Hans A. Moen skrev:Oppskrift som kan gjøre at du ender opp med at det blir JÆVLA høyttoraabe skrev:Espen Hammer skrev:trommer er en ting. men de hælvettes gitaristene som på død å liv skal prøve å finne nr.11 på volum knappen sin. målte 102dB i FOH for noen uker siden... å da var PA mutet. og ja.. der var rimelig stort lokalet. ikke noe klubb, for å si det sånn. og enda så måtte han jaggu ha seg selv i monitor. ba scene tekniker be han skru ned.. ikke før introen på låta var ferdig så var han på 11 igjen.
Med slike band sørger jeg alltid først for å få jevn balanse mellom backline og trommer at bandet låter bra og balansert uten PA.
Når bandet har " noralisert" backline og at alt låter bra UTEN noen ting i pa eller monitor kommer resten.
Da er jobben såre enkel. Mikk opp det man vil ha og legg på resten.
på slike band bruker jeg stort sett aldri å gi noe gitar i Monitor.
Noe jeg sjeldent gjør der det er gitarforsterkere. Siden jeg liker bedre å ha en høy gitaramp på scena UTEN monitor enn en lav gitaramp MED monitor. Det er nå min måte å jobbe på ..
Men om det er litt størrelse. Eller trommisen har tynne stikker (noe jeg faktisk sjekker), SÅ fungerer det nok
Høres ut som en bra plan egentlig. Skal teste den fremgangsmåten.
Joda den kan bli jævlig høyt, men på rock, roll band skal være høyt, bare ikke plagsomt.. Alt avhenger av åssen trommisen spiller... MEN balansen på scenen gjør at det låter kult likevel. Det aller vigtigste er at oftest så føler musikerne at de har kontroll på ting og at de har den lyden de er vant til fra øvingslokalet. Det bidrar til bedre trygghet og at musikerne føler at de er kjent med nivåene.