DB grense i Norge??????

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Even N.B.
Active Member
Innlegg: 171
Registrert: 03 apr 2007, 01:07
Sted: Oslo

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Even N.B. »

Espen Hammer skrev:menne.. over til hva tråden handler om. Jeg måler så og si alltid med A vekted, og slow. mener det er "rettest" og måle. Mener å ha hørt at det er en dB grense i bergen.. mulig jeg tar feil? Noen som har no fakta om det?
Det er feil å måle konsertlyd i dB(A) og det er noe av det mange gjør feil! Målingene vil da bli lavere en det riktige lydtrykket...
dB skal måles slik:
dB(A) 0-55dB
dB(B) 55-85dB
dB(C) 85dB og oppover
Even N. Boberg
Servicetekniker / lampetgeneral

Sjekk ut vår nye hjemmeside:
http://www.ehs.no
Espen Hammer
Pro Member
Innlegg: 441
Registrert: 11 apr 2006, 22:39
Sted: Trondheim

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Espen Hammer »

forsåvidt enig i den der. Men er mere opptatt av de skadelige frekvensene enn av lydtrykker i dB.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Ole Hansen »

Har ikke selv DB-måler, men er på jakt etter en grei liten håndholdt måler. Noen som har tips på hva jeg bør kjøpe og hvem som selger? Vi kjører jo aldri bil uten å bruke speedometer(stort sett), så DB-måleren bør vel kanskje også begynne å være med.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av AudioFixer »

Ole Hansen skrev:Har ikke selv DB-måler, men er på jakt etter en grei liten håndholdt måler. Noen som har tips på hva jeg bør kjøpe og hvem som selger? Vi kjører jo aldri bil uten å bruke speedometer(stort sett), så DB-måleren bør vel kanskje også begynne å være med.
Det er mye å velge i på denne fronten. Etter en del forsking på diverse alternativer har jeg endt opp med en rimelig sak fra Clas Ohlson som jeg bruker til "generell overvåking / måling ":

Artikkelnummer 36-1604 kr: 898,-

Jeg har kontrollert den opp mot atskillig dyrere utstyr og finner at etter en liten finkalibrering ved hjelp av kalibrator så holder den seg på en nøyaktighet på +/- 1 dB. Spec sier at den skal holde "måleklasse II " - som er velegnet til feltbruk.
Stort display med lys gjør den enkel å bruke.
AudioFixer
Olav Sundøy
Brukeravatar
thomas hocking
Active Member
Innlegg: 54
Registrert: 14 jun 2006, 21:06
Sted: bergen/stavanger
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av thomas hocking »

Tror det er en db grense i bergen på 110, men kan ikke huske å ha funnet noe mer om det sist jeg søkte informasjon om det.
Ole Hansen
Pro Member
Innlegg: 423
Registrert: 18 apr 2008, 13:26
Sted: Kvinesdal

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Ole Hansen »

AudioFixer skrev:
Ole Hansen skrev:Har ikke selv DB-måler, men er på jakt etter en grei liten håndholdt måler. Noen som har tips på hva jeg bør kjøpe og hvem som selger? Vi kjører jo aldri bil uten å bruke speedometer(stort sett), så DB-måleren bør vel kanskje også begynne å være med.
Det er mye å velge i på denne fronten. Etter en del forsking på diverse alternativer har jeg endt opp med en rimelig sak fra Clas Ohlson som jeg bruker til "generell overvåking / måling ":

Artikkelnummer 36-1604 kr: 898,-

Jeg har kontrollert den opp mot atskillig dyrere utstyr og finner at etter en liten finkalibrering ved hjelp av kalibrator så holder den seg på en nøyaktighet på +/- 1 dB. Spec sier at den skal holde "måleklasse II " - som er velegnet til feltbruk.
Stort display med lys gjør den enkel å bruke.
Takk Olav. Så grei ut den. Blir en tur innom Clas Ohlson i Kristiansand neste gang jeg er der.
Gud sa: Bli lys! (Men han sa ingenting om lyden).
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Rune Skramstad »

På Nokia telefoner kan du få DB måler med to veiekurver (A og C) og flat måling, mener å huske at dette kun er et Java program, så det går an å få det inn på telefoner som ikke har dette når du kjøper dem.

I forhold til nøyaktighet så har jeg testet opp mot Smaart, og avviket var ca. pluss minus 1dB.
Bakdelen er at telefonmålingen ikke får med seg raske transienter og lydnivåer over 114dB.

Funker helt greit for en fort og gæli måling, fikk til og med politiet til å godta målingen min under en Tungtvann konsert som var i ferd med å bli avlyst pga støyklager fra naboer. De kom uten måleapparat og uten å gi meg noen grense for hvor høyt jeg kunne spille, så da ble vi enige om 105dB med A veiing midt på dansegulvet :lol:
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av AudioFixer »

dB måler'n på Nokia telefoner er forbausende nøyaktig i området rundt referansen 1 kHz, men ut over dette er avvikene meget varierende mellom forskjellige modeller og alder :(

Denne "finessen" på telefonen kan helt klart redde dagen så lenge den ikke kan motbevises. :)
Jeg tør ikke anbefale noen å basere seg på denne "telefon" typen måling da jeg har opplevd alt for store avvik i mine tester.
AudioFixer
Olav Sundøy
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Rune Skramstad »

Testet kun på pinknoise da jeg sjekket den ut, så det kan nok forekomme litt avvik ja.
Hvilke frekvensområder fant du de største avvikene i, og hvor store var de?

Burde jo være mulig å kalibrere telefonmålingen rimelig bra siden den er softwarebasert, men det skal vel litt til at produsentene gidder å ta seg bryet pga en liten promille av kundene som jobber med lyd.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Erlend Faanes
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 04 feb 2007, 18:22
Sted: Namsos

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Erlend Faanes »

Hvor finner man softvare til DBmåler til nokiatelefoner, jeg klarer ikke å finne noe på den rotete hjemmesiden til nokia i hvertfall:P
Brukeravatar
Rune Skramstad
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 26 aug 2006, 01:27
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Rune Skramstad »

Han som fortalte meg om at det kun var et Java program var en telefongeek som har jobbet med salg av telefoner.

Foreslår at du tar direkte kontakt med Nokia og spør etter software avdelingen, eller så er det jo også mulighet for at butikkjedene har betjening som vet mye om programvare til telefoner.
The speakers were made more efficient by hornloading.
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av AudioFixer »

Erlend Faanes skrev:Hvor finner man softvare til DBmåler til nokiatelefoner, jeg klarer ikke å finne noe på den rotete hjemmesiden til nokia i hvertfall:P
Har en mistanke om at det er slik at du må ha en telefon som har denne funksjonen originalt fra fabrikken.

Har du en NOKIA som ikke har dB måler allerede mener jeg at det er mye tryggere og enklere å bruke ca. 800 kr på en dedikert måler.
AudioFixer
Olav Sundøy
olegutten
Active Member
Innlegg: 184
Registrert: 21 feb 2004, 20:02
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av olegutten »

Har selv hatt nokia med dB måler. Sammenlignet den mot NTI måleren og den var 1-2 dB off... Hvis det er et program som kan legges inn på hvilke som helst telefon så er jeg interessert i å få tak i dette....... har nå en HTC som bruker Windows mobile så det burde ikke være så vanskelig. Kan vel kanskje til og med legge inn EASERA på den......
toraabe

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av toraabe »

Espen Hammer skrev:trommer er en ting. men de hælvettes gitaristene som på død å liv skal prøve å finne nr.11 på volum knappen sin. målte 102dB i FOH for noen uker siden... å da var PA mutet. og ja.. der var rimelig stort lokalet. ikke noe klubb, for å si det sånn. og enda så måtte han jaggu ha seg selv i monitor. ba scene tekniker be han skru ned.. ikke før introen på låta var ferdig så var han på 11 igjen.

Med slike band sørger jeg alltid først for å få jevn balanse mellom backline og trommer at bandet låter bra og balansert uten PA.

Når bandet har " noralisert" backline og at alt låter bra UTEN noen ting i pa eller monitor kommer resten.

Da er jobben såre enkel. Mikk opp det man vil ha og legg på resten.
på slike band bruker jeg stort sett aldri å gi noe gitar i Monitor.
Noe jeg sjeldent gjør der det er gitarforsterkere. Siden jeg liker bedre å ha en høy gitaramp på scena UTEN monitor enn en lav gitaramp MED monitor. Det er nå min måte å jobbe på ..
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Hans A. Moen »

toraabe skrev:
Espen Hammer skrev:trommer er en ting. men de hælvettes gitaristene som på død å liv skal prøve å finne nr.11 på volum knappen sin. målte 102dB i FOH for noen uker siden... å da var PA mutet. og ja.. der var rimelig stort lokalet. ikke noe klubb, for å si det sånn. og enda så måtte han jaggu ha seg selv i monitor. ba scene tekniker be han skru ned.. ikke før introen på låta var ferdig så var han på 11 igjen.

Med slike band sørger jeg alltid først for å få jevn balanse mellom backline og trommer at bandet låter bra og balansert uten PA.

Når bandet har " noralisert" backline og at alt låter bra UTEN noen ting i pa eller monitor kommer resten.

Da er jobben såre enkel. Mikk opp det man vil ha og legg på resten.
på slike band bruker jeg stort sett aldri å gi noe gitar i Monitor.
Noe jeg sjeldent gjør der det er gitarforsterkere. Siden jeg liker bedre å ha en høy gitaramp på scena UTEN monitor enn en lav gitaramp MED monitor. Det er nå min måte å jobbe på ..
Oppskrift som kan gjøre at du ender opp med at det blir JÆVLA høyt :D
Men om det er litt størrelse. Eller trommisen har tynne stikker (noe jeg faktisk sjekker), SÅ fungerer det nok :)
Høres ut som en bra plan egentlig. Skal teste den fremgangsmåten.
Svar