DB grense i Norge??????

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Brukeravatar
Johan Berntsen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 18 jun 2003, 11:30
Sted: Oslo

DB grense i Norge??????

Legg inn av Johan Berntsen »

Jeg mener vi teknikere som er aktive i dag skal gå forran med et godt eksempel å innføre DB grense i Norge. I alle fall på festivalene.

Jeg mener grensen burde ligge på 100-102 DB A i lytteposisjon.

Mulig jeg tar feil, men dette er i alle fall innført i Tyskland, Danmark, Sverige, Nederland. Faktisk en betryggende faktor som gjør arbeidsdagen litt lettere.
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Sa absolutt enig her Kristian. En DB- grense hadde gjort alt mye enklere.. samtidig som man føler seg trygg på jobb.

Og har man en grense så slipper man å argumentere for div. besøkende teknikere om at nå er det for høyt og nå sliter ampene osv...osv
En grense er en grense og jeg synes det er merkelig at vi ikke har innført dette i Norge ENda!?

:?:
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Personlig spiller jeg sjelden høyere en dette, men jeg syns samtidig det er kjipt å måtte stå å følge med på ett dB-meter mens jeg skrur lyd, som man må f.eks i Sverige. Greiere at alle og enhver bruker sunn fornuft enn at man skal pålegge folk begrensninger.
Er det ikke ille nok at vi snart ikke får lov til å røyke på jobb???
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

joa.. du har nok rett.. men det finnes faktisk de som beveger seg over dette også i lydtrykksnivå! Og da blir man litt svett.. man kommer langt med sunn fornuft ja.. :)
Lydforum Administrator/Pensjonist
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

dB-Grense

Legg inn av Tor Dehli »

Dette med dB-grense er nok noe som EU kommer med ganske snart.
I Italia ble en slik grense innført for noen år siden. Der ble den satt til maks 103, og 95 i snitt over kvelden. Alle utesteder skal kontinuerlig måle dette, og ha utstyr som kan begrense lyden.
Outline var de eneste som trodde at loven ville gå gjennom, og hadde derfor utstyret klart. Dette er utstyr som kontinuerlig overvåker lydtrykket, og begrenser det etter dine forhåndsinnstilte ønsker.
Jeg har målt en del utesteder og konserter, og fått en del allarmerende tall. Samtidig synes jeg at utelivsbransjen får litt vel mye av skylden. Jeg holder nå på med en rapport, der jeg regner på hva det egentlig er som tar hørselen til norsk ungdom. Og det viser seg at det er andre ting som i mange tilfeller er mye værre enn diskoteker og konserter.

Men uansett, lov-verket kommer. Det må bare til at noen tar en rettsak med påstanden "Du ødela hørselen min", så skjer det nok noe ganske så fort...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Lydfrik
Newbie
Innlegg: 5
Registrert: 07 jul 2003, 19:58
Sted: Akershus

Argh !

Legg inn av Lydfrik »

Snakker du om en limiter ?
Jeg hater limitere !!
Ikke noe låter så dårlig som når en limiter slår inn !!!
MvH Frank
( Lydfrik )
Brukeravatar
Johan Berntsen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 18 jun 2003, 11:30
Sted: Oslo

DB grense i Norge??????

Legg inn av Johan Berntsen »

Jeg tror at noen der misforsto mitt poeng.

Dette handler ikke om å må limitere noe som helst. Det må rett å slett skje en holdningsendring blandt teknikere og musikere der vi kan jobbe sammen for å få dette til.

For å si det slik. Det er ikke kult å vite at over 50% av de som hører meg gjøre lyd har propper i ørene. Det skal ikke være slik.

I tillegg så vil det komme en lov for dette i norge etterhvert. Det er mye bedre å være forberedt på dette enn å la det komme som et sjokk.

En annen ting. I og med at denne bransjen i Norge er så ung, kan vi ikke enda se konsekvensene av hva 110DB A gjør med ørene våre. De eldste i Bransjen er knapt over 50 år.

Det gleder meg at det er slik respons på dette. Jeg mener at dette er noe vi skal jobbe med fremover. Det er vår plikt som lydteknikere.
Brukeravatar
Truls G. Skjæveland
Active Member
Innlegg: 187
Registrert: 23 jun 2003, 17:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Truls G. Skjæveland »

Jeg har ikke noe problem med og bruke limitrere. jeg instalert 8 limitere på utesteder i stavanger siden jul jeg man hører ikka at disse jobber.

Hilsen Truls G. Skjæveland
906 21 316
http://www.diskotekteknikk.com
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Selv om det er mange teknikere som er villige til å dempe seg, så er det dessverre også mange som ikke er det, og da trengs det limitere. Men det er faktisk forskjell på disse !!
Det som dog er spesielt med den vi benytter er at den kan tilkobles datamaskin, og også gir godkjente utskrifter. I Italia er regelverket slik at man skal ta vare på disse utskriftene. I tillegg så er systemet veldig smart lagt opp. Man kan f.eks programmere det slik at tekniker/dj bare får en advarsel i første omgang. Ved en slik advarsel vil han/hun ha f.eks 5 minutter på seg til å senke nivået. På den måten kan man trøkke på litt ekstra ved "behov".

Dette med å spille høyt har også et økonomisk aspekt, i mange sammenhenger. Undersøkelser viser at høy musikk fører til økt øl-salg. Og det er jo dette arrangørene lever av... Det er slik at høy lyd og mye bass fører til en økning i adrenalinet. Dette er med på å gi publikum et større "kick" av konserten.

Men uansett så er dette diskusjoner som absolutt bør tas. Men samtidig bør ikke teknikere tro at det bare er konserter og diskoteker som ødelegger hørselen til folk. Det er mange andre ting som må ta minst like stor del av skylden. Derfor tror jeg også vi trenger en holdningsendring blandt publikum ! Jeg kan bl.a. nevne at et utested vi leverte anlegg til, hadde fått brev fra bydelsoverlegen, fordi ei jente mente hun hadde fått nedsatt hørsel etter å ha vært der. Det som jenta glemte å nevne til legen, var at hun hadde klatret opp på et rekkverk rett foran høyttaleren, og sto der å danset med hodet inne i diskanthornet frem til vaktene fikk fjernet henne...

Men det er vel kanskje vår feil det også...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
Johan Berntsen
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 18 jun 2003, 11:30
Sted: Oslo

DB grense i Norge??????

Legg inn av Johan Berntsen »

Takk Tor.

Du satte ord på en del ting jeg bare har tenkt på. Det er helt klart at det er mange parameter som skal finjusteres i forhold til å få dette til.

Jeg mener at det viktigste her er at vi starter en plass. En liten bekk blir fort til en stor å.

Men hensyn i forhold til økonomi til uteplassen kan man ikke ta hensyn til når det kommer til hørselskader. Så viktig er det ikke med ølsalg!!!!!!
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Helt enig...

Legg inn av Tor Dehli »

Jeg er enig i at vi ikke bør tenke ølsalg når vi innstallerer et anlegg. Eneste grunnen til at jeg nevnte det er at vi kanskje kan vente oss at noen vil arbeide litt imot...

Kom foresten nettopp tilbake fra en barnehage der jeg har overvåket lyden, i forbindelse med undersøkelsen min. Der målte jeg et snitt i "leketimen" på over 80 dBA, samt en max på 123 dBA ! Som sagt, det er ikke bare diskotekene som tar hørselen...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
AudioFixer
Active Member
Innlegg: 61
Registrert: 06 jun 2003, 16:16
Sted: OSLO
Kontakt:

Forskerne er forbauset

Legg inn av AudioFixer »

Hørte på radioen forleden at det er ikke skadelig for hørselen å gå på konsert........
Forskerene er forbauset over det faktum at de har ikke klart å finne bevis for at folk er blitt hørselskadd etter å ha vært utsatt for mye lyd ved å gå ofte på konsert \ diskotek.

Er det noen som vet noe om denne undersøkelsen?

Litt info fra SFT:
http://www.sft.no/publikasjoner/luft/1827/vedl_c.html
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Resultatet kan tolkes på flere vis...

Legg inn av Tor Dehli »

Det stemmer at det nettopp ble offentliggjort en undersøkelse fra trøndelag, er over 50.000 personer deltok. Resultatet ble at konserter og diskotek ikke var den store synderen, slik tidligere antatt.
Riktignok er det andre undersøkelser som viser det motsatte, men jeg vil uansett påstå at denne undersøkelsen var veldig seriøs.
Jeg har alltid vært av den formening at legene urettmessig ga skylden til diskotekene og konsertene, med en gang ungdom fikk konstatert dårlig hørsel.
Denne nye undersøkelsen konstaterer at det er en rekke andre forhold som påvirker i mye større grad.
Men det bør vel kanskje ikke bli slik at vi spiller enda høyere nå som vi er blitt "frikjent". Det er fremdeles ikke tvil om at det skjer skader på hørselen i enkelte tilfeller. Dessuten skal jo gjerne publikum ha en fin opplevelse også ? Noen som har noen andre kommentarer til dette ?
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Spiller gjerne lavt eg, hadde berre dessa %¤#"&/&%#¤ musikarane skrudd ned litt!

Eit anna problem er jo og at mange av dessa (%&"!#%#¤%! Arkitektane ikkje klarer og ta hensyn til akustikk, men berre at det skal sjå fancy ut!

Så skal det vera ei øvre db grense på konsertar og diskotek så bør det og vere ei maks etterklangstid/refleksjoner!

Ta gjerne med 3 meter som minium takhøgde i samme slengen.

Og 63 amp 3 fasa strøm.

60 cm høg scene på 40 kvm.

Mikseposisjon i senter.

Load inn på scene uten trapper.

Edrue bærehjelp.

4 damer på backstage til crewet.

Det hadde vert noe det!
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Brukeravatar
Lulu
Newbie
Innlegg: 12
Registrert: 14 nov 2003, 19:02
Sted: Hønefoss
Kontakt:

Legg inn av Lulu »

Om man skal innføre grenser på lovlig lydtrykk på konserter/utesteder må man ikke falle i den fellen at de som lager lovverket / utøver dette, ikke kan nok om det. dB SPL (ref. 0dB SPL = 20 micropascal ) er det mye kaos rundt.
Har opplevd i utlandet at jeg fikk en grense på 95 dB, uten referanse. Og uten bestemmelse på hvor dette skulle måles, og i hvilken scala. resultatet var at målemikrofonen havnet i rack-skuffen, slik at jeg kunne fortsette å gjøre den jobben jeg var der for.

Mange snakker om dB-grenser uten å egentelig vite hva dette sier.
Media vil jeg påstå er de værste i "klassen", men vi som fagfolk må kunne bidra om slikt regelverk blir diskutert på politisk nivå.

Eller?
HURRA!
Svar