58.
Er det kun 58-sorten som gjelder og eventuelt hvorfor?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: drittmikker

Legg inn av Frode Eide »

Nei. Er åpen for forslag, men er jo ganske safe med 58.
Per Erik Finstad
Active Member
Innlegg: 91
Registrert: 27 nov 2007, 20:04

Re: drittmikker

Legg inn av Per Erik Finstad »

Frode Eide skrev:Nei. Er åpen for forslag, men er jo ganske safe med 58.
Akg D5 er det noen som snakker varmt om. Har ikke testet den på annet enn hiphop selv. Funka bra.

Ellers har Audio-Technica flere fine vokalmikker. Bl.a. en stormembran kondensator som heter AE5400 som visstnok skal være krem. Har bare testa den på skarp selv, og det låt heeelt konge 8)

Ellers mener jeg det kommer an på bruken hva man bør kjøpe. Hvis du jobber med en bestemt artist er det sikkert kult å bruke en litt mer sofistikert mikk enn en 58, men er det standard rock'n roll er det like greit å kjøpe ei bøtte med 58. De tåler juling, alle kjenner den, og du vet hva du får, på godt og vondt.

Kan jo ellers nevne at jeg foretrekker beta 58 i de fleste tilfeller framfor Sm58.
Live Hurts
Brukeravatar
Frode Eide
Active Member
Innlegg: 289
Registrert: 27 jan 2009, 16:42
Sted: Hitra
Kontakt:

Re: drittmikker

Legg inn av Frode Eide »

Blir sannsynligvis Beta58, men skal sjekke litt rundt om D5.
Den så spennende ut.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: drittmikker

Legg inn av Frode Trondahl »

D 5 er en meget fin mic. Har vel 10stk av de i trådløs utgave. Er helt knall.
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Svar