Multikabel

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Espen Larsen
Active Member
Innlegg: 67
Registrert: 19 des 2005, 22:37
Sted: Arendal

Multikabel

Legg inn av Espen Larsen »

Skal kjøpe nye multier. Har funnet ut at jeg trenger en på ca 20 kanaler (ingen retur) som skal samle kormikkene, og en som har 6 returer (trenger egentlig ingen "vanlige" kanaler på denne, da jeg har en 10 kanaler uten returer som jeg samler bandet i (som jeg skal beholde)

Regner med jeg må kjøpe en 16/4 til koret og bytte returene til "vanlig" vei, og at den som bare skal være returer må bli en 8 eller 10-kanaler som jeg bytter litt plugger på.

Begge bør være 30m, og på trommel.

Har ca 10-13 000 å bruke tilsammen.

Er det noen som har tips om noe som holder i mange år, uten for mye tull, eller noen som har forslag til andre måter å gjøre det på? Uansett blir det tungvindt å ha returene på kor-multien, for ampene står vanligvis ganske langt fra koret, og vil helst slippe å bruke scenemulti fra kor-multien til ampene, for det er en del som egentlig ikke har peiling som rigger opp anlegget, så det må bli så enkelt som mulig...
Hvem har spist jacken??!?!
Brukeravatar
Eivind Steinholm
Active Member
Innlegg: 219
Registrert: 13 mai 2004, 18:57
Sted: Tromsø

Legg inn av Eivind Steinholm »

Høres ut som om det enkleste er å lage disse multiene selv, eller få noen med gode loddekunnskaper å gjøre det for deg.

Vet at du kan få kjøpt mye, men veldig ofte inkluderer dette returer da dette jo er mest vanlig.

Du kan jo ringe Benum, Scandec, Lydrommet og de andre for å høre hva de kan levere da.
Mvh
Eivind Steinholm
Knottpøbel
E-mail: eivind@steinholm.com
Web: http://www.steinholm.com
MySpace: http://www.myspace.com/eivindsteinholm
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Multikabel

Legg inn av Mats »

Espen Larsen skrev:og en som har 6 returer (trenger egentlig ingen "vanlige" kanaler på denne,
Hva skal man med en multi med bare returer? Hvorfor ikke bare kjøpe en vanlig multi med 6 kanaler og legge den motsatt vei av den andre?
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: Multikabel

Legg inn av Even N.B. »

Mats skrev:
Espen Larsen skrev:og en som har 6 returer (trenger egentlig ingen "vanlige" kanaler på denne,
Hva skal man med en multi med bare returer? Hvorfor ikke bare kjøpe en vanlig multi med 6 kanaler og legge den motsatt vei av den andre?
Hvis man har 6 returer så slipper man ekstra kabler fra stageboxen til mikseren, men når jeg tenker meg om så ville de kablene blitt brukt
fra stageboxen til ampene. Men uansett ville jeg synes det er mer praktisk med stageboxen i nærheten av ampene...
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Multikabel

Legg inn av Øyvind »

Jeg har ikke vært borte i ferdiglagede stagebokser med bare returer. Da må man evt. lage det selv. Men det vanlige er nok å ha en eller annen form for utlegg på multikabelen. Eks hvis man har en multikabel som ligger ved koret, kan denne gå til "hovedmultien" som ligger ved ampene hvor også returene er. Alternativt kan man også bruke en eller to 8ch xlr bleksprut fra det stedet hvor multien med både tur og returer er, bort til ampracket. DAP audio sine multikabler er billig og gode og kan anbefales.
Mvh Øyvind Bjørge
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Multikabel

Legg inn av Mats »

Synes forslaget om å lage selv høres bra ut jeg. Kjøp en 6 kanals multi og lodd om alle utgangene. Da får du jo akkurat det du trenger :)
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Espen Larsen
Active Member
Innlegg: 67
Registrert: 19 des 2005, 22:37
Sted: Arendal

Re: Multikabel

Legg inn av Espen Larsen »

Det endte med at jeg lagde de delvis selv, kjøpte en 24/6 multikabel, og satte den over på trommel, og kjøpte en 8kanelers multi som jeg lodda selv, den ble også på trommel, med 6 returer og 2 "vanlige", dette har vist seg å ha vært ganske praktisk, for dersom jeg skal gjøre en jobb med bare en eller to mikrofoner kan jeg bruke denne til begge veier...

EDIT: Var 24/6, ikke 24/4 :)
Sist redigert av Espen Larsen den 27 mai 2008, 17:39, redigert 1 gang totalt.
Hvem har spist jacken??!?!
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Multikabel

Legg inn av Ole Hansen »

Var det en slik trommel du endte opp med?
http://www.youtube.com/watch?v=1dVcE1XQtWw :lol: :lol: :lol:
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Multikabel

Legg inn av Frode Trondahl »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh
Frode Trondahl
Lydtekniker / Prosjektleder

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
luringen

Re: Multikabel

Legg inn av luringen »

...ka hadde verden vert uten optimistar....... :lol: :lol: :lol: :lol:
Brukeravatar
Mats
Active Member
Innlegg: 157
Registrert: 07 mai 2008, 13:27
Sted: Ørje
Kontakt:

Re: Multikabel

Legg inn av Mats »

Fascinerende det at de ser ut til å ha planlagt det godt med planker ned trappa, kameramann osv. Men hjelp til selve jobben det klarte de ikke å fikse. Ha, ha! :lol:
Mats Raknerud

Det er ikke så nøye med god lyd, bare det er høyt!
Espen Larsen
Active Member
Innlegg: 67
Registrert: 19 des 2005, 22:37
Sted: Arendal

Re: Multikabel

Legg inn av Espen Larsen »

Nei, den jeg endte opp med var nok litt større, skulle tross alt ha 30m 30-par på den :lol:
Hvem har spist jacken??!?!
Svar