DB grense i Norge??????

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
toraabe

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av toraabe »

Hans A. Moen skrev:
toraabe skrev:
Espen Hammer skrev:trommer er en ting. men de hælvettes gitaristene som på død å liv skal prøve å finne nr.11 på volum knappen sin. målte 102dB i FOH for noen uker siden... å da var PA mutet. og ja.. der var rimelig stort lokalet. ikke noe klubb, for å si det sånn. og enda så måtte han jaggu ha seg selv i monitor. ba scene tekniker be han skru ned.. ikke før introen på låta var ferdig så var han på 11 igjen.

Med slike band sørger jeg alltid først for å få jevn balanse mellom backline og trommer at bandet låter bra og balansert uten PA.

Når bandet har " noralisert" backline og at alt låter bra UTEN noen ting i pa eller monitor kommer resten.

Da er jobben såre enkel. Mikk opp det man vil ha og legg på resten.
på slike band bruker jeg stort sett aldri å gi noe gitar i Monitor.
Noe jeg sjeldent gjør der det er gitarforsterkere. Siden jeg liker bedre å ha en høy gitaramp på scena UTEN monitor enn en lav gitaramp MED monitor. Det er nå min måte å jobbe på ..
Oppskrift som kan gjøre at du ender opp med at det blir JÆVLA høyt :D
Men om det er litt størrelse. Eller trommisen har tynne stikker (noe jeg faktisk sjekker), SÅ fungerer det nok :)
Høres ut som en bra plan egentlig. Skal teste den fremgangsmåten.

Joda den kan bli jævlig høyt, men på rock, roll band skal være høyt, bare ikke plagsomt.. Alt avhenger av åssen trommisen spiller... MEN balansen på scenen gjør at det låter kult likevel. Det aller vigtigste er at oftest så føler musikerne at de har kontroll på ting og at de har den lyden de er vant til fra øvingslokalet. Det bidrar til bedre trygghet og at musikerne føler at de er kjent med nivåene.
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Joachim »

Hva skal du med DBa og DBc, bare tull som det skrives tidligere i tråden. DBa måler ikke faren for hørslelskader.
Når jeg jobbet i London så målte de i C ferdi med det.
Mvh
Joachim Venberget
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av AudioFixer »

Endelig kom det et inlegg som tar opp det tema som denne tråden gjelder!
AudioFixer
Olav Sundøy
Brukeravatar
Joachim
Pro Member Gold
Innlegg: 2042
Registrert: 11 sep 2003, 18:41
Sted: Øya

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Joachim »

AudioFixer skrev:Endelig kom det et inlegg som tar opp det tema som denne tråden gjelder!
Sa han som VET men har gjemt seg i tråden :lol:

God dag Olav !
Mvh
Joachim Venberget
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Snickers-is »

Her er en sammenlikning av ulike vektinger:

Bilde

Og er her en sammenlikning mellom ISO 226 (invers av ørets kurve ved aktuelt lydtrykk) og A-vekting:

Bilde

Kan det være noen tvil om at A-vekting ligger nærmere enn C-vekting?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av AudioFixer »

Det er riktig at ørets evne til å "høre" nivå på de forskjellige frekvensene avhenger av hvor høyt det er.

Fysiologisk volumkontroll er kjekt å ha på grunn av det.

A kurven er mest brukt og riktigst ved måling av støy ved lavere nivåer. Historisk sett er det også et faktum at "målere" med A kurve har vært mest brukt. For produsenter av kjøleskap ol. ser det jo penest ut med støynivå i dB "A" veid :)

Sammenligningen i kurvene over ser ut til å være riktig for et nivå rundt 40-60 dB ??

Equal-loudness contours ISO 226 rev 2003 ser helt annerledes ut ved nivåer over 100 dB.

Jeg er med andre ord IKKE ENIG i at A kurven er mest riktig når vi snakker om nivåer over 100 dB SPL

Tidsfaktoren er også meget viktig i forhold til mulige skader.
AudioFixer
Olav Sundøy
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Snickers-is »

Jo, det er et godt poeng, men Phon-kurven ligger på omkring -6dB@100hz@100dB. Tilsvarende for C-kurve er -6dB@20Hz. I praktisk gjengivelse av musikk ligger mesteparten av de kraftige transientene som slår ut ved C-vekting omkring 50-100dB. Det gjør at resultatet med C-vekting og musikkgjengivelse vil bli kraftig misvisende. Siden A-vekting har -3dB ved ca 300Hz ligger den drøyt halvannen oktav fra phonkurven, mens C-vektingen ligger over 2 oktaver fra phonkurven.

En annen kurve, for eksempel B, ville selvsagt være best, men vanskelig å oppdrive på håndmålere. Forøvrig er ISO 226 nivåavhengig, men jeg er usikker på hvor komplett dette er for lydtrykk over 100dB.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

bare og bruke A-kurve og bli ferdi med d
Truls G. Skjæveland
Knottpøbel
West Audio AS
toraabe

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av toraabe »

Johan Berntsen skrev:Jeg mener vi teknikere som er aktive i dag skal gå forran med et godt eksempel å innføre DB grense i Norge. I alle fall på festivalene.

Jeg mener grensen burde ligge på 100-102 DB A i lytteposisjon.

Mulig jeg tar feil, men dette er i alle fall innført i Tyskland, Danmark, Sverige, Nederland. Faktisk en betryggende faktor som gjør arbeidsdagen litt lettere.

Jeg var på en Motörhead konsert i 2004 på rockefeller. MED ørepropper.. Og til og med disse godt plugget i var det infernalsk høyt. Av tekniker som målte der lå det over 120 dB ved FOH og opp mot 130 db foran ......
Og lyden ... jojo sinsykt mye mellomtone 2-5 Khz

Takket være propper hører jeg idag ..............
toraabe

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av toraabe »

GJorde en konset med Aurora Plastic Monster her om dagen . Det var i kategorien " høyt" men alle var fornøyde.

Bruker som alltid Alesis 3630 på trommer og bass. Og jeg vet de funker ;)
Så det var bare å " blåse" på ;)
Brukeravatar
Karl-André Tvedt
Active Member
Innlegg: 178
Registrert: 18 apr 2006, 11:26
Sted: Sogndal
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Karl-André Tvedt »

hvis du skrur god ly og har bra jevn gainstruktur og det hele er mikset bra, høres 100-110 A weigth jævli høyt ut... Personlig erfaringer tilsier at når det blir forjævlig høyt, er det teknikeren som har problemer med miksen..
Brukeravatar
kleistad
Active Member
Innlegg: 151
Registrert: 20 jul 2007, 00:28
Sted: Alta

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av kleistad »

hvis teknikere blir flinkere å be gitaristene med 120db fra ampen sin om å skru ned, så er det ikke noe problem å spille på et akseptabelt nivå som likevel trøkker godt!
Kristoffer Leistad
toraabe

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av toraabe »

kleistad skrev:hvis teknikere blir flinkere å be gitaristene med 120db fra ampen sin om å skru ned, så er det ikke noe problem å spille på et akseptabelt nivå som likevel trøkker godt!

Jeg kan godt med gitaristene om å skru ned ampen, men jeg synes ikke at gitaramper låter spesielt bra når de ikke får "jobba" litt. Så jeg har heller høy gitarlyd og IKKE monitor på gitarampen istedetfor lite gitaramp og mye monitor. Synes jeg får bedre lyd og et mer helhetlig lydbilde på den måten, men alt har med vane på hvordan man jobber. Viktigst er at man får en jevn balanse på scenen mellom de ulike instrumentene FØR man tar resten. Persolig liker jeg når det er rundt 105-108 dB det er min mening.
Snickers-is
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 01 mar 2008, 00:41
Sted: Rakkestad
Kontakt:

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av Snickers-is »

Da får man bruke 6,5" gitaramp med belteklips. Kan gjerne skru den opp så den får jobbe litt :D
MVH
Jørn Rune Kviserud

Hifi og DIY: http://www.midgardaudio.no
Pro audio: http://www.midgardaudio.no/pro
toraabe

Re: DB grense i Norge??????

Legg inn av toraabe »

Snickers-is skrev:Da får man bruke 6,5" gitaramp med belteklips. Kan gjerne skru den opp så den får jobbe litt :D
Alt fra Fender deluxe på 30 watt til marshall eller hiwatt med 4 x12 kabinett ;)
Svar