Advarsel! IKKE LEI UT DISSE!!!

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
bakkevik
Newbie
Innlegg: 29
Registrert: 08 nov 2005, 15:57
Sted: Haugesund

Legg inn av bakkevik »

Torodd Olsen skrev:
bakkevik skrev:ALDRI lei ut til "Ukjentfestivalen". De betaler aldri for seg. Og prøver en å kontakte dem, så tar de selvfølgelig aldri telefonen / svarer på mail. Så som sagt. Aldri gjør lydjobber / leig ut til dem
Bra det ikke var de jeg skulle få penger av etter jobben i haugesund da... :roll:
..hvilken jobb? 8)
Vegard V. Helgesen
Haugesund Lyd
www.haugesundlyd.no
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Hadde det vært en ide og opprette en egen side kun for bransjen, der man måtte ha passord for å komme inn?
Der kunne man skrive om det var noen det var problemer med. Både hvorvidt det gjaldt betalingsproblemer eller andre problemer.
Eventuelt kunne man også bedt om en forklaring fra de, slik at man fikk flere synspunkter.
Tror ikke det skal være store problemer med å lage en slik webside. Og sålenge den er kun for enkelte brukere, så er den lov.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
flyingpig
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 04 jun 2005, 03:07
Sted: Skien

Legg inn av flyingpig »

Det høres ut som en god plan, kansje vi lys folk også får være med? (vi biter ikke... iallefall ikke så hardt..)
Brukeravatar
Torodd Olsen
Pro Member
Innlegg: 355
Registrert: 05 des 2004, 18:39
Sted: Stord

Legg inn av Torodd Olsen »

bakkevik skrev:
Torodd Olsen skrev:
bakkevik skrev:ALDRI lei ut til "Ukjentfestivalen". De betaler aldri for seg. Og prøver en å kontakte dem, så tar de selvfølgelig aldri telefonen / svarer på mail. Så som sagt. Aldri gjør lydjobber / leig ut til dem
Bra det ikke var de jeg skulle få penger av etter jobben i haugesund da... :roll:
..hvilken jobb? 8)
Ukjentfestivalen på lillebyscenen...
Tom Erik Stokness
Pro Member
Innlegg: 497
Registrert: 25 nov 2004, 07:30
Sted: Nøtterøy

Legg inn av Tom Erik Stokness »

lage en egen gruppe her no alla f.o.h...?
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

er ikkje foh ei grei nok gruppe da?

Den er jo ikkje open for alle.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Ideen med en egen gruppe her synes jeg forsåvidt er bra. Den eneste ulempen er de begrensningene et forum gir med tanke på "layout", sortering m.m.
Ved å ha det på en egen webside kan man klart få frem den viktige informasjonen på en enkel måte, uten at det kommer innlegg innimellom fra en eller annen som "bare vil legge til at bla bla bla..."

Men generelt sett så er ideen om ei "svarteliste" ganske god. Vel og merke så sant sikkerheten ivaretas!
Selv mener jeg at det beste ville være en liste der man kunne rapportere både gode og dårlige erfaringer? Listen kunne også vært delt inn i Spillesteder, band, arrangører o.l, slik at det var lett å finne relevant informasjon.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Jeg driver å lager til et eksempel på hvordan en slik "svarteliste" kan gjøres, og håper å kunne lansere en demoversjon i løpet av helgen.
Jeg tar da å legger inn flere "problem-typer", f.eks "kranglete", "vanskelige betalere", "ødelegger", "tyver", "Svindler". Vurderer også "Dårlig med bærehjelp", og lignede kategorier. I tillegg bør jeg kanskje ha med muligheter til positive uttalelser også. Takknemmlig for innspill.

Alt må selvfølgelig legges opp slik at det ikke er lett for noen å svarteliste andre uten grunn, eller uten at man har "en god sak".

Dersom dette blir en suksess så burde man kanskje vurdere å kjøpe et eget domene til formålet?
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

har dere sjekket med datatilsynet omdette. tror ikke at de akkurat rope hurra fof en slik side på nettet.

men for all del. høres ut som en god plan.
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Har ikke direkte spurt datatilsynet, men jeg har sjekket med en som kjenner lovverket ganske godt. Sålenge det dreier seg om et lukket gruppe, der man "har god grunn" til å være medlemm, så tror jeg ikke det skal være noe problem. Det er jo ikke noe værre enn å skrive det inn her!

Men jeg skjønner så absolutt problemstillingen. Det er derfor jeg tror vi må legge opp til et system som tar høyde for at ikke en person alene kan svarteliste noen.

Men først og fremst tror jeg det kan være et verktøy for å stanse de virkelige svindlerne. De som oppgir falsk ID, og stikker av med utstyr. Eller de som aldri har noen intensjon om å gjøre opp for seg.
Enkelte utesteder er jo ganske sære på "reglene" sine. På Havana Etcetera i Kristiansand må du for eksempel være nøye med å få signaturen til sjefen sjøl! Hvis ikke kan han komme etterpå å nekte for å ha bestilt noe slikt... Han nekter ikke for at du har vært der å gjort en jobb, men det skulle vært avtale med han direkte...
Sånt er jo greit å vite på fårhånd!

Men vi må som sagt være veldig nøye med at ingen svartelistes uten grunn!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Mathias Fekjær
Active Member
Innlegg: 58
Registrert: 08 mar 2006, 14:32
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Tanke.... Ide...

Legg inn av Mathias Fekjær »

Bjørn A. Larsen skrev:
DaOoPs skrev:Kanskje det hadde vært en kul ting å legge inn en svarteliste på dette forumet om hvem man IKKE må leie ut til, slikt at disse får svi litt. Kan ikke Moderator lage en slik liste der som kalenderen ligger ??
Det er nok at en person går i fella. Om det er 1000kr det gjelder eller 100.000kr har ingenting å si i denne lista..
Absolutt noe å tenke på, men vi bør også kreve at det blir gitt en god begrunnelse for at personen(e) havner på denne lista. Det er alt for lett å svarteliste noen når man ikke trenger å gi en god gunn...

heh jeg syns vi burde kunne "stemme" jeg, så de som har hatt kjipe opplevelser med samme firma kan "stemme" på det og skrive sin historie også :P hihi kunne jo funka.. jeg syns det burde bli lagd noe i den duren:p
------------------
Mathias Fekjær
http://www.mellowgrounds.net //\\ Stay Mellow!
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Da er det oppe og går!

Legg inn av Tor Dehli »

Da er websiden http://www.lydtekniker.com oppe og går, med mye grei informasjon for lydteknikere eller de som måtte ha behov for en.
Har også vært i kontakt med datatilsynet, og klart å få noen litt vage svar ut av dem. Ting skal ikke være enkelt!

Det ene som kan skaffe problemer her, er personopplysningsloven. Altså det at man setter ut "rykter" om en annen oerson. Denne regelen kommer man utenom så lenge det er snakk om firmaer, og ikke privatpersoner.

Mår det kommer til Kredittopplysninger, så er det dog slik at personopplysningsloven er utvidet til også å gjelde firmaer, så lenge det er snakk om kredittinformasjon!

Men totalt sett, så er dette en skikkelig gråsone. Det var ingen som kunne gi meg et skikkelig svar på om det var lovlig eller ikke.
Det jeg derfor har valgt å gjøre, er at man på web'en ikke definerer det som kredittopplysninger. Man skriver rett og slett hvorvidt man har hatt et problem med en kunde, så får folk selv ta stilling til hva problemet er. Eventuelt kan de ta kontakt med den som har repportert problemet.

Det er likevel 2 ting som jeg ble anbefalt, som er viktig. Det ene var å ha en "manuell" tjeneste. Med andre ord at man sender en E-post med opplysningene man ønsker publisert.(der man nødvendigvis identifiserer seg). På denne måten hever man terskelen for "drittslenging".
Det andre er at man kun omtaler firmaer! Ingen personer må kunne idetifiseres.

Ut i fra disse kriteriene så legges det nå ut opplysninger på http://www.lydtekniker.com. Jeg vil oppfordre folk til å sende inn informasjon om teknikere, scener, utleiefirmaer og leverandører. Det er også en egen kategori for stjålet utstyr.
Forelåpig er det kun et fåtall steder/teknikere/firmaer som er lagt ut, så nå er det opp til dere å komme med informasjonen!
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Håkon Dalen
Active Member
Innlegg: 110
Registrert: 19 mai 2006, 02:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Håkon Dalen »

Det er jo så enkelt som at teknikerne selv legger ut informasjon om seg selv, utleiefirma og lignende gjør det samme.
Sondred
Newbie
Innlegg: 37
Registrert: 03 mai 2007, 08:38

Saken sett fra en annen side.

Legg inn av Sondred »

Hei,
Har hørt mye prat om denne tråden, men har aldri fått rotet meg til å legge inn ett svar. Jeg jobbet som daglig
leder for digiLAB i Skien når dette skjedde. Som dere alle vet har alle saker to sider og jeg kan ikke si jeg
kjenner igjen historien slik den først ble fortalt av Tom Marius. Så til deres informasjon tenkte jeg at jeg skulle
fortelle hva som egentlig skjedde i dette tilfellet.

Året var 2004 og digiLAB arrangerte sitt første store dataparty i Skien. (Og mitt første store). Dagen før arrangementstart
ble det diskutert at vi trengte noe samband på arrangementet. Dette hadde vært vurdert tidligere, men vi fant ingen gode løsninger.
Jeg bad alle i staben min om å forhøre seg om dem kjente noen som leide ut slikt utstyr. Etter kort tid kommer en fra
staben bort til meg og sier at han har fått tak i noen radioer. Jeg blir forklart at disse koster 50,- pr stk for hele arrangementet.
Slik jeg forstod dette var det en kamerat av personen i staben min, og han skulle bare ha noen kroner for å låne bort utstyret sitt. Dermed
var det ingen vits med noen kontrakt eller noe. (Selvom jeg i ettertid skjønner at det kanskje kunne vært lurt..)

Personen i staben henter disse radioene og tar dem i bruk. Dette er forøvrig radioer av typen Topcom. (Slike du El-kjøp hadde på
tilbud til 250,- pr par tidligere). Handsfree`ene var slike man brukte på eldre nokia telefoner før. Utstyret fungerte helt fint
og de som brukte det var knallfornøyd. Dette er det siste jeg så til dette, og jeg bad personen skaffe en faktura eller ett kontonummer
som jeg kunne overføre leiebeløpet for. Dagen etter får jeg beskjed om at det har forsvunnet en radio.

Noen uker senere får jeg en faktura i posten på mellom 6000 - 7000,-. (Husker ikke eksakt beløp den dag i dag, dette var i 2004).
Fakturaen kommer fra ett firma som ikke er registrert. Det finnes ikke noe organisasjonsnummer på den. Og fakturagrunnlaget
var ikke beskrevet. Det fantes heller ingen kontaktinformasjon på fakturaen, så jeg gav beskjed via personen som leide dette
at vi måtte ha en skikkelig faktura.

Kort tid senere kommer purring nummer 1. Her mener jeg å huske at han hadde påberegnet ett gebyr på over 25% av totalbeløpet.
Jeg kontakter en regnskapsfører for å få forklart hva jeg bør gjøre og gir beskjed videre at jeg ikke kan betale før org nr og mottaker
er på plass. Nå tar personen kontakt med meg pr telefon, og jeg får forklart hvorfor vi ikke har fått betalt. Og jeg stiller spørsmål
ved hvordan denne regningen kunne komme på 6000,-.


Ca ett halvt år senere får jeg en telefon med trussel om inkasso. Nok en gang forklarer jeg at han må sende meg en faktura
med skikkelig grunnlag, samt med gyldig firmanavn og organisasjonsnummer. Dessuten har jeg mottatt en ugyldig purring også.
Etter noen minutters prat utvikler samtalen seg til å inneholde mer trussler enn saklig innhold. Jeg blir truet med det ene og
det andre. Først truer han meg med inkassoselskap , advokat, rettsak (?) med mer. Når ingen av disse trusslene så ut til å fungere
på meg startet han med å true med at han skulle gjøre livet skikkelig surt for meg om jeg ikke betalte. Med dette mente han
at han skulle få meg svartelistet hos alle PA/Lys leverandører i Norge. (Den gangen hadde jeg en 3års kontrakt med PA Compagniet,
så dette var heller ikke noe jeg fryktet den gang). Etter nok trussler gir jeg beskjed om at han bør legge på røret før jeg går
til politianmeldelse.


Her har vi riktig fakturagrunnlag:
10 x Topcom radio m/ handsfree = 500,-
1 x Tapt radio m/ handsfree = 500,-
Totalt: 1000,-

Fakturan jeg mottok var på mellom 6-7000,-.


Nå skal det også være sagt at personen som skriver dette ikke var så gammel når dette skjedde. (15-17år). Jeg har selv
gjort en lass med tabber både når jeg var yngre, og når jeg er blitt litt eldre, så ingen skal klandres for slikt.

Personlig har jeg ingenting mot Tom Marius, men ville gjerne få ryddet opp i denne tråden, da jeg har valgt å selv etablere
meg inne lyd og lysbransjen det siste året.


Håper dette forklarte ting for dere som har lurt på hvem denne gærne fyren er. Ta gjerne kontakt med meg pr epost
om dere har noen spørsmål om denne saken.


Mvh
Sondre Døli

Clubmanager AS
Sondre@clubmanager.no
Jakobsen
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 13 mai 2007, 14:32
Sted: Trondheim

Re: Da er det oppe og går!

Legg inn av Jakobsen »

Tor Dehli skrev:Da er websiden http://www.lydtekniker.com oppe og går, med mye grei informasjon for lydteknikere eller de som måtte ha behov for en.
Har også vært i kontakt med datatilsynet, og klart å få noen litt vage svar ut av dem. Ting skal ikke være enkelt!

Det ene som kan skaffe problemer her, er personopplysningsloven. Altså det at man setter ut "rykter" om en annen oerson. Denne regelen kommer man utenom så lenge det er snakk om firmaer, og ikke privatpersoner.

Mår det kommer til Kredittopplysninger, så er det dog slik at personopplysningsloven er utvidet til også å gjelde firmaer, så lenge det er snakk om kredittinformasjon!

Men totalt sett, så er dette en skikkelig gråsone. Det var ingen som kunne gi meg et skikkelig svar på om det var lovlig eller ikke.
Det jeg derfor har valgt å gjøre, er at man på web'en ikke definerer det som kredittopplysninger. Man skriver rett og slett hvorvidt man har hatt et problem med en kunde, så får folk selv ta stilling til hva problemet er. Eventuelt kan de ta kontakt med den som har repportert problemet.

Det er likevel 2 ting som jeg ble anbefalt, som er viktig. Det ene var å ha en "manuell" tjeneste. Med andre ord at man sender en E-post med opplysningene man ønsker publisert.(der man nødvendigvis identifiserer seg). På denne måten hever man terskelen for "drittslenging".
Det andre er at man kun omtaler firmaer! Ingen personer må kunne idetifiseres.

Ut i fra disse kriteriene så legges det nå ut opplysninger på http://www.lydtekniker.com. Jeg vil oppfordre folk til å sende inn informasjon om teknikere, scener, utleiefirmaer og leverandører. Det er også en egen kategori for stjålet utstyr.
Forelåpig er det kun et fåtall steder/teknikere/firmaer som er lagt ut, så nå er det opp til dere å komme med informasjonen!

Som mitt første inlegg vil jeg stille disse spørsmålene.

Er denne siden i drift? Brukes den av noen? å hvorfor heter alle ola nordmann, john bang og olaug kvinnerud elns? :P :P :P :P

Har sett på denne sida snart et halvt år, uten merkbare forandringer, kanskje en ide å få i gang noe som fungerer. :P :P :P ingen kritikk altså, synes dette er et kjempebra tiltak.
Svar