Favoritt vokalmikk

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Ole Hansen »

Helge A. Bentsen skrev:IMHO:

Vær forsiktig med Y-splitt for å få egen vokalstripe til monitor, noen miksere legger for mye last på mikrofonen. Kjøp deg heller en passiv 1:2 splitt.
Dette var nytt for meg. Gjør dette stadig vekk. Hvilke konskvenser kan dette få? Har det noe å si om en bruker kondis eller dynamisk mikk?

Er ikke bare på Svensk TV at KSM9 trådløst brukt. De siste større produksjonene i spektum (bla. Nobelkonserten) har brukt KSM9. Tror ikke noen blir skuffet av KSM9 UHF-R, men til den prisen må det jo være bra. Er forresten spent på i hvilken divisjon den nye Sennheiser 965 havner i. Noen som har prøvd denne?
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Snickers-is »

Bruker du en Y-splitt mot to like mic-preamper halverer du dempningsfaktoren. Du åpner også for brumsløyfer (om ikke utstyret har groundlift) og en del andre morsomme artifakter.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av lydonen »

Tøffeste live vokalmikk ever, vel og merke til sitt bruk er og blir SM57! jfr vedlagte "bevis" hjelpe meg for en presence selv på disse lo-fi Youtube-klippene.

http://www.youtube.com/watch?v=8MYM9OU6cuE

http://www.youtube.com/watch?v=QqZmtq5LhFo
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Hans A. Moen »

Ole Hansen skrev:
Helge A. Bentsen skrev:IMHO:

Vær forsiktig med Y-splitt for å få egen vokalstripe til monitor, noen miksere legger for mye last på mikrofonen. Kjøp deg heller en passiv 1:2 splitt.
Dette var nytt for meg. Gjør dette stadig vekk. Hvilke konskvenser kan dette få? Har det noe å si om en bruker kondis eller dynamisk mikk?
Forvrengning!:

I'M CONNECTING TWO AUDIO DEVICES. IS IT IMPORTANT TO MATCH THEIR IMPEDANCES? WHAT HAPPENS IF I DON'T?
First some definitions. When you connect two devices, one is the source and one is the load. The source is the device that puts out a signal. The load is the device you are feeding the signal into. The source has a certain output impedance, and the load has a certain input impedance.
A few decades ago in the vacuum tube era, it was important to match the output impedance of the source to the input impedance of the load. Usually the source and load impedances were both 600 ohms. If the source impedance equals the load impedance, this is called "matching" impedances. It results in maximum POWER transfer from the source to the load. In contrast, suppose the source is low Z and the load is high Z. If the load impedance is 10 times or more the source impedance, it is called a "bridging" impedance. Bridging results in maximum VOLTAGE transfer from the source to the load.
-
Nowadays, nearly all devices are connected bridging -- low-Z out to high-Z in -- because we want the most voltage transferred between components.
If you connect a low-Z source to a high-Z load, there is no distortion or frequency-response change caused by this connection. But if you connect a high-Z source to a low-Z load, you might get distortion or altered response.
Brukeravatar
PerA
Active Member
Innlegg: 76
Registrert: 04 mar 2007, 16:25
Sted: Volda, Møre og Romsdal.

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av PerA »

lydonen skrev:Tøffeste live vokalmikk ever, vel og merke til sitt bruk er og blir SM57!
Har ofte sett SM57 i bruk på pakistanske/indiske qawali-sangere også, og det låter kult.
Per Anders Store
http://www.rokken.no
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av lydonen »

PerA skrev:
lydonen skrev:Tøffeste live vokalmikk ever, vel og merke til sitt bruk er og blir SM57!
Har ofte sett SM57 i bruk på pakistanske/indiske qawali-sangere også, og det låter kult.
Det geniale med deg er at du har nådd punktet hvor ingen er riktig sikker på om du kødder eller er dønn seriøs!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Snickers-is »

Slenger ut noen kurver jeg:

SM57:
Bilde

SM58:
Bilde

PG58
Bilde

Beta58:
Bilde

Beta87:
Bilde

KSM9:
Bilde

Sennheiser 945:
Bilde

Sennheiser 935:
Bilde

Så hvordan kan det ha seg at man kan gå på konsert etter konsert etter konsert hvor det alltid er så forbasket mye vokalskrik i 3-8kHz området?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av lydonen »

Vokalskrik ja..Har hørt min kvote av det. Mange 2" throat horn har det med å håndtere vokal slik at det låter stresset i området fra 2-4 k, i hvertfall litt rimeligere høyttalere. Har skrudd meg halvt i hjel på Yamaha og messingblås og vokal blir enten skrikete eller druknet. Dette har også masse å gjøre med at andre frekvensområder ikke blir gjengitt korrekt, slik at fokus havner i en del av frekvensområdet.

Har etter hvert blitt heldigere stilt med både eget utstyr og det andre leverer, og vil hevde at skrikete vokallyd hører fortiden til.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Snickers-is »

Billige kompresjonsdrivere pleier jo generelt å ha mye grums, men 2" er kanskje værre også i nedre diskantområdet enn de mindre. Imidlertid opplever jeg nok svakheten på 2" komresjonsdrivere sterkere når det kommer til området 10-20kHz. Det er jo kun en håndfull modeller på markedet som faktisk klarer 20KHz.

Nok om det, den fine balansen mellom detaljering og hardhet er ikke enkel, men en ting har jeg reflektert over, og synes det er verdt å merke seg:

Når man tar opp med mikrofon er avstanden ganske bestemmende for lyden. Opptaket av en vokal foregår veldig nær mikrofonen ved de aller fleste livefremførelser, og det gjør at den delative avstanden til en del lyder ikke blir lik. Når man måler frekvensgangen er det ganske tydelig at denne endrer seg med avstanden, og det gjelder ikke bare for bassen selv om det er den det i størst grad slår ut på. Når man skal ha med detaljeringen i en vokal forsøker man gjerne å få med presensområdet, men dette genereres på to ulike plasser i munnen, og det varierer noe fra artist til artist.

Mange kvinner har en tendens til å generere S og T på fortenna mens en del mannlige vokaler gjerne genererer den litt lenger opp i ganen. Dette gir en avstandsforskjell, en retningsforskjell på luften som kommer ut, og ikke minst en stor mengdeforskjell i luften som kommer ut. (Dette setter vel de profilerte homsers åpenbart bevisste lesbing litt i et rart lys dog :D )

P dannes alltid på leppene og kommer sånn sett nærmest mikrofonen. Her konkurere de høye frekvensene med trykkbølgen.

F synges også på to måter, men gjerne ikke enten eller. Noen F-lyder synges ca midt på underleppa, mens andre fordeles ut mot sidene. Dette varierer selvsagt fra artist til artist, men det varierer også med bokstavkombinasjonene. Forsøk å si "ofte" og "flesk" (flesk på sies på tjukk bygdeøstlandsk) og merk forskjellen på hvor F-lyden dannes. I naturlige omgivelser høres dette nesten likt ut, mens i en vokalmikrofon 10mm fra leppene høres som regel ikke dette likt ut.

Det som imidlertid skaper det største problemet slik jeg ser det er halslydene som ligger i samme frekvensområdet. Disse befinner seg ca 15cm lenger fra mikrofonen. Dette er ikke langt, men vi snakker om et forhold 1/16 på 10mm mikrofonavstand. Når vi hører et annet menneske på 2 meters avstand er forholdet 1/1,08, hvilket ikke akkurat er sammenliknbart.

Dette blir jo vanligvis løst med at man forsøker å løfte de frekvensene som er minst sensitive for F, P, S, T osv slik at man kan plukke opp flere overtoner fra halsen. Resultatet blir et kompromiss, og større mikrofonavstand er absolutt ikke alltid å foretrekke. Imidlertid er det jo åpenbart at SM58 ikke kan passe alle. Den har ikke bare mye loudness, men den har også en relativt fremtredende presens allerede rett over 2kHz.

Så her er mitt bud på den perfekte vokalmic:
Presens og alle andre fokusområder skal være moderate.
Avvik skal være "myke" slik at de lett kan EQ-es bort.
Spredningen skal være smal og jevn nok til at man klarer noe mer mikrofonavstand.
Spredningen innenfor det brukbare området skal være veldig jevn og falle lite i nivå slik at man plukker opp noe bredere enn bare mellom fortenna.
Den skal ikke være veldig pop-sensitiv.

Som utgangspunkt for ulike artister tror jeg det ville være enklere å få til å låte mykt når det skal og hardt når det skal om man vektlegger disse parametrene.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Espen Hammer »

ble utrolig teoretisk gitt. må si meg enig i mye av det du sier, men synes ikke at man kan plukke den mikrofonen som funker best med de punktene du har notert. det blir basert altfor mye på tallene og grafene.. som i og for seg ser fine ut. Beste måten å finne en bra mikrofon, er vel og kjenne vokalisten.. tenke litt på det du nevner.... ta med en del mikrofoner som du tror funker på vedkommende, og teste ut.
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Tom Hansen »

Mye bra her. Jeg er selv en enkel mann, og leser ikke kurver og grafer når jeg skal kjøpe mikk. Man hører jo litt på andre, og ser hva de "store" bruker, og blir litt påvirket av det. Min erfaring er med det jeg har testet:
Beta-58: Brukes skjeldent. (får ikke behagelig lyd, men det kan være meg) Melder meg inn i antiklubben!
SM-58: Fungerer nesten til det meste.
AKG C535: Skuffer meg aldrig!. Bare husk og sette dippen rett i forhold til hva som skal inn!
Sennheiser 865: Må være en av de mest vellykkede oppfinnelsene til sennheiser! Hakket over 535.
Sennheiser 945: Denne erstattes herved av SM-58!
Beyer M88: Funka meget bra den og, men den ga seg til slutt, da den ble mest brukt i basstromma.

Til live bruk utenom på amatørnivå: Styr unna PG, JTS, o andre billimikker. det er bæsj!

Nå skal jeg nyte Blackfoot og Highway Song. Den var jo bra!
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av lydonen »

Tom Hansen skrev: Nå skal jeg nyte Blackfoot og Highway Song. Den var jo bra!
Er du på h**vete! Absolutt ett av de største sørstats-opus, selv om den overgås i status av Freebird (Lynyrd Skynyrd) og Green Grass & High tides (The Outlaws)
Et paradoks er at Rick Medlocke som sang i Blackfoot i dag er medlem av nettopp Lynyrd Skynyrd.

Edit: Bob Segers "Turn the Page" må nevnes..
http://www.youtube.com/watch?v=Fe7yOccqdxI
Sist redigert av lydonen den 07 mai 2008, 23:09, redigert 2 ganger totalt.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Ole Hansen »

Min erfaring med 945 er at den gjør vokalen er lett å få igjennom miksen. Enig med Lydonen i at SM57 er en bra vokalmikk. Har hatt hell med denne på litt vanskelige damestemmer.Bruker den alltid med vindhette, har ikke testet uten. Har aldri av en eller annen vært noen 58 tilhenger, hverken BETA eller SM. På nippet til å melde meg inn i klubben.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Tom Hansen »

Selv kora jeg (ikke mye) i en SM-57. Det var fordi vi ble fortalt at en 58 tok lyden rundt hele mikken, mens 57 tok kun rett foran!
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av lydonen »

Tom Hansen skrev:Selv kora jeg (ikke mye) i en SM-57. Det var fordi vi ble fortalt at en 58 tok lyden rundt hele mikken, mens 57 tok kun rett foran!
Vet av egen erfaring at trommisen bør få en 57, den tar opp lite bak seg og rundt, samtidig som den leverer en flott presence, så det stemmer med mine observasjoner.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar