Låter forsterkere forskjellig?

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Låter forsterkere forskjellig?

Legg inn av lydonen »

søren jeg har fått halve PSW forumet på nakken for å hevde at man kan høre forskjell på kraftforsterkere, og da spesielt for å hevde at Camco låter bedre enn QSC, og hevde at forsterkerne har karakterer som at en låter hardere, har mere finesse eller er luftigere i toppen?

Er ikke det vanlig å høre det da? Trodde alle hørte forskjell?

Har kraftforsterkere karakter eller kan de bare reprodusere det du putter inn?

Hvilke låter bra, og hvilke mindre bra?
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Effektforsterkere

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Bra forsterkere:

Crown
Lab

+ noen andre

OK forsterkere:

QSC
Camco

+++ mange flere
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Re: Låter forsterkere forskjellig?

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

lydonen skrev:søren jeg har fått halve PSW forumet på nakken for å hevde at man kan høre forskjell på kraftforsterkere, og da spesielt for å hevde at Camco låter bedre enn QSC, og hevde at forsterkerne har karakterer som at en låter hardere, har mere finesse eller er luftigere i toppen?

Er ikke det vanlig å høre det da? Trodde alle hørte forskjell?

Har kraftforsterkere karakter eller kan de bare reprodusere det du putter inn?

Hvilke låter bra, og hvilke mindre bra?

He he, jeg såg du fikk litt pes der ja..
Men jeg er helt enig med deg, alle ampene jeg har testet har forskjellig lydkarakter.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Låter forsterkere forskjellig?

Legg inn av lydonen »

BUGBASS skrev: He he, jeg såg du fikk litt pes der ja..
Men jeg er helt enig med deg, alle ampene jeg har testet har forskjellig lydkarakter.
faens folk, snakk om å måtte være politisk korrekte der borte, han værste kritikeren min sendte meg en PM her nå, og innrømmet at han syntes LAB spilte fletta av de amerikanske amp-merkene!!
Men sånt kan man ikke mene på det forumet nei!!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Bjørn Ove Hagset
Active Member
Innlegg: 93
Registrert: 05 aug 2005, 23:47

Legg inn av Bjørn Ove Hagset »

Jeg fikk engang halve USA på nakken etter at jeg påstod på talkbass forumet at man skal være hardcore patriot for å kunne påstå at Fender noengang hadde laget en 5 strenger som hadde en god H-streng...

Har testet endel sluttrinn som bass-anlegg, og det er ingen problem med å høre forskjell på de forskjellige ampene. Bla er jeg veldig forundret over at QSC PLX ampene er så populære i bassanlegg(i USA). De ampene låter tynt og pistrete
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

BUGBASS skrev:Jeg fikk engang halve USA på nakken etter at jeg påstod på talkbass forumet at man skal være hardcore patriot for å kunne påstå at Fender noengang hadde laget en 5 strenger som hadde en god H-streng...

Har testet endel sluttrinn som bass-anlegg, og det er ingen problem med å høre forskjell på de forskjellige ampene. Bla er jeg veldig forundret over at QSC PLX ampene er så populære i bassanlegg(i USA). De ampene låter tynt og pistrete
Ja du snakker. Vi hadde engang et Trace-Elliott anlegg med en QSC USA850 og en Peavey preamp. Døkjipt bassanlegg.
Og de forumene!! Jeg er en del på et forum for motorsykkelmodellbygging (ja-ja!!) og der var den en kar som bare klasket sammen modeller og la ut bilder, og alle sa fint og flott og blablabla.
Så ble jeg lei og sa til fyren at han burde bremse opp og ikke bygge så fort, og heller prøve å forbedre modellene sine, dæven da ble det ramaskrik, her skulle ingen komme og si noe neg nei :lol: :lol:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Forsterkere låter forskjellig, tv-er har forskjell i bildet, mikrofoner høres forskjellige ut, det er et bevis på at vi lever i en uperfekt verden. Og gutta på PSW-forum er noen ganger så PK at jeg nesten spyr i tastaturet :?
Kjartan Meinseth
Active Member
Innlegg: 122
Registrert: 03 aug 2004, 05:01
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Kjartan Meinseth »

Du fikk gjennomgå litt der ja! Det kan bli ganske ugly på de internasjonale forumene om man ikke passer seg. Noen er spesielt på vakt mot subjektiv synsing og mener at sånt noe har ingen plass innen proff audio. Rare greier. Jeg er av den helt motsatte oppfatning. Mye tyder på at med den teknologien man har tilgjengelig i dag så er det galskap å stole blindt på specks og måleresultater. Eksempelvis kan man ha to høytalersystemer som etter simming og tuning kan måle likt på alle mulige parametre man har tilgjengelig men fortsatt låter veldig forskjellig. Spesielt når du skal begynne å presse 110-115 db med Pa-miks ut av dem. Da oppfører både amper og ikke minst element seg ganske annerledes enn de gjorde da du simma de med bredbåndet støy på 90db og med null dynamisk informasjon. Praktisk testing er helt nødvendig selvfølgelig. Så å si alle microfoner påstås å ha en nogenlunde rett freqresp. fra 40-20000. Det er jo ingen som mener at alle låter likt pga det.
Kjartan Meinseth
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

sjølvsagt låter amper forskellig, men haru link til dette PSW greiene, det har eg ikkje sett!

Må jo backe deg opp :twisted:
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Trond skrev:sjølvsagt låter amper forskellig, men haru link til dette PSW greiene, det har eg ikkje sett!

Må jo backe deg opp :twisted:
Jo takk for tilbud om oppbacking, og takk til Kjart for fornuftig redegjørelse.

Du kan jo prøve Camco i stedet for Crown nå på Ae'en din og se hva som hender Trond!!

"Dessverre" er tråden nå stengt, men den ligger her:
http://srforums.prosoundweb.com/index.php/t/11897/0

Legger til at denne Geri O har sendt meg flere PM'er der han forteller at da de byttet fra MA5000 til LAB var det sinnsyk forskjell, men han tør ikke si det på forumet. Ja de yankee'ene :roll:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

Er det muligt?? Ble provosert av å lese dette på PSW.... Trodde ikke det var muligt at folk kunne være så trege i toppetasjen!

Den som sier at alle amper låter likt, har ikke hørt mye...
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Apropo forsterkere, er det noen her som vet hvor mange ampere to C-Audio ST600 og en Crest 4001 drar når de kjøres i 8 ohm stereo? Tenkte jeg skulle finne ut hvor mye strøm et monitoramprack med to Crown MA2400, 2 C-Audio ST600 og en Crest 4001 trenger, men fant bare specks på Crown-ampene.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Helge skrev:Tenkte jeg skulle finne ut hvor mye strøm et monitoramprack med to Crown MA2400, 2 C-Audio ST600 og en Crest 4001 trenger, men fant bare specks på Crown-ampene.
Og nå lurer jeg hvordan et monitoramprack med en sånn konfigurasjon er tenkt brukt?
Ti kurser hummer og kanari?
Fire kurser biampet mix&match med egen subbamp?
To kurser triampet Godt&blandet og to kurser biampet fin mikstur?

?? :lol:
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Hehe

4 kurser aktivt delt med Crown som low-amp og C-Audio som high-amp, Crest-en drar trommemonitoren med en kanal til low og en til high.

Men ja, ganske Godt&blandet, det er noen gamle Turbo 250-monitorer og en Turbo pa-topp(ukjent type) til drumfill. Aner ikke hvordan det spiller, men hadde ampracket i deler og gravde rein tre av ampene, de hadde gått noen år på veien uten støvfilter.....
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Kjøpte meg eit ampermeter og målte kor mykje 4 stk camco vortex 6 trekker av strøm.

Uten signal trekker ampene 150 watt.
Under konserten drog dei gjenomsnittleg 331 watt
Max forbruk 531w.

Skal og sjekke ut kor mykje FOH, montirack, backline osv. Greitt å vite.

Ampene var belasta med 2 stack Nexo Alpha.

Vart ganske overraska over kor lite det var, men vil tru at på ein utendørs jobb med full guff så vil forbruket øke kraftig.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Svar