Favoritt vokalmikk

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av JAS »

Er personlig VELDIG glad i SM86, dersom det passer seg med en kondis. (Lead)
Ellers så er jeg ganske glad i ATM 61. Veldig fin lyd til en lav penge, men den ble tatt ut av produksjon av en eller annen grunn. (Håndholt kor)
AE 6100 er også veldig fin. Har ikke gjort mange jobber med den, men jeg likte lyden, lav håndstøy og jeg kunne gi myyye gain før feedback.
Sist redigert av JAS den 05 mai 2008, 10:27, redigert 1 gang totalt.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Øyvind »

Standardmikrofonen jeg bruker for vokal er Beta 58. Synes den glir bedre inn i lydbildet enn sm58. Sm-en er litt hard av seg, noe metalfolket liker sikkert, og er best når man synger høyt og rett inn i mikrofonen. Ellers liker jeg veldig godt beta87 som har gått drastisk ned i pris i løpet av de siste årene. Noen erfaringer med KSM9? Ryktene sier den skal være enda bedre enn beta87. Det bør den være med tanke på den prisen. :lol:
Mvh Øyvind Bjørge
Ole Hansen

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Ole Hansen »

Øyvind skrev: Ellers liker jeg veldig godt beta87 som har gått drastisk ned i pris i løpet av de siste årene. Noen erfaringer med KSM9? Ryktene sier den skal være enda bedre enn beta87. Det bør den være med tanke på den prisen. :lol:
Liker selv også beta87, men det er vel kanskje en av de mikkene det er mest delte meninger om. Mange som ikke liker den i det hele tatt. Tror nok at KSM9 hadde knust beta87 i en avstemming. KSM9 låter veldig bra. Lettere å bruke enn KMS105 i endel sammenhenger da den ikke tar inn så mye annen scenelyd. KSM9 var også den første småmembranmikken med valgbar karakteristikk. Nå har Sennheiser også kommet med valgbar karakteristikk med sin nye 965.
toraabe

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av toraabe »

Jeg har brukt både Audix på vokal ( ulike typer ) og de låter veldig bra
Neumann kms 105 er svært bra men har de ulemper som beta 87.
Som jeg tidligere har sagt bruker jeg beta 58 ved stadard men den låter litt grovt etter min smak.
Tar jeg Sennheiser MD441U så låter den tilnermet Neumann KMS 105 men med egenskapene til Sm 58 vedr feeback.
Ulempen erprisen men de finnes i hopetall på ebay og anbefales på det aller sterkeste.
Thor Udø
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 10 mar 2008, 09:31

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Thor Udø »

Jeg liker best Beta58. Noen ganger bruker jeg Sm58.
"Det pleier å hjelpe med en vegg av Marshall..."
- Musikk læreren min
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Snickers-is »

Jeg ser det er lite kondismicer representert her. Gammel vane?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev:Jeg ser det er lite kondismicer representert her. Gammel vane?
Her er da nevnt veldig mange kondiser?
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Snickers-is »

Jo, det er nok sant. Skummet raskt over et par innlegg og så de typiske SM57/58 og B58 representert.

Jeg tenker nok mer på typiske ridere, det er jo sjelden man finner en rider som ikke spesifiserer SM58 eller B58 på vokal.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
toraabe

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av toraabe »

Man setter opp sm 57 /58 / beta 57 /58 ofte siden det er en standardmic som svært mange har og bruker.
Årsaken er jo også prisen. Men ofte synes jeg den kan låte litt hardt og litt mye fra 2-5 K etter min smak.

Bruker som sagt helst Sennheiser MD441U hvis jeg har muligheten. Det er imidlertid en mic jeg bruker hvis vokallyden skal være ekstra god og klar. Den går oppå en sm58 flere ganger. Bare synd at det er altfor få som har den som speca på ridere osv. En annen ting er at den ser dritkul ut . :)
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev:Jo, det er nok sant. Skummet raskt over et par innlegg og så de typiske SM57/58 og B58 representert.

Jeg tenker nok mer på typiske ridere, det er jo sjelden man finner en rider som ikke spesifiserer SM58 eller B58 på vokal.
DET har nok en del med gammel vane å gjøre. Har selv konstantert at man enkelt kan sjonglere mellom B58, AKG D5 eller Sennheiser E935 som vokalmikk og få OK resultat uansett.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av Helge A. Bentsen »

IMHO:

Jeg har i de siste dagene bestemt meg for å starte anti-beta-58-a-klubben. Det er en skikkelig møkkamikrofon, du må ha bss901 eller lignende for å få den til å låte, da er sm58 mye bedre. Audix OM7 og AKG D5 låter derimot bra rett ut i fra eska, med minimalt med justeringer. Sennheiser 935 blir litt for slank i øvre bass/nedre mellomtone og litt for flisete i toppen. Neumann kms 105 er en konge vokalmikrofon, men glem alt som heter høy monitor, trenger du pen damevokal(hele grunnen til å bruke kms105) og høy monitor, så funker beta57a som ei kule.

Og sist, men ikke minst. Vær forsiktig med Y-splitt for å få egen vokalstripe til monitor, noen miksere legger for mye last på mikrofonen. Kjøp deg heller en passiv 1:2 splitt.


Men, alt er egentlig skikkelig lotto med tanke på hvor mye god mikrofonteknikk som finnes her i verden.....
Brukeravatar
JAS
Active Member
Innlegg: 298
Registrert: 14 sep 2006, 15:06
Sted: Sandefjord

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av JAS »

Jeg kan godt bli med i anti-beta-58-a-klubben :)

Jeg har fått en ny favoritt: Audio-Technica AE 6100.
Lot en sopran i koret vårt prøve den og nettopp en Beta 58A.
Hun synger veldig lyst, nesten på grensa til skrikete, men fortsatt ganske pent.

AEen tålte mer gain og lyden ble aldri forferdelig skarp, noe jeg synes B 58 er.(litt skarp)

Vil bare si at jeg synes Audio-Technica lager veldig gode mikker. Synes det er synd at det ikke finnes mer A-T her på berget.
"Speed has never taken a single life,
suddenly becomming stationary, THAT`S the killer" - Jeremy Clarkson
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av lydonen »

Mange har vel erfart det der med at B58 blir skrikete hvis solisten har høy, lys stemme. Her er SM58 bedre, Sissel for eksempel synger jo alltid i det, og Harket også. Men det kan jo ha noe å gjøre med at det er gamlekara på Kongelig Norsk Avab som skrur for dem, de gutta tar ikke i andre dynamiske mikker enn 57 og 58.

Selv har jeg hatt gode resultater på den type stemmer med AKG C353 og AKG D5/ C5.

Selv er jeg også veldig fan av A-T, AE4000 er min favorittkondis til mye rart.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
toraabe

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av toraabe »

Hva med Shure KSM9 ?

http://www.ceag.com/store/images/t_880.jpg

Hvordan er den micen ?

Har sett på TV at den er " standard"på svensk TV
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: Favoritt vokalmikk

Legg inn av lydonen »

Har trådløse KSM9 fra UHF-R serien på ønskelista. De går så billig som under 17k på eBay. Tror det er konge, har vurdert andre varianter men disse påkaller godfølelsen mest, selv om jeg aldri har holdt i en sånn en gang.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Svar