Når en produsent oppgir 50-18000Hz og 128dB så skal jo det i prinsippet bety at den skal klare 128dB ved 50Hz? I hvertfall innenfor toleransene på eksempelvis +/- 3dB? Det var en som spurte hvorfor 126dB SPL var maks på 2x12" ved 60Hz når en 10" fra RCF klarte 128dB iflg databladet.Hans A. Moen skrev:10"PA som brukes under 100Hz?.. skeptisk..
Hva er det du egentlig prøver å forklare? Det er veldig mye ord men jeg klarer ikke helt å gripe poenget.
For 95% av alle høyttalere vil maks SPL begrenses av slaglengden om de brukes ned til Fb. Brukes de høyere opp kan man beregne slagnegnden ved avrullingsfrekvensen. Om denne ikke overskrides før man når maks effekt vil effekten være den begrensende parameteren.Hans A. Moen skrev:Det er et smalt spekter over høyttalere hvor du kan beregne max SPL med areal og X-max.
Opphengsskader, lisseskader, membranskader, bobbinsvikt, limskader og mekaniske viklingsskader er jo også temmelig vanlige. Alle disse kan komme som følge av for lang slaglengde. Veldig ofte skyldes termisk overbelastning av diskanter at forsterkeren jobber langt over evne.Hans A. Moen skrev:Stort sett alle mord på PA elementer er gjort termisk og ikke ved å overskride x-max/x-damage. Dette gjelder flesteparten av MF/HF design.
Ja, sånn går det når du hører for mye på alt for høy og forvrengt lydHans A. Moen skrev:Hæ?
Igjen, det kommer an på frekvens og hornåpning. Når den er omnidireksjonell er det ikke en hornkasse.Hans A. Moen skrev:En hornkasse er nesten like omnidireksjonell som en vanlig bassrefleks kasse.
Ja, som jeg også skrev i mitt innlegg. I Gaia består midbasshornet av 2 moduler som jobber sammen.Hans A. Moen skrev:Et horn brukes ikke alene. det vil slite med å levere noe trykk under 50Hz pga størrelsen på hornåpningen og hornlengden.
men i stack på 4+ begynner ting å skje. Desto flere kasser i en cluster, desto større hornåpning, desto lavere går de.
Det er ikke helt korrekt. Hornet vil gi en kamfiltereffekt som følger det harmoniske mønsteret. De frekvensene hornet forsterker mest vil følges av harmoniske ordner som også forsterkes tilsvarende ekstra av hornet. Forsøk med en simulering så ser du.Hans A. Moen skrev:Hornet diskriminerer de harmoniske overtonene også, noe som resulterer i en bass med mye mindre forvrengning.
Hva begrunner du dette med?Hans A. Moen skrev:Du vil ALDRI klare å oppnå den samme effektiviteten ved å erstatte hele greia av en refleks vegg, Hornkasser er overlegent effektive. Unntaket fra regelen er 1 vs 1.