Små enkle grep for å forbedre et lokale...

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Mandal

Små enkle grep for å forbedre et lokale...

Legg inn av Mandal »

Er det noen som kan gi meg et par brukbare tips på hvordan man med enkle grep kan forbedre akustikken i et lokale.
(gymsaler, kirker osv)

Pleeeeease help (det haster....)
aslak.skarderud
Pro Member
Innlegg: 380
Registrert: 22 jun 2004, 11:58
Kontakt:

Legg inn av aslak.skarderud »

du kan vel til en viss grad dempe refleksjoner ved å henge opp tepper her og der. anbefaler ingen å la PAen spille mot en metallvegg, hadde et godt hørbart ekko på et halvt sekund tilbake på scenen :)
aslak skarderud
kultursenteret isak
Tina

Legg inn av Tina »

Nærfelts høyttalere er tingen. En pr publikumer..... :lol: :lol: :lol:
F.eks så er den nye Søm Kirke ned Kr.sand et klassisk eksempel på at arkitektene har glemt å tenke lyd.
Masse nærfelts høyttalere henger ned som små lamper fra taket.... med telefon-lyd..... og med tilsvarende feedback hver gang noen hvisker i en microfon. :lol: :lol: :lol:

....men kunsten til Kjell Nupen er jo praktfull. 8) 8)
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

drapperier er det enkleste. skal ikke så mye til heller egentlig. spiller pa´n bakover mot orgelet kan du henge tepper på bakveggen med ei lystrosse eller noe tilsvarende hvis man har mulighet. bakvegg og deler av sideveggene burde gjøre stor forskjell. antakelig er det nok å dempe en av veggene.
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

men en ting slår meg, hvorfor booke rytmisk musikk i slike lokaler?
kirker som festivalarena er jo bare tull. i trondheim brukes kirkene flittig til festivalvirksomhet feks under jazzfestivalen og latinofestivalen, samt olavsfestdagene. kirker har en tendens til å ha mye akkustikk og man bør booke artister deretter. har selv spilt konsert i kirker ved flere anledninger, i orkester som stryker, i kor som sanger og i metal bandet jeg synger i. rytmisk musikk har ingenting i ei kirke å gjøre, ikke jeg heller for den saksskyld, men jeg setter pris på akkustikken i kirker.
Mandal

Legg inn av Mandal »

:D :D :D
Lurte faktisk på om jeg skulle begynne og lime opp eggekartonger...
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

eggkartonger hjelper lite da. be arrangøren leie en "teppekasse" samtidig som han leier pa´n. da får du masse stoff du kan kle de værste harde flatene med. prøv med bakveggen, eventuelt en av sidene. hjelper masse.
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Dempe romklang

Legg inn av Tor Dehli »

Skal du kunne dempe romklangen, er det en fin start å finne ut hvilke frekvenser som utgjør det største problemet, og hvilke vegger/gulv det er som skaper størst problemer. Dette kan du enten lytte deg frem til, eller regne ut. Det er ikke alle dempematerialer som fungerer like bra på alle frekvenser, så det er lurt å finne det materialet som demper best i akkurat det frekvens-spekteret du trenger. Hvor mye du trenger, avhenger av lokalets størrelse.
Noe av det generelt beste du kan bruke, er fritthengende dempematter. (Med en gang du henger dem på en vegg, så blir det betraktelig dårligere demping, spesielt i bassen.)
Det som dessverre mange glemmer, er at det er få dempematerialer som demper bass. Dersom det er bassen som er problemet, er det derfor viktig at du velger ut riktig type dempematerialer.
Hvis du har målene på rommet, og vet hvilke materialer som er brukt, så kan jeg godt regne ut romklangen. Send meg i så fall en melding.
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Svar