Lydonen skrev: hehe, mikken har vel ingen preferanser for hvilken lyd den liker, den tar jo bare opp det den "hører" den.
Er ikke helt enig !
En mikk kan ha visse egenskaper, men preferanser kan den jo ikke ha??
Det er nok naturen i lydbildet ditt, heller enn mengden effekter den sliter med å gjengi
Prøv et par kondiser nå bare, har du allright lyd i hornet ditt skal du se det blir reprodusert på en helt upåklagelig måte.
mono fordi jeg synes det er litt lettere å finne balansen kjapt da, selv om effektene kan virke mer fremtredende i stereo på en større pa, men det kommer jo an på hvor bredt man lager bildet sitt... og det er vel ike så mye folk på lydprøver. kanskje møte opp en time før dørene åpner:)
[quote="lydonenPrøv et par kondiser nå bare, har du allright lyd i hornet ditt skal du se det blir reprodusert på en helt upåklagelig måte.[/quote]
Jeg har alltid foretrukket kondiser. Bruker det så og si alltid. Jeg synes passive typer er kjedelige....
Men en rød tråd her, er at ingen knottpøbel gidder å jobbe for og få god lyd. Det skal overlates til musikerne, slik at røyken og colaen ikke blir glemt.
Føler alt for ofte at knottpøbler står passive og sikler etter publikumere isteden for aktivt å konsentrere seg om gitarlyder eller andre herligheter.
Men en rød tråd her, er at ingen knottpøbel gidder å jobbe for og få god lyd. Det skal overlates til musikerne, slik at røyken og colaen ikke blir glemt.
Føler alt for ofte at knottpøbler står passive og sikler etter publikumere isteden for aktivt å konsentrere seg om gitarlyder eller andre herligheter.
helt riktig... derfor bør du være ekstra påpasselig med å få utstyret ditt opp og stå. da blir ingenting overlatt til tilfeldighetene. Noen lydfolk er jo ute etter å få det beste resultatet...
Men der er som sagt ymse, og proffe musikere kan ikke ata sjangsen på at disse udugelige døgeniktene skal redde deres sound, derfor bør man lære å lage sin egen kake... lykke til...
først og fremst så synest jeg vel at du skal slutte å bruke de lydteknikerene du har pleid å bruke.......Høres ikke ut som dine referanser til teknikere koster så veldig masse..,
men jeg tror her mangler et alternativ i voten din.....
det kan for eksempel se slik ut: -klar gitarlyd, perfekt balansert med smakfulle effekter av en erfaren livegitarist, mikket opp av mikker som teknikeren synest gjengir gitarlyden best utifra mikkens egenskaper.
Hei igjen lydonen. Meg bekjent så er det ikke flere meinseth i sving på lydfronten( håper ikke det). Og i følge mine notater så er det nærmeste jeg har vært smurferosa er at vi delte backstage med dem på Rjukan Rockfestival da jeg var der med Amund Maarud. Hehe. Joda; kondiser kan fint brukes på elgitar, men i min verden så fungerer det best på clean/ crunch lyder( veldig avhengig av hvilken kondis selvfølgelig, alt billig kinesisk drit kan du kaste på dynga for min del, ville også vært forsiktig med brighte miker som feks akg 451 osv. Og som alltid. Ingen regel uten unntak.
Til Tina: Jeg har en litt annen vinkling på den saken en du har. Mange av de musikerne jeg jobber med er veldig bevisste på lyden sin. De vet hva de vil ha og vet hvordan de skal få det. For meg og begynne å blande med opp i gitarlyden er i mange tilfeller like respektløst som å blande meg opp i blåseteknikken til saxofonisten, eller eller keybordproggrammene til keyboardisten. Det betyr ikka at jeg ikke bryr meg. Tvert imot. Jeg er gitarist( hobby sådan) selv og har ihvertfall 5-6 amper, deriblandt matchless, gammal marshall, div fender, soldano osv. Når man jobber med et band fast og de begynner å stole på deg så kan man vise intereresse og dermed være en påvirkende kraft i forhold til hvordan dette skal låte. En løsning som Kenneth skisserer i sitt innlegg kunne vært noe en tekniker og gitarist kunne ha satt seg ned på nachspiel og kokt ihop. En kul løsning basert på tillit og gjensidig forståelse.
Og til slutt. Jeg må innrømme at jeg har aldri hatt det helt store problemer med effektbruk fra gitarister jeg. Spiss, høy og jævlig lyd derimot. Don`t get me started. Og så har vi cymbaler!!!!!!!
Mange gode svar her .
Det med nachspiel høres ut som en god ide.
OG: Gøy å høre at det finnes mic'er som heter noe annet enn tallet 57 også....
Er jo også enig at første konsert med ny lydmann ikke er optimalt, bortsett fra at knottepøblene pleier å være bedre da til å late som om de jobber hardt.
Utover i turneer er det jo værre. Det er da cola og røyk kommer inn i lydbildet.
Er det mest vanlig at knottepøbler legger på klangen, selv om gitaristen har dusinet med andre effekter på gitaren ?
Klang er jo litt vanskelig for oss gitarister.... Vi elsker jo klang og gjemme oss bak, slik som enkelte svensk-topp band kjører...
Må si meg enig med Kjartan. Lyden til en gitarist er gitaristens måte og utrykke seg. Hvis gitaristen selv spør meg hvordan jeg mener lyden hans er så sier jeg det jeg mener men ellers prøver jeg å være forsiktig med å si formye om lyden hans, til jeg har jobbet med han noen ganger i vertfall...
Prøver altid å komme i en god dialog med musikkerene da, slik at vi kan utvekse meninger er ikke altid at lyden vi setter er den rette i forhold til hva bandet selv tenker seg å det er tross alt de sin konsert, vi er der bare for og vidreformiddle deres budskap.
når det kommer til mikrofoner har ofte gitaristen selv noen mikrofoner han foretrekker, har nesten aldri brukt en sm57 på gitar selv..
men det er da bare min mening.. uerfaren som jeg er
Å feire fødselsdag er sunt. Statistikken viser at de som feirer flest fødselsdager, også er de som lever lengst
Men alle de rackene med effekter dere knottepøbler bærer rundt på skal vel brukes til noe ?
Er det kun vokal og trommer dere hjelper frem her i verden ?