Side 1 av 2

AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 01 nov 2010, 20:29
av tgjersoe
Er det noen som har praktiske erfaringer med disse mikrofonene?

Har brukt 414 som overhead på trommer og er dønn forelska i lyden i disse fantastiske mikrofonene. Meeeeeen, de er litt dyre da...

Det er den samme kapselen i 214, men muligens litt enklere elekronikk...? Er jo under halve prisen for dem så hvordan låter de?

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 02 nov 2010, 01:34
av sven nilsen
Får stereosett med 214 i morra .Har ikke brukt 414 annet enn i studio , så jeg får ikke sammenlignet med den . Tester dem ut i forhold til mine AT 4033(fast nyre de også) , og er disse like fleksible og bra , så er jeg KJEMPE fornøyd .Jeg hører vel egentlig ikke sååå stor forskjell på div miker i live-sammenheng ! Setter opp noen bra miker , skur til j blir fornøyd og er happy med det .Valget falt på 214 fordi de i likhet med AT`ene er små/lette å plassere , + at de ikke koster en dritt .

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 02 nov 2010, 10:25
av toraabe
Vedr overhead så er det mye som jeg har brukt, men en mikrofon som jeg trur ikke så mange benytter seg av på overhead er Electrovoice sin N/D468 . Prøv ;)

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 03 nov 2010, 00:42
av tgjersoe
En dynamisk supernyre som overhead på trommesett i stedet for en AKG C414...?

Schjepisk......

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 10 nov 2010, 00:55
av sven nilsen
Fikk stereosett med 214 forrige uka , og det virker absolutt lovende . Funka fint på flygel , klassisk gitar ,OH og trumpet .
Har ikke fått testa dem på type klassisk vokal/kor enda . Mye mik for penga !

Kjøpte også to stk AT 4081 (ribbon,8-tall ,48V , sigarer) som tåler såpass input som 150db spl. Dvs at du kan bruke dem foran git.kabinett
og til skarp + akk instr , blås , OH osv .Har ikke fått testa disse ute enda ,
men kassegitar og vokal i studio var utrolig (ambience og dir.lyd i èn mik) . Kondisene mine får hvile ei stund !
Noen som bruker disse ? Kor ? Flygel ? Tips & triks om plassering ol. ?

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 10 nov 2010, 21:46
av toraabe
tgjersoe skrev:En dynamisk supernyre som overhead på trommesett i stedet for en AKG C414...?

Schjepisk......

Jepp

Sett de litt nærmere cymbalene, evt på undersiden.
Det blir ikke så transient, men har gjort det noen ganger siden trommisen ville ha det sånn og det låt veldig bra ;)

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 12 nov 2010, 15:51
av tgjersoe
Ok, som cymbalmikker altså. Da skjønner jeg.
Kan sikkert funke det altså, men jeg er mer på leting etter skikkelig gode kondiser som jeg kan bruke som overheads på trommesett uten å betale det hvite i øyet for dem. Om du setter et par gode 414 over settet uten filtrering så vil du høre at til og med basstromma låter tøft i dem.... Mikket opp ett helt sett med to sånne og en beta91 i basstromma. Kunne nesten droppet den betaen... Bare kjekt å kunne dra opp kick litt uten å få mer av resten av settet...

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 19 nov 2010, 08:54
av toraabe
Vedr gode konsentatormikrofoner så synes jeg at Oktava mk012 låter veldig bra
Pleier å bruke 3 av de på trommene sammen med Beyerdynamic opus på skarp og tom tom samt 1 eller 2 mikker i basstromma alt etter hva som er tilgjengelig. Da synes jeg at trommene låter knall ;)
En annen en som låter veldig bra som overhead på trommer er Audio Technica AE3000

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 22 nov 2010, 18:45
av tgjersoe
Ser ganske spennende ut de Oktava mikkene må jeg si. Mer spennende enn AKG 214 ihvertfall...

Forresten, hvilken opus modell bruker du, og hvordan vil du sammenligne den med evolution serien fra Sennheisser..? (604/904)

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 26 nov 2010, 11:37
av toraabe
Beyerdynamic opus 82 har jeg brukt noen ganger men også 62 har jeg brukt

Ellers så synes jeg at 904 låter litt tøffere enn 604, mend et kommer helt an på trommesett og har brukt 604 mest
602 låter helt knall den også og låter litt mere crispy enn sm52 dersom man bare har en mic til bastromma...

Uansett Oktava mk012 låter veldig bra som " småkondensator " http://www.oktava-online.com/mk012.htm
De har også endel andre modeller som jeg ikke har brukt så tviler jeg ikke på om at kvaliteten er veldig bra.
Russere er jo kjent for å bygge bunnsolid om de bestemmer seg for å lage noe med kvalitet

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 06 des 2010, 14:00
av tgjersoe
Blir kanskje nødt til å teste et par Oktava jeg da...Hørt mye bra om dem fra andre også, og prisen er det jo ikke noe å si på med mindre man skal ha dem med rørforsterker.... ;)
De skal være sammenlignbare med KM 184 og det er en mikk jeg liker veldig godt på alt fra overhead, flygel, kor eller hva det måtte være.

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 06 des 2010, 23:17
av Frode Trondahl
toraabe skrev:Beyerdynamic opus 82 har jeg brukt noen ganger men også 62 har jeg brukt

Ellers så synes jeg at 904 låter litt tøffere enn 604, mend et kommer helt an på trommesett og har brukt 604 mest
602 låter helt knall den også og låter litt mere crispy enn sm52 dersom man bare har en mic til bastromma...

Uansett Oktava mk012 låter veldig bra som " småkondensator " http://www.oktava-online.com/mk012.htm
De har også endel andre modeller som jeg ikke har brukt så tviler jeg ikke på om at kvaliteten er veldig bra.
Russere er jo kjent for å bygge bunnsolid om de bestemmer seg for å lage noe med kvalitet



Oktava var russisk, nå bygges de i kina.
Kvalitetsmessig og lydmessig er det dessverre stor forskjell på de gamle 012éne som ble bygd i russland og den nye kina versjonen.

Vet at det er nettopp derfor Lydsystemer kuttet ut Oktava agenturet for noen år siden.

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 09 des 2010, 11:25
av Anders Faafeng
Frode Trondahl skrev:
toraabe skrev:Beyerdynamic opus 82 har jeg brukt noen ganger men også 62 har jeg brukt

Ellers så synes jeg at 904 låter litt tøffere enn 604, mend et kommer helt an på trommesett og har brukt 604 mest
602 låter helt knall den også og låter litt mere crispy enn sm52 dersom man bare har en mic til bastromma...

Uansett Oktava mk012 låter veldig bra som " småkondensator " http://www.oktava-online.com/mk012.htm
De har også endel andre modeller som jeg ikke har brukt så tviler jeg ikke på om at kvaliteten er veldig bra.
Russere er jo kjent for å bygge bunnsolid om de bestemmer seg for å lage noe med kvalitet



Oktava var russisk, nå bygges de i kina.
Kvalitetsmessig og lydmessig er det dessverre stor forskjell på de gamle 012éne som ble bygd i russland og den nye kina versjonen.

Vet at det er nettopp derfor Lydsystemer kuttet ut Oktava agenturet for noen år siden.
Det er både riktig og feil.
Mikrofonene som selges i nettbutikken det henvises til over, skal være originale russiske Oktava.
Når vi importerte Oktava var det via en engelsk distributør, men deres samarbeid med Oktava ble terminert og engelskmennene fikk laget kinakopier. Det var helt andre mikrofoner som så ut som Oktava, men de bommet med en knapp centimeter. De var ikke vi interessert i å selge, og å importere direkte fra Russland var ikke noe alternativ for oss. Oktava MK012 låter bra de, men bunnsolid kvalitet er det ikke. Presisjonen/byggekvaliteten på de russiske mikrofonene var så som så, men det var litt av sjarmen. Fikk spørsmål om vi kunne levere et matchet par, og svarte at vi kunne se om vi fant to som så like ut - på utsiden. Metallet varierte i utseende (avhengig av hvor gammel ubåt som var hogd opp? :) ). For de spesielt interesserte, så mener jeg Oktava også lagde støvsugere, og den "hemmelige" byen Tula eksisterte ikke på noe kart i mange år. Hvem var Oktavas største kunder under den kalde krigen?

http://www.oktavatula.ru/about/history/

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 09 des 2010, 14:02
av Trond
He he, Funfacts!!

Re: AKG C 414 vs 214

Lagt inn: 10 des 2010, 13:01
av toraabe
Uansett de MK012 so jeg har vært borti var sikkert russiske siden det er endel år siden og de var veldig bra ...