Jordfeil?

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Jordfeil?

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Denne hører kansje hjemme på elektrikerforum.no, men det er et tema som er ganske spennende.


Litt forhistorie: Var ute på jobb på fredag, vi hadde med backline og lysrigg, brukte utstyret til klubben vi spilte på. Rigga opp backline og hadde lydsjekk, alt går greit. Kobler så opp lysriggen (5 dimmerbommer med parkanner) og det begynner å støye noe så vanvittig i Leslien til keyboardisten. Prøver å koble inn en og en bom, det støyer uansett, så tar og måler spenninga ut av strømskapet vårt, som kun mater lysriggen. Strømskapet får strøm ifra en 63A kurs, som normalt mater dimmerracket til klubben.

Finner 240 volt mellom alle faser og jord(!), og må begynne å eliminere feilkilder. Kobler ut strømmen på all backline og strømskapet vårt, går og måler i kontaktene på veggen og finner fremdeles 240 volt mellom alle faser og jord, så feilen ligger i elnettet på klubben vi er på, eller videre ut mot e-verket.
Har 2x32A uttak på strømskapet, og to "blekkspruter" (32A 3-fas til 3x16A shuco), og oppdaget at jeg kan bruke den ene "16A" kursen i blekkspruten uten at det støyer i Leslien, så jeg patcher lysriggen om fordelt på de to 32A uttakene. Da støyer ikke Leslien, og kvelden går ellers fint.
Sjekka med husteknikeren, han hadde aldri hatt noen problemer med støy på Leslie eller lignende, heller aldri noen som hadde fått støt på scena.

Så jeg søker forklaring på et par ting:

1. Hvilken feil på el-nettet lager 240v mellom alle faser og jord? Har målt jordfeil før, da fant jeg 240v mellom to faser og jord, og 0v mellom 1 fase og jord.

2. Er det mer problemer med støy som påvirker backline ifra dimmerbommer kontra vanlige dimmere som står i rack?
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Spm 2: Etter at me gjekk over til dimmerrack istaden for bommer så er det ytter sjeldent at me har "dimmerstøy" på backline. Følte at det var oftere eit problem med bommene.

Har ein teori om at kvaliteten på dimmaren er bedre i racka for der har ein mykje meir plass enn i ein dimmerbom. Blir litt som bærbar VS stasjonær pc.

Er det nokon av dere lydgutta som har vert borit lysdimmaren fra behringer?
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Var det rød eller blåstrøms 3 fase?????
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

sansynlegvis blå!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Det var 240 voltsnett, ergo blå kontakter. 380/400 voltsnett har røde kontakter med separat nøytralleder.
Brukeravatar
fhl
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 20 sep 2005, 10:43
Sted: Jessheim

?

Legg inn av fhl »

Denne er ulovelig: (32A 3-fas til 3x16A shuco) !

Det med att det er 240v fra nettet er ikke uvanlig har selv målt borte på lageret mitt 243v faktisk og en konsert jeg hadde har jeg målt helt ned til 215v men jeg er selv ikke helt sikker på hva dette kommer av.

Jeg tror faktisk att det er som du selv sier att det kan ha noe med jordfeil å gjøre.
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Litt vaskelig å si hva som var feil, men kan jo prøve å forklare litt.

Du sier du målte 240v mellom alle faser og jord. Vet du om klubben er brent ned? Dette kan være en utrolig farlig jordfeil med tanke på brann. Det vil egentlig si at alle faser ligger mot jord. Hva skjer om man legger to faser mot hverandre? jo, det korslutter med mindre ikke det er for lav korsluttningsstrøm. Er det to eller tre jordfeil langt fra hverandre kan man oppnå slike feil du hadde. Hadde feilen vært nærmere hverandre ville sikringen sannsyligvis koblet ut pga lav motstannd i jordledern. Èn jordfeil på et IT anlegg er ikke farlig. Det er når du får to eller tre feil farene oppstår.
Det at du har 240v til jord og ikke har f.eks 90v har med hvor feilen i apparatete ligger. Ligger det direkte fra en fas og til chassie vil du kunne få 240v, men er det jordfeil i f.eks en krets får man mindre.

Hender jeg har målt 380v mellom fas og jord på et IT anlegg (blå). Da kan jeg nesten vedde på at det er en lysstoffarmatur på trafokretsen det er jordfeil på. Det er reaktoren i lysstoffarmaturen som lager så høye spenninger mot jord ved en jordfeil.

Når det gjelder spørsmål to er jeg ikke sikker, men trur nok at rack dimmere er mer sikret mot å lage støy enn dimmerbommer.
Sverre
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 14 des 2005, 20:03

Legg inn av Sverre »

Uten at eg er noen ekspert, kanskje evt. jordfeil kan ligge i et nabobygg som bruker samme strømfordeling?
Kristian Fosshagen
Active Member
Innlegg: 96
Registrert: 23 nov 2003, 21:09
Kontakt:

Legg inn av Kristian Fosshagen »

Ja, det kan det gjøre. Det at man har såpass "mange" jordfeil som i dette tilfellet ,skyldes nok at noen av naboene også har jordfeil hos seg. Hadde alle feilene vært i samme hus, skulle det gått noen sikringer siden det blir en korsluttning når feilen ligger så nærmed hverandre.
Alle jordfeil på en trafokrets kan måles hvor som helst i kretsen. Hender mange ganger man måler feil mellom fase og jord, men at feilen ligger hos naboen.
De jordfeilene jeg har vært mest borti er feil på varmtvannsberedere og gammle varmekabler.
Brukeravatar
Bechie
Active Member
Innlegg: 142
Registrert: 27 okt 2003, 14:03
Sted: Sandefjord

Legg inn av Bechie »

En lysteknikker snakker ut:

Problemet med dimmerbommer og støy er kjent. Dimmerbommer støyker generellt mer og det er nok, som Trond sier, fordi dimmerene i bommene er av lavere kvalitet enn dimmerene i rack. (Man vil nok få samme problemet med ShowTech e.l. rack-dimmere contra AVAB-CAC/Lightprosessor-dimmere. Det har altså me kvaliteten på tinga å gjøre.

Når det gjelder jordfeilen har jeg også vært borti samme problemet. Dette var også på en klubb og når vi gikk i hovedtavla og eliminerte kurser (beklager, du som hadde leilighet i 4. etasje denne kvelden, men satser på at du hadde nok stearinlys...) ble vi kvitt en og en feil. Fant 3 kurser med hver sin feil på i hver sin ende av bygget.
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
________________________
Mvh
Kai Vidar Bech
Freelance lampetgeneral
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

whaforno?????????????????? Lysmann på lydforum?????????? På tide at moderator starter å rydde opp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HEHE

Neida velkomen skal du vere!

Haru noko erfaring med behringer dimmerene kanskje.

Er på jakt etter eit 24 kanals dimmer seru, har kanskje eit anna forslag og du?

Kanskje me skulle ha laga ein link som heiter lys og?
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
flyingpig
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 04 jun 2005, 03:07
Sted: Skien

Legg inn av flyingpig »

Enda en lys teknikker som sniker inn en liten komentar :)
Hvis man har 240v mellom alle faser og jord på et nett vil det si at alle fasene og jord er kortsluttet.
vaneligvis ville sikringen løst ut på dette.
men dersom sikringen er feks en 32C og det er en 100m 6mm2 kabel og kontakten mellom alle fasene og jord er veldig svak kan man få en så liten kortsluttings strøm at sikringen ikke løser ut.
Mest sansynelig er denne feilen fordelt på 3 kurser.
Løsningen på dette er:
1) Bytte til 32B
2) Bytte til 10mm2
3) begge deler

Du bør si ifra til folket på huset slike at de får ringt en el-trikker.
Dette er en seriøs og farlig feil og kan i værste feil være grunn til brann.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Trond skrev:
Kanskje me skulle ha laga ein link som heiter lys og?
Det blir desverre ikke aktuelt
Lydforum Administrator/Pensjonist
Svar