DB grense i Norge??????

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av AudioFixer »

Håkon har helt rett i at det kanskje er andre ting enn konserter ol. som er farlig for hørselen til de som koser seg med musikk men jeg lurer altså på om det er noe nytt i forhold til restriksjoner på lydnivå på "utesteder"
Mulighetene for å få skade er kanskje litt større for de som jobber der fast enn de som koser seg med en konsert en gang i blandt?
Sist redigert av AudioFixer den 16 apr 2008, 20:38, redigert 1 gang totalt.
AudioFixer
Olav Sundøy
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Snickers-is »

For å beskytte folks hørsel bør man ta følgende forbehold:

- Maks antall dB iflg ISO226 (invers av Phon-kurven for det aktuelle lydtrykket). På den måten får man både kartlagt hvilke frekvenser som er skadelige, og man kan få "tatt hånd om" anlegg med spesielt risikabel klangbalanse.

- dB-grensen må intensitetsberegnes. En låt hvor en fuzzgitar gnur på 100dB hele veien gjennom låta er vesentlig farligere for hørselen enn en låt med spredte transienter på 120dB. Siden de fleste slike beregninger går på mye lengre tidsintervaller (fra noen minutter og opp til flere timer) går man glipp av den vesentlige forskjellen på transienter og vedvarende toner.

- En eller annen kvalitativ standard som sikrer at anlegget er i stand til å spille det aktuelle lydtrykket med akseptabel forvrengning bør etableres. Det er alt for mange tilfeller der en halvstor PA presses til å skulle levere mer enn den egentlig takler, og resultatet er at den genererer mye ekstra output ved faste frekvenser som går igjen uansett hva man mater anlegget med. Dette øker risikoen for hørselsskader betraktelig.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Hans A. Moen »

Dere har forsåvidt allerede vært innom dette.

Men hvordan i allverden har man tenkt å få ned volumet på trommene på en liten scene?
Dette har mange ganger vært en svært stor utfordring for meg. Det er lett å få litt mindre erfarne trommeslagere til å f.eks henge en tskjorte/genser (for trommisen) bak skarptromma for å dempe direktelyden av scenen. Men cymbalene er det lite å gjøre med og erfarne trommeslagere liker ikke å ha noe på skarpa si.
Så smitter dette trommesettet over i ALLE de andre åpne mikrofonene og sirkuset er i gang.
Har sett meg nødt på noen konserter til å pushe volumet litt lenger enn ønskelig for å klare å klemme vokalen igjennom det massive trommesettet.
Og somregel ender jeg med 1-4 mikrofoner oppe på trommesettet på slutten av kvelden. Kick, tim, tom og tam. Alt det andre går rett ut. Legger kanskje inn ørlite OH.

Trommer er for effektive! :D
Øyvind
Active Member
Innlegg: 164
Registrert: 12 apr 2007, 14:34
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Øyvind »

Jeg har nå forstått det slik att det er en maksgrense er på 110dB?
Uansett setter jeg ofte pris på om det er lavere enn det også. Selv er jeg opptatt av at når det står en artist på scenen som synger, så er det et budskap som skal formidles, og blir lyden for høy, så svekkes i hvert fall min evne til å tolke teksten i det som synges. Generelt er det jo også noe for konsertteknikere å tenke litt på hvordan det anbefales å opperere i et lydstudio med tanke på lydtrykk, ved at det for eks anbefales at lydteknikeren går ut når bandet skal høre på opptaket. Altså ørets evne til å oppfatte detaljer i lyden når lydtrykket gradvis stiger, samt plutselig blir lavere igjen.
Mvh Øyvind Bjørge
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re:

Legg inn av Hans A. Moen »

Fornes skrev:Pff.... skyld på trommisen du.... vi har et visdomsord hengende på veggen på kontoret: "Blame it on the guitar player!"
Dette gjelder både overkjøring av PA og absolutt alt som er av feedback-problemer.
Haha. Jeg hadde en morsom konsert hvor gitaristen synes det var en god ide og støtte gitaren på monitoren når han ikke brukte den... Tok litt tid før jeg forstod hva som skjedde da jeg var bakerst, på samme plan som resten av publikum. . *AAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR*
Fet effekt.. Stakkars monitor.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Snickers-is »

Hans A. Moen skrev: Så smitter dette trommesettet over i ALLE de andre åpne mikrofonene og sirkuset er i gang.
Dette er jo ikke et større problem når man spiller lavt, men det er jo et problem at trommesettes høres ved siden av PA-en.

Forøvrig forstår jeg godt at musikerne ikke synes det er ok å spille "med handicap".
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev:
Hans A. Moen skrev: Så smitter dette trommesettet over i ALLE de andre åpne mikrofonene og sirkuset er i gang.
Dette er jo ikke et større problem når man spiller lavt, men det er jo et problem at trommesettes høres ved siden av PA-en.

Forøvrig forstår jeg godt at musikerne ikke synes det er ok å spille "med handicap".
Er det et problem at trommesettet høres ved siden av PA'n har man definitivt havnet på feil hylle, dette er normalt og kan påregnes i de aller fleste tilfeller på klubbnivå.
Selv har jeg som regel minimale problemer med overhøring også, selv om jeg jobber mye på klubber. Har ikke oppfattet at det er noe mange har store problemer med.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Hans A. Moen »

lydonen skrev: Er det et problem at trommesettet høres ved siden av PA'n har man definitivt havnet på feil hylle, dette er normalt og kan påregnes i de aller fleste tilfeller på klubbnivå.
Selv har jeg som regel minimale problemer med overhøring også, selv om jeg jobber mye på klubber. Har ikke oppfattet at det er noe mange har store problemer med.
Jeg merker det på smale og dype scener. 3-4 vokalister og cymbaler som kommer rett bakfra. Og ikke alltid like heldig med utstyret tilgjengelig. sony-mikrofoner osv :P

Også et problem når jeg får en jævel med et gitarstack med 4 tolvere. Da må volumet ned, men det ene lille elementet jeg mikker opp gir fort for lite og det feeder når jeg trekker opp FOH og monitor. gitaramper med 4 tolvere har ingenting å gjøre på en clubscene... Prøv det på Rubber Chicken ved Tinghuset/Oslo.. TRANGT! :D
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Snickers-is »

lydonen skrev:Er det et problem at trommesettet høres ved siden av PA'n har man definitivt havnet på feil hylle, dette er normalt og kan påregnes i de aller fleste tilfeller på klubbnivå.
Så hvis du skal skru lyd på relativt moderat nivå i et lite lokale så drar du bare ned faderen merket "direktelyd fra trommesett" til det er passe ift resten?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Hans A. Moen
Active Member
Innlegg: 270
Registrert: 01 mar 2008, 02:32
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Hans A. Moen »

Snickers-is skrev:
lydonen skrev:Er det et problem at trommesettet høres ved siden av PA'n har man definitivt havnet på feil hylle, dette er normalt og kan påregnes i de aller fleste tilfeller på klubbnivå.
Så hvis du skal skru lyd på relativt moderat nivå i et lite lokale så drar du bare ned faderen merket "direktelyd fra trommesett" til det er passe ift resten?
Vær så snill Snickers.. Ikke ypp.
Alt er relativt. På en klubbscene må du regne med at du har relativt liten kontroll over trommene. Dette betyr ikke at det nødvendigvis blir sinsykt høyt. I de gode tilfellene mister du bare mye kontroll over EQ, og HH/skarp kan være dominerende. På andre siden, i de utrolig kjipe lokalene (f.eks: Paragrafen, Oslo) blir det helt jævelig det øyeblikket et band med fuzzgitar går på scenen.
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av AudioFixer »

Hmmmmm. Kommer jo fram en del kjente synspunkter her.
Skal jeg tolke det slik at det er "trommisen" og ikke innehaveren av stedet som skal bøtelegges hvis det blir målt for høyt SPL over tid?

Spørsmål:

Måles det dB SPL "A", "C" eller kanskje "noe annet" når man diskuterer maxgrenser?
AudioFixer
Olav Sundøy
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av lydonen »

Snickers-is skrev:
lydonen skrev:Er det et problem at trommesettet høres ved siden av PA'n har man definitivt havnet på feil hylle, dette er normalt og kan påregnes i de aller fleste tilfeller på klubbnivå.
Så hvis du skal skru lyd på relativt moderat nivå i et lite lokale så drar du bare ned faderen merket "direktelyd fra trommesett" til det er passe ift resten?
Det er jo ikke noe poeng i å på død og liv måtte ha lyd i alt fra PA? Sist jeg sjekket var det musikk det handlet om, ikke lyd for lydens egen del! Og musikken spilles fra scenen, og direktelyden er faktisk det aktuelle programmaterialet som skal formidles i rommet.
Alle flinke lydfolk jeg kjenner vet hvordan man forholder seg til denne i manges øyne åpenbart uønskede lydkilden og gir sitt supplement til den, slik at man sammen lager musikk. Synes man at trommene overdøver PA'n er man inne på helt feil tenkning.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
Brukeravatar
lydonen
Pro Member Silver
Innlegg: 1197
Registrert: 25 apr 2004, 12:34
Sted: vadsø
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av lydonen »

Hans A. Moen skrev:
lydonen skrev: Er det et problem at trommesettet høres ved siden av PA'n har man definitivt havnet på feil hylle, dette er normalt og kan påregnes i de aller fleste tilfeller på klubbnivå.
Selv har jeg som regel minimale problemer med overhøring også, selv om jeg jobber mye på klubber. Har ikke oppfattet at det er noe mange har store problemer med.
Jeg merker det på smale og dype scener. 3-4 vokalister og cymbaler som kommer rett bakfra. Og ikke alltid like heldig med utstyret tilgjengelig. sony-mikrofoner osv :P

Også et problem når jeg får en jævel med et gitarstack med 4 tolvere. Da må volumet ned, men det ene lille elementet jeg mikker opp gir fort for lite og det feeder når jeg trekker opp FOH og monitor. gitaramper med 4 tolvere har ingenting å gjøre på en clubscene... Prøv det på Rubber Chicken ved Tinghuset/Oslo.. TRANGT! :D
Snakker vi Metal her? Ja det snur jo opp-ned på all logikk. Når gutta har det så høyt på scenen at det allerede er for høyt volum før man begynner å tenke PA er det en komplisert oppgave å være lydmann. Tror mange band i denne genren burde lært av mester Tekrø og tenk samspill og lydbilde sammen heller enn lyd for lydens egen del. Men har ikke de som står på scenen et godt lydbilde vil alltid lydmannen slite med å kompensere.
Lydonen. Your 1000+ Lydforum post-whore..
toraabe

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av toraabe »

Vedr gitaroppmikk synes jeg alltid jeg får best lyd når jeg IKKE har spes mye gitar i monitor men ber gitaristen ha ampen på det volumet han vil ha på scena. Det gjelder også bassamp. Slik at balansen i utgangspunktet er god. Så komme resta.
Noen ganger blir det pase høyt, andre ganger svinehøyt men viktigst er at folka på scena har god feeling og at de har et lydbilde de er mest mulig vant til fra øvern / annet. slik at tryggheten blir best mulig.
Som regel havner jeg rundt 100-105 men har vært med på konserter hvor det har vært 115 db ved FOH også.
Foretrekker det første.
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av AudioFixer »

toraabe skrev:Som regel havner jeg rundt 100-105 men har vært med på konserter hvor det har vært 115 db ved FOH også.
Foretrekker det første.
Litt humoristisk: Er dette dB "Trommeslager" eller dBSPL "A" el "C" ? :)
AudioFixer
Olav Sundøy
Svar