Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Her kan du diskutere produkter

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Atle Aamodt »

Har hatt det absolutte ubehag av å prøve noen (muligens eldre) Behringer 2 kanals compressorer med threshold, autoknapp/easy, ratio og output gain. Aner ikke hva de hette, men det er uten tvil det jævligste produkt jeg noensinne har koblet inn på f.eks vokal. Jeg ville kalt et slikt produkt Behringer Auto Mud Deluxe. Eller "Hvordan ødelegge et godt signal fra Neumann KMS-105". Jeg finner ikke ord for hvor jævlig dette produktet er. Er ikke sikker på om det norkse vokabular har ord som kan uttrykke hva jeg egentlig mener om denne møkkaboksen. Tror jeg kanskje må kjøpe en for å knuse den. Det er ikke ofte jeg føler fysisk ubehag ved kontakt med apparater, men det skjedde i dag. Måtte bare dele dette med noen. Hvorfor må noen på død og liv produsere og selge denne dritten ?
Atle Aamodt
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Har en lignende sak i dag. På jobb med DAP-diskoanlegg :?

Fant to Cerwin Vega Prostax ps-15 - topper under trappa og bytta de ut med Dap-kassene, det spiller faktisk bedre......
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Frode Trondahl »

Mr.Wompf skrev:Har hatt det absolutte ubehag av å prøve noen (muligens eldre) Behringer 2 kanals compressorer med threshold, autoknapp/easy, ratio og output gain. Aner ikke hva de hette, men det er uten tvil det jævligste produkt jeg noensinne har koblet inn på f.eks vokal. Jeg ville kalt et slikt produkt Behringer Auto Mud Deluxe. Eller "Hvordan ødelegge et godt signal fra Neumann KMS-105". Jeg finner ikke ord for hvor jævlig dette produktet er. Er ikke sikker på om det norkse vokabular har ord som kan uttrykke hva jeg egentlig mener om denne møkkaboksen. Tror jeg kanskje må kjøpe en for å knuse den. Det er ikke ofte jeg føler fysisk ubehag ved kontakt med apparater, men det skjedde i dag. Måtte bare dele dette med noen. Hvorfor må noen på død og liv produsere og selge denne dritten ?
Kjenner til den boksen, da de har en slik på klubb scena på Betong. Jeg har brukt den kun til nød på skarptromme og bass.
Vokal er helt udugelig på den boksen, generelt
sett låter jo stort sett Behringer sine composere dritt sammenlignet med f.eks dbx.

Det skulle kommet en lov fra menneskeretts domstolen, som forbød slike folk som Behringer å spre rundt seg med billige dritt produkter.
Erlend Thune
Newbie
Innlegg: 48
Registrert: 25 feb 2004, 03:27

Re: Langt inn i helvetes ubrukelig Behringer compressor !!

Legg inn av Erlend Thune »

Frodelyd skrev:
Mr.Wompf skrev:Hvorfor må noen på død og liv produsere og selge denne dritten ?
Kjenner til den boksen, da de har en slik på klubb scena på Betong. Jeg har brukt den kun til nød på skarptromme og bass.
Vokal er helt udugelig på den boksen, generelt
sett låter jo stort sett Behringer sine composere dritt sammenlignet med f.eks dbx.

Det skulle kommet en lov fra menneskeretts domstolen, som forbød slike folk som Behringer å spre rundt seg med billige dritt produkter.
Nå er ikke jeg noen Behringer fan selv, men vil bare si att man får hva man betaler for. Når man foreksempel kan få 4 kanals compressor for tusenlappen, så sier det seg jo selv att det ikke er "pro audio" man har med å gjøre, og kan da selvfølgelig ikke sammenligne med produkter fra Drawmer, Dbx etc.

Behringer lager drit billig(/billig drit) utstyr som er helt okey å ha rundt på øvingslokaler, ungdomsklubber, mindre spillesteder etc, men spillesteder med i hvertfall litt respekt for seg selv burde jo styre unna en god del i katalogen til Behringer da. Så skulle det være snakk om ett lovforslag her så burde det jo være att de skulle forbys på "seriøse" spillesteder :wink:
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Er vel litt drøyt å si at alt behringer lager er dritt.. det er endel "seriøse" klubber som bruker ting av behringer som funker kjempefint! Og det er ofte fett med en kompressor produsert av Behringer enn INGEN kompressor???
Jobbet i dag med ett band som het Block PArty.. som var support for ett større New York band..
Support band racket bestod av 4 drawmer og 8 behringer komps. = Det låt dritbra!!
Main Act racket var distressorer, bss 901, drawmer og dbx 160a ++ = låt ganske kjipt..

Så det har vel noe med å kunne bruker skitten vil jeg tro??!!??
Lydforum Administrator/Pensjonist
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Ja enig i at det har mye å si på bruken av utstyret, men har man a/b testet behringer opp mot dbx så skal jeg love deg at du blir rimelig paff når du hører hva behringerene gjør med signalet diitt. Det gjør ting jeg ikke ville gjort på eqen i hvertfall. Låter fort nasalt i mellomtonen og hardt i toppen.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

fullstendig klar over at endel behringer ikke behandler signalet "pent", men det finnes modeller som funker fett! Og klarer man ikke å skru ok vokal lyd i utgangspunktet så hjelper det ikke uansett hvor god kompr. du har.
Det er ikke bare outboard som gjør rare ting med signalet..det er teknikeren også :shock:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Men de gamle Behringer Comp'ene, fra den gangen Lyd-Systemer fikk agenturet, de står seg den dag i dag.
Låter myyyye bedre enn Klark'en vi ga 10 lapper for.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Kenneth Jensen skrev:fullstendig klar over at endel behringer ikke behandler signalet "pent", men det finnes modeller som funker fett! Og klarer man ikke å skru ok vokal lyd i utgangspunktet så hjelper det ikke uansett hvor god kompr. du har.
Det er ikke bare outboard som gjør rare ting med signalet..det er teknikeren også :shock:
Er enig at det også har mye med tekniker å gjøre.

Jeg har a/b testet dette en gang med en vokalist som synger med stor dynamikk. Jeg skrudde først vokalen slik at den låt både myk og bra (slik jeg liker vokal lyd)


Jeg koblet inn behringer sin composer pro , når da composeren ble presset litt hardt låt vokalen både nassal og var kvass i høy mellomtone.

Foblet så fra behringeren og satt inn en 160 A, da låt det ikke nassalt eller kvasst, men mer eller mindre likt som vokal lyden jeg hadde skrudd på eqen. Selv ved hard komprimering.

Så jeg mener at det er for dårlig at en produsent kan lage produkter som faktisk er så lite vennlige med signalet som produktet skal håndtere.
Atle Aamodt
Active Member
Innlegg: 206
Registrert: 13 jul 2004, 18:09

Legg inn av Atle Aamodt »

Kenneth Jensen skrev:fullstendig klar over at endel behringer ikke behandler signalet "pent", men det finnes modeller som funker fett! Og klarer man ikke å skru ok vokal lyd i utgangspunktet så hjelper det ikke uansett hvor god kompr. du har.
Det er ikke bare outboard som gjør rare ting med signalet..det er teknikeren også :shock:
Du blander kortene litt her nå. Man "skrur" ikke vokallyd, den blir produsert av f.eks en sanger, for å så bli plukket opp via f.eks en god mikrofon for å til slutt gjenngis i f.eks et kontrollerbart høyttalersystem. Og joda, det hender man må sminke signalet, men f.eks en Neumann KMS 105 ut i f.eks et riktig oppsatt D&B Q1 system låter fint UTEN å måtte ta på så veldig mange knapper. Man trenger ikke compressor for å få vokal til å "låte" fint. Problemet er de mindre enn ekstremt gode vokalister som ikke har dynamisk balanse mellom sine ulike registere, konsonater og vokaler. Skal vokal kunne "ligge på topp" uten å virke "for høy" eller tidvis for lav (spesiellt lavere registere) så man man på med leveling amplifiers. Husk at de fleste testpersoner oppfatter ca +10dB som dobbbelt så høyt og -10dB som havlparten så høyt. Det er mange settinger med vokal hvor 10 dB kompressor er ønskelig (og etter min oppfatning helt nødvendig) for å balansere ut signalet. Dette betyr igjen at man trenger en MEGET god kompressor/leveling amplifier for å kunne beholde vokalsignalet med god sonisk kvalitet. Har tilgode å prøve en Behringer kompressor som jeg kan komprimere vokal -10dB uten at det låter bæsj. Med Urei LA-4, 1176 og Empirical Labs Distressor kan jeg gjøre dette, og de som har Avalon, DeMeter og tilsvarende vil sikkert si det samme. Mulig jeg er kravstor, men svarte søren også, vokal er som kjent et meget viktig element i endel kjedelig musikkstiler ;-)
Atle Aamodt
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Atle,
Mange setter nok pris på ditt lille lydkurs, som vel kan sidestilles med at noen logger seg inn på bilmekanikerforum og forklarer hvordan en forgasser virker. Takk likevel ;-)
Undertegnede forsvarer bruk av Behringer i mange sammenhenger, og spesielt de første Behringer'ne virker bra på mange signalkilder, også til hovedvokal med hard komprimering. Har evaluert egne miksertapninger og finner ikke at det kan sies å låte "bæsj" av disse kompressorene.
De er ikke førstevalget med syngedame og KMS105 men til bluesband og rockeband med SM58 på en svett klubb leverer de!
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Ja og det var og litt av mitt poeng også. at noen ganger så må man "skru" vokal lyd! for å si det slik..hvertfall jobbe litt ekstra for å få ting til å låte lissom.. Og da tenker jeg naturligvis live og på et eks. svett 23 kvm stort lokale hvor ingenting jobber med deg og alt mot deg... hehe

Da er det bedre med en behringer comp og noen behringer intelligate enn ikke noe!!
Var bare det jeg ville frem til.. Men om du/dere mener det er bedre uten comp. enn med behringer comp. på ustabil drita vokalist i punk/blues nykøntri bandet fra flisa så la gå.. jeg foretrekker med :roll:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Gatene til Beringer funker da !?
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Legg inn av lydonen »

Hallgeir skrev:Gatene til Beringer funker da !?
Klart de gjør, men de er ganske hørbare i enkelte sammenhenger. Til fest på lokalet er de helt ok.
Det eneste behringer-produktet jeg synes virkelig suger er den digitale EQ'en de lagde som het noe med 8000. Den var ikke bra...
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Hei Atle. Det er nok den gode gamle Autocom du har vært borti. Ja, jeg skal være enig med deg i at den ikke låter helt kule, men du kan jo også ha vært så heldig å komme borti en gammal boks?.. Første gangen jeg brukte disse compene var i -96, og etter min mening da, funka de helt greit. Men etter som årene gikk og de tørka mer og mer ut, så ble lydkvaliteten i dem veldig forringet. Ingenting varer evig vett du. Så det er kanskje en ide å sjekke alderen på tinga før vi slakter dem nord og ned her på forum..
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Svar